SABATON – The Great War

Bojiskami prvej svetovej vojny, zvanej aj Veľká vojna, nás tentokrát prevedie ďalšia koncepčne ladená SABATON nahrávka. „The Great War“ je hudobným obrazom tohto ľudstvom spáchaného zverstva a to za zvukov burácajúcej power metalovej mašinérie.

Švédi sa od čias svojej prvotiny postupne vypracovali v skutočný fenomén nad trvácnosťou, ktorého mnohí doteraz stále neveriacky krútia hlavami a rok čo rok opakovane a aj túžobne predpovedajú úpadok. Prepojenie priamočiareho heavy/power metalu fungujúceho na prvú signálnu s historickými reáliami prevažne druhej svetovej vojny sa na prvotine „Primo Victoria“ z roku 2005 javilo ako rozbitie banku. S riadnym kusiskom húževnatosti, pracovitosti a neúnavne fungujúcim marketingom tu máme dnes kapelu, ktorá sa pričinila o popularizáciu tohto hudobného žánru a podporila záujem o svetové vojnové dejiny.

SABATON – The Great War

SABATON nahrádza nedostatok invencie, čoraz viac ošúchané nápady a jednoznačne limitujúci hudobný záber vnútornou zomknutosťou a usilovnosťou. Z každej personálnej zmeny vyjdú posilnení. Potvrdzuje to aj najnovšia posila za gitarou Tommy Johansson (MAJESTICA, ex-REINXEED). Popritom aktivitami ako tematický youtube kanál „Sabaton History“ a spoluprácou s tvorcami počítačovej hry „World of Warship“ sa snažia svoju značku držať pri živote nielen hudobnou produkciou.

Aj v dôsledku týchto aktivít sa na aktuálny kotúč čakalo o rôčik dlhšie ako tomu bývalo u predchádzajúcich dosiek. Zabudnime však na to, že by sa tento čas náležite pretavil do kvality či vyzretosti materiálu. „The Great War“ pokračuje v kompozičnej sterilite, častej rytmickej monotónnosti, opätovnej recyklácií melódií a šablónovitosti posledných zásekov „Heroes“ (recenzia TU) a „The Last Stand“ (recenzia TU). Kapele sa tradične podarilo vybaviť nahrávku luxusným zvukom s pozitívne vyčnievajúcimi, okamžite do uší udierajúcimi bicími, ktoré si pre seba ukradli aj úvodnú skladbu „The Future of Warfare“.

Takýmto vyzobávaním pozitív strávime nanešťastie takmer celý album. Zavadíme o parádne fungujúce gitarové sólo v „Seven Pillars of Wisdom“ alebo elektroniku, ktorá ozvláštni pochodovú „The Attack of the Dead Men“. Očakávaná refrénová hravosť a iskrivosť prichádza až v piatej skladbe „Devil Dogs“. Skvelo dynamicky fungujúce hammondy v príliš rutinnej „Red Baron“ a disko hopsanie v „82nd All the Way“ uzatvárajú prvú polovicu novinky. Tá je mimo spomenutého vyplnená nezáživným, našťastie rýchlo odsýpajúcim, priamočiarym metalom s poväčšine predvídavými refrénmi, ktorým chýba šťavnatosť a drviaca hymnickosť typická z počiatkov kapely.

SABATON

Druhá časť, ktorú načne nezaujímavá „Great War“ akoby ani neplánovala prísť s niečím výrazne lepším. Avšak nasledujúca dvojica melodických lahôdok konečne ponúkne komplexný zážitok s fungujúcimi melódiami, refrénmi a ukážkovým vyšívaním po gitarovom hmatníku. V „A Ghost in the Trenches“ gitary dýchajú neoklasikou a vo „Fields of Verdun“ sa hosťujúci Thobbe Englund blysne sólom s nádychom klasickej hudby.

O dramatický záver sa postará majestátny kúsok „The End of the War to End All Wars“ aj vďaka nástojčivému vokálu, mohutne znejúcimi chorálmi a rozpínavými orchestráciami. „In Flanders Fields“, ktorá je zhudobnenou básňou Kanaďana Johna McCraeho nielen uzatvorí album, ale aj vďaka výhradne ženskému zboru dodá doske patričný pátos a aj mrazivú bodku.

„The Great of War“ prichádza okrem regulárnej verzie aj v obdobe nazvanej „History Edition“, v ktorej každá jedná skladba obsahuje rozprávaný úvod vysvetľujúci tematickosť piesní pripomínajúci koncepciu „The Art of War“ z 2008. Aj napriek skutočne nenásilnom, nielen hudobne, ale aj vizuálnom (skvelé kresby bookletu) prepojení histórie a metalu je tu práve muzika, ktorá by mala hrať. No nie je tomu úplne tak.

Viem si predstaviť, že pre nekritických fanúšikov prišla kapela opäť s napumpovaným materiálom s epickými refrénmi a dychberúcimi vokálmi. S pribúdajúcimi radovkami, ale badať zmenšujúci sa počet zaujímavých skladieb. Vyčnievajúcich a vzrušujúcich momentov je pomaly ako šafranu a všetko to drží pokope len nablýskanou produkciou a tým, že niektoré položky koncertným prevedením výrazne ožijú.

Hodnotenie autora: 5,5 / 10

Žáner: power metal
Krajina pôvodu: Švédsko
Vydavateľstvo: Nuclear Blast Records
Dátum vydania: 19.07.2019
Web: https://www.sabaton.net
Zostava:
Joakim Brodén – vokály, klávesy
Chris Rörland – gitara
Tommy Johansson – gitara
Pär Sundström – basgitara
Hannes van Dahl – bicie
Tracklist:
The Future of Warfare (03:26)
Seven Pillars of Wisdom (03:02)
82nd All the Way (03:31)
The Attack of the Dead Men (03:56)
Devil Dogs (03:17)
The Red Baron (03:22)
Great War (04:28)
A Ghost in the Trenches (03:26)
Fields of Verdun (03:17)
The End of the War to End All Wars (04:45)
In Flanders Fields (01:57)
Diskografia:
Primo Victoria – 2005
Attero Dominatus – 2006
Metalizer – 2007
The Art of War – 2008
Coat of Arms – 2010
Carolus Rex – 2012
Heroes – 2014
The Last Stand – 2016
The Great War – 2019
Definitíva:
Konceptu prvej svetovej vojny sa venuje najnovšia štúdiová nahrávka SABATON. Švédi nám na „The Great War“ ponúknu len to, na čo sme zvyknutí. Nebyť melodicky príťažlivého, ale aj dramaticky vygradovaného záveru, tak hovoríme o tomto počine ako len o ďalšom príliš predvídavom albume s nadmerne sa opakujúcimi motívmi absentujúcimi na power metalovú šťavnatosť a hymnickú údernosť.

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla

Odporúčané články

Redaktor Valhalla.sk