Zakladajúci člen APOCALYPTICY prichádza na Slovensko. Metal však nečakajte

Fínsky violončelista, skladateľ je známy aj blízkou spoluprácou s Tarjou Turunen. Max Lilja predstaví svoju sólovú dráhu. Metal však nečakajte.

Max Lilja (Fin)

Sobota 17.11.2018, Trnava – Berlín
Nedeľa 18.11.2018, Bratislava – Fuga

Už prvý album sa stal celosvetovým fenoménom. Bolo bežnou vecou, že si rockeri a metalisti zavolali na posilu orchestrálnych a komorných hráčov. Ale symfonickí hráči budú interpretovať metalistov? A ešte k tomu hneď siahnu na legendárnu METALLICU? Max Lilja je fínskym violončelistom, ktorý po boku Eicca Toppinena, Antera Manninena a Paava Lotjonena, založil kultovú skupinu APOCALYPTICA.

Max Lilja. Foto: Teo Vuorinen

Max bol žiakom prestížnej Sibeliusovej akadémie, jednej z najväčších univerzít v Európe. Na univerzite absolvovali svoje štúdiá aj Tarja či Matias Kupiainen zo Stratovarius. Nie je to náhoda, veď sa vraví, že skoro každý druhý Fín počúva, alebo hrá metal. Písal sa rok 1996 a všetky okolnosti boli naklonené k skvelému prijatiu albumu „Plays Metallica By Four Cellos“, z ktorého sa vypredávali náklady po celom svete.

Nasledovali ďalšie nahrávky „Inquisition Symphony“ a „Cult“, na ktorých Max Lilja participoval ako zakladajúci člen. Štyria violončelisti sa tešili veľkej obľube a skupiny z tvrdej rockovej a metalovej scény ako AMON AMARTH, LACUNA COIL, SLAYER, SOULFLY, RAMMSTEIN, SEPULTURA či TOOL, sa predháňali, aby s kvartetom mohli spolupracovať.

Max Lilja bol medzitým aj členom formácie HEVEIN a sprievodným muzikantom speváčky Tarjy Turunen. Pomaly mu, ale veľká haly a štadióny, začali prekážať. Ešte viac ho chytila myšlienka ísť svojou sólovou cestou. Interpretovať cudzie skladby ho už nebavilo. Tretí album „Cult“ od APOCALYPTICA bol tou prvou výzvou. Autorsky tvoriť a komponovať. Nebyť iba interpretom, ale aj skladateľom. Aj z týchto dôvodov Max Lilja kapelu opustil a začal sa venovať sólovým projektom.

Vrátil sa ku svojím koreňom – k vážnej hudbe, ktorú vždy vnímal inak než akademický svet profesorov a hudobných kritikov. Zostala v ňom zakorenená rocková dravosť a vášeň pre dynamiku. Novou výzvou sa mu stala elektronická hudba. S jej spojením chce mladých ľudí presvedčiť, že vážna hudba nie je staromódna. A nakoniec, o to sa snažil aj pri pôsobení v APOCALYPTICE.

Výsledkom jeho snáh sú albumy „Plays Electronica by One Cello“, „Morphosis“ a nedávno vydaný „10 000 Miens“. Vybrané zhodnotenie tohto albumu od hudobného publicistu Radoslava Lakoštíka z magazínu MusicPress.sk presne definuje túto snahu: „Nepadá na nás žiadny intelektuálny balvan, ani disonantné orgie. Naopak. Nadnáša nás hlavne pozitívne vyžarujúca melodika a priam tanečná energia. Preto nový album môže rozšíriť obzory rockovému fanúšikovi. Rovnako zapadne do zbierky nadšenca elektronickej hudby, alebo sa môže stať inšpiráciou súčasných experimentátorov.“

Okrem Maxa Lilju vystúpi aj poprední slovenskí inštrumentalisti – violončelista Jozef Lupták a hráč na vibrafón Dalibor Kocián alias Stroon.