Meshuggah – Koloss

Švédi MESHUGGAH sú pojem a novodobá legenda, bez ktorej by nové skupiny technického razenia snáď ani neexistovali. Zoberme do úvahy podivné takty, podladené sedem alebo osemstrunové gitary, netypicko-typická polyrytmika zabalená do hudobnej technickej dokonalosti. Spolu s ambietným alebo deathcorovým korením sa táto odbočka nazýva djent. Práve preto sa k odkazu MESHUGGAH hrdo hlási vačšina skupín prezentujúc túto žánrovú škatuľku. Mimochodom, na nový album týchto makačov sme museli čakať dlhé štyri roky.
Kolosálny album „Koloss“ vypustili títo Švédi zo svojej začiatkom jari. Už teraz môžem povedať, že všetkých fanúšikov novinka určite pribila poriadne k zemi. Veru, MESHUGGAH je u mňa asi jediná kapela, ktorá priebojne a jednoznačne prezentovala nový žáner a pri ktorej som najviac vnímal zmenu všeobecného heavy metalu a zároveň registrujúc posun v metalovom majstrovstve.

Novinka „Koloss“ znie zatiaľ ako najlepší album od MESHUGGAH. Zvuk je klasicky tvrdý vo švédskom štýle a ktorý si určite s ničím nepomýlite. Celý album znie tradične chladne a strojovo. „Kollos“ je však unikátny v tom, že skladby na ňom žijú a majú svoju dušu, doslova ako keby ste ich počuli dýchať. Polyrytmické štruktúry a technika v piesňach na seba nabaľujú postupne všetku dôležitosť a priamu údernosť, ako prednosť a základ celého albumu. Piesne sú na novinke viac priamočiarejšie, sú menej chaotické a sú viac usporiadané. Vďaka groovy zvuku, ktorý je základom, a spolu so stredným tempom vo väčšine skladieb, sa nenachádzate až tak často v labyrinte hudobného chaosu.

54 minútová stopáž postačuje na kvalitnú zmes pohodlnej hudobnej nádielky. Hneď úvodná skladba „I Am Kolos“ oslavuje math metal a technický death metal so štipkou avantgardy. Tu môžem hovoriť o osobitnom prepojení každého nástroja. Všetky znejú skoro na hranici hudobnej dokonalosti, či už je to brané z hľadiska rôznorodého zvuku alebo rytmických záležitostí. Produkcia albumu je ohromujúca, hlavne zvuk bicích nástrojov, ktorý už pre mňa nie je predigitalizovaný, ako na predchádzajúcich nahrávkach, a každá pieseň sa musí brať s úplnou vážnosťou. Vokál Jensa Kidmana je rázny až hmatateľný, berúc útokom ušné bubienky a vyžadujúc si pozornosť od začiatku až do úplného konca.

Pre nových fanúšikov mi vďaka väčšej dávky melodickosti príde ako najdostupnejšia pesnička na albume „The Hurt That Find Your First“. Do celkového konceptu deštrukcie perfektne zapadá apokalyptická atmosféra z jej pozadia. Skladba „Behind The Sun“ začína  zvukom akustickej gitary, ktorú postupne do seba zabalia ostatné pridávajúce nástroje. Jednotlivé skladby sa k sebe pridružujú, ale nezlievajú sa dokopy. Každá je iná, svojská a originalita v nich je ľahko počuteľná. Predsa len v tejto dobe „premetalizovanej“ scény je umenie si zachovať originalitu a prinajmenšom vymyslieť niečo nové. A práve v tom skvie unikátnosť MESHUGGAH. Nemôžem nespomenúť premakané gitarové sóla a bubenícku hru majstra Haakeho, pod ktorého údernou taktovkou buráca celé dielo.

Na albume „Koloss“ stále objavujem nové prvky. Nahrávka je svieža a hudobne vzrušujúca a je skutočným triumfom svojho žánru. Je nápaditá, prekvapivá a príjemne pútavá. Tento album akoby vystúpil z najhlbšieho pekla a je jeden z najlepších metalových albumov v tomto roku. Skupiny ako TEXTURES, ANIMALS AS LEADERS alebo PERIPHERY môžu napredovať v prirodzenej  motivácii a to aj vďaka svojím vzorom MESHUGGAH, tak ako to bolo aj v nedávnej minulosti.

Švédski hudobníci nadväzujú na predchádzajúci komerčne úspešný album obZen z roku 2008 a to priam triumfálne. A v mojich ušiach je ObZen dokonca jednoznačne prekonaný, aj keď som si niekedy myslel, že sa to ani nebude dať. Novinka stúpla či už svojou ľahkosťou alebo aj inštrumentálnym prevedením o posledný bodík na stupnici hudobnej geniality. Takže, MESHUGGAH len a len vrele odporúčam!!!

Žáner: technical/math metal
Krajina pôvodu: Švédsko
Vydavateľstvo: Nuclear Blast
Dátum vydania: 23.3.2012
Web: www.meshuggah.net
Zostava:
Jens Kidman − vokály
Fredrik Thordendal − gitara
Marten Hagström − gitara
Dick Lövgren – basgitara
Tomas Haake – bicie
Diskografia:
Contradictions Collapse – 1991
Destroy Erase Improve – 1995
Chaosphere – 1998
Nothing – 2002
Catch Thirtythree – 2005
Nothing (Version 2006) – 2006
obZen – 2008
Koloss – 2012
Tracklist:
I Am Colossus (4:43)
The Demons Name Is Surveillance (4:41)
Do Not Look Down (4:44)
Behind the Sun (6:14)
The Hurt That Finds You First (5:34)
Marrow (5:37)
Break Those Bones Whose Sinews Gave It Motion (6:57)
Swarm (5:28)
Demiurge (6:16)
The Last Vigil (4:33)
Definitíva:
Album „Koloss“ nie je len míľnikom v kariére skupiny,
ale je to tiež dôležitý moment pre vývoj v žánri experimentálnej hudby.

Autor: Scream

Hodnotenie autora: 10 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla