Martin z kapely GLOOM: Všetko vznikalo spontánne. Fungovala povestná chémia a zrodili sa nové skladby

Prednedávnom vyšla nová štúdiovka slovenských gothic stálic GLOOM, nielen o nej sme sa porozprávali so spevákom Martinom Pazderom.

PREŠOV. Len nedávno vydaná novinka Slovákov GLOOM žne celosvetovo zaslúženú priazeň. Čaru tretej radovky nazvanej „Awaken“ nesúcej sa v duchu melancholického gothic rock/metalu podľahla aj naša redakcia (recenzia TU).

Na zvedavé otázky košato a hlavne vyčerpávajúco zodpovedal frontman Martin Pazdera. Debatu ozvláštnili témy súvisiace s aktuálne prebiehajúcou celosvetovou pandémiou, tradične sme podpichli do slovenskej metalovej scény a zvedavo sme sa dožadovali informácii o budúcich plánoch.

Všetko to a viac sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.

Kapela GLOOM. Foto: fb kapely

Martin ahoj, gratulujem k tretej vydanej radovke „Awaken“. Materiál je už von nejaký ten týždeň, odozva odbornej i laickej verejnosti bola zaiste netrpezlivo očakávaná. Ako túto odozvu vnímate? Čo vás na nej prekvapilo či azda sklamalo?
Ahoj! Ďakujeme! Po dlhých hodinách v štúdiu a prebdených nociach je to konečne von a my sme nadšení z toho, ako na to ľudia reagujú. Zatiaľ máme na naše nové „dieťa“ len pozitívne odozvy, čo nám každodenne neskutočne dobíja baterky. Najviac nás asi prekvapilo, alebo skôr dojalo to, keď nám naši fanúšikovia poslali video, v ktorom ich malá dcérka spieva na celé auto skladbu „Hollow“. Možno to vyznie trošku sentimentálne, ale spadli sme z toho na riť všetci.

Kapela od svojho vzniku stále bojovala s neustálymi zmenami v zostave. „Awaken“ vychádza konečne v totožnej zostave ako jej predchodca „Catharsis“. Aj napriek tomu uvádzate, že cesta k novinke bola neľahká a kľukatá. Dokonca, že ide o váš najemotívnejší album. Čo konkrétne ste museli prekonať a ako ste sa s tým popasovali?
Vieš čo, ono to súvisí s tým, že nikto z nás nemá hudbu ako hlavný príjem a tým vzniká to, čo mnoho slovenských muzikantov pozná. Pracujeme v civilných zamestnaniach, aby sme mohli robiť to čo milujeme – hudbu. K osobným záležitostiam by som sa nerád vyjadroval, lebo hoci ovplyvňujú to, ako kapela funguje, no je to predsa len súkromie každého z nás. Ja za seba len poviem, že som zažíval a zažívam životne veľmi dynamické obdobie v osobnom či pracovnom živote. Toto obdobie tak samozrejme ovplyvňovalo aj vznik „Awaken“, nahrávalo sa kedy sa v podstate mohlo, často len po víkendoch. Tým ale nechcem povedať, že ho to ovplyvnilo nejako negatívne. Práve naopak. Všetok ten stres, emócie, ktoré som zažíval mimo hudby v každodennej realite, ma paradoxne v štúdiu nakopli k tomu, aby som vydal zo seba maximum. Preto je pre mňa tento album veľmi emotívny a na toto obdobie nikdy nezabudnem. Koniec koncov, hudba pre mňa vždy predstavovala v istom zmysle únik z reality do sveta, kde sa cítim dobre a som sám sebou.

Album je výrazný krok vpred v rámci diskografie. Komplikovanejšia štruktúra piesní, výraznejšie ženské vokály a zbory, orchestrácie, sample. Produkcia je omnoho sýtejšia a musela byť v mnohom vyzývavejšia. Kedy sa začali rodiť prvé nápady na túto dosku? Ako dlho ste ich dávali dokopy a čo z toho bolo najnáročnejšie?
Všetko vznikalo tak nejako spontánne. Tým, že nás netlačila žiadna zmluva s nejakým „deadlinom“, mohli sme produkovať v pokoji bez nejakých stresov či tlakov. V roku 2017 sme vydali po dlhej, viac ako desiatich rokoch „comebackový“ album „Catharsis“. Odozvy na neho boli nad naše očakávania a to nás inšpirovalo a nakoplo k ďalšej tvorbe. Nikto nevedel, kedy vznikne ďalší album, proste sme len tvorili, dávali zo seba von to, čo potrebovalo byť vypovedané. Postupne sa tieto naše myšlienky a nápady začali rysovať do konceptu, ktorý môžete počuť na „Awaken“. To, čo nikto nevidí, ale často sa o tom rozpráva, teda povestná chémia medzi nami zafungovala a mohli sa rodiť nové skladby. Kdesi v rozhovore som spomenul, že je to ako keď zobudíš spiacu princeznú, a keď ti je s ňou dobre, už ju nechceš pustiť. Ťažko mi toto obdobie nejako striktne časovo ohraničiť práve pre spomínanú spontánnosť. No dá sa povedať, že začalo bezprostredne po vydaní druhého albumu „Catharsis“. Najnáročnejšou etapou tohto obdobia bola samozrejme práca v štúdiu, kedy už bolo všetko nahraté a začal sa hľadať ten správny „sound“.

Páčia sa vám naše autorské články? Ak máte záujem, môžete nás podporiť ľubovoľnou sumou. Peniaze využijeme na chod nášho webu.

„Awaken“ hrá rôznymi farbami. Miestami je priamočiary, inokedy zasa intímnejší či razantnejší alebo dokonca dýcha majestátnosťou. Javí sa v mnohom košatejšou doskou ako jej predchodca. Čo vás viedlo k tejto komplexnosti?
Tak ako sa človek postupne vyvíja, tak sa vyvíja aj jeho vnímanie, myšlienky či emócie. Niekedy stoja tieto emócie proti sebe, inokedy je všetko v harmónii. Naše uchopenie metalovej hudby je predovšetkým o emóciách, a tak ako vnímame život v jeho kontrastoch, tak sme to chceli pretaviť aj do hudby. Pre mňa osobne sú kontrasty v živote veľmi dôležité. Niekedy je život priamočiary, niekedy príliš zložitý, niekedy sa ti z neho chce vracať a inokedy prežívaš šťastie či naplnenie. Aj keď je rôznorodý, tak vytvára určitú jednotu či príbeh. Presne to sme chceli dať na „Awaken“.

Špeciálne sa zastavím pri skladbe „Lovecry“, v ktorej sa miesi dramatickosť, naliehavosť a to je jedno či sa bavíme o vokáloch, použitých orchestrálnych prvkoch alebo gitarách. Je to odvážna pieseň. Je to cesta, ktorou by ste chceli ísť aj ďalej na úkor priamočiarosti a okamžitej chytľavosti?
Hmm… Toto je veľmi dobrá otázka, aj keď na ňu neexistuje jednoznačná odpoveď. Zaujímavosťou je, že táto skladba je ako jediná z albumu vytiahnutá z dávneho „šuflíka“ a má už viac ako desať rokov. Pokiaľ ide o použité výrazné orchestrálne prvky, so sláčikmi sme koketovali už na predošlom albume a tu sa to ukázalo ešte o čosi intenzívnejšie. No nemyslím si, že táto symfonická cesta by mohla tvoriť jadro našej tvorby v budúcnosti. Možno nejaká ďalšia koketéria, uvidíme. Každopádne, melodika a melanchólia či určitá chytľavosť, to sú elementy, na ktorých naša tvorba stojí a uvidíme v akej forme sa ukáže niekedy v budúcnosti.

Klávesy v prevažnej miere obstaral gitarista Igor Tinák s podporou hostí. Akých hostí ste si prizvali? Ako ste sa k nim dostali? Znamená to, že neplánujete rozšíriť svoje rady o stále klávesy hlavne na koncertoch?
Áno, vo väčšine skladieb vznikali klávesy tak, že ich nahral gitarista Igor. No sú piesne, ktoré si vyžadovali náročnejší prístup a tak nám s nimi vypomohli ďalší muzikanti, za čo im patrí veľká vďaka. Konkrétne ide o skladbu „Epilogue“, do ktorej nahral klavír náš kamarát Peter Vyslocký z prešovskej kapely ATLANTÍDA a my sme si to potom v štúdiu ešte produkčne upravili. Podobne vznikala aj spomínaná skladba „Lovecry“, pri ktorej sme spolupracovali s klávesákom Matúšom Jackom. Na klávesákov sme akosi nikdy šťastie nemali. Za tie roky sa ich v kapele premlelo niekoľko a vždy to dopadlo tak nejako zvláštne. Tak sme si povedali, že to skúsime so samplami. Bolo to pre nás ťažké rozhodnutie nakoľko sme zástancami živej produkcie so všetkým čo k tomu patrí. Samozrejme je bežné, že mnohé kapely hrajú so štipkou chémie, teda samplami či už kláves, alebo iných nástrojov. No živé je proste živé. Tomu sa nevyrovná nič. Vtedy to má tú správnu dynamiku a gule. Zatiaľ to teda vyzerá na to, že aj my si takto vypomôžeme a uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Možno príde klávesák ako princ na čiernom koni a my z neho pôjdeme do kolien.

Martin Pazdera z GLOOM. Foto: NBart

„Lovesong“ od THE CURE a teraz „Bleed in My Arms“ od SENTENCED sú covery, ktoré sa vyskytli na vašich doskách. Prečo práve tieto skladby? Neuvažovali ste vyjsť s kožou na trh a spracovať skladbu mimo vášho žánru a obliecť ju do melancholického rukopisu typického pre GLOOM? Hoci aj nejakú známu slovenskú pieseň?
V dobe keď sme uvažovali aký „cover“ spracovať či už na album „Catharsis“ alebo „Awaken“ samozrejme padlo viacero návrhov. Niektoré boli aj celkom šialené alebo „mimo žáner“. Teraz si už presne nepamätám o akú skladbu konkrétne šlo, ale gitarista prišiel okrem iných aj s jednou od Kylie Minogue a podarilo sa mu to spracovať do aranžérsky zaujímavého dema. No, akosi sme tomu nevenovali pozornosť a na album „Catharis“ sme sa rozhodli spracovať „Lovesong“ od legendárnej kapely THE CURE, ktorá je jednou z mojich srdcoviek. Navyše sa mi táto pieseň interpretovala ako spevákovi veľmi dobre a rovnako dobre zapadla aj do celkového konceptu albumu. V prípade „Awaken“ sme samozrejme tiež mali viacero alternatív, no rozhodli sme sa vzdať hold už neexistujúcej fínskej kapele SENTENCED, ktorú všetci milujeme. Minulý rok tomu bolo presne 10 rokov, kedy zomrel ich geniálny a možno aj nedocenený gitarista Miika Tenkula. Jeho gitara bola podľa mňa nezameniteľná rovnako, ako keď počuješ a vidíš hrať Davida Gilmoura z PINK FLOYD. Alternatívu k tomuto coveru si nechám pre seba, pretože ju možno niekedy v budúcnosti ešte vytiahneme (úsmev).

Ďalšou špecifickou skladbou je „Noose“ s relatívne rezkým tempom za to však riadne silným textom a dosť mrazivým vyvrcholením. Čo bolo jej inšpiráciou, myslím textovou a prečo taký záver?
Text tejto piesne napísal jeden náš fanúšik a s jeho dovolením sme ho použili. Možno pre niekoho vyznie drsne, no myslím si, že treba poukazovať aj na takéto veci, pretože sa bežne v živote dejú. V súčasnosti chce byť samozrejme každý šťastný, usmiaty, upravený. Máme mnoho motivačnej literatúry, ktorá má pomôcť k tomu, aby človek myslel pozitívne. V reklamách vidíme veľa usmiatych, upravených, možno naoko šťastných ľudí. Kto sa tak necíti, je častokrát nepriamo odsúvaný na okraj spoločnosti, pretože „kazí pozitívny vzduch“. No človek má samozrejme právo sa niekedy cítiť pod psa alebo prejaviť aj svoje negatívne stránky. Je to v našej prirodzenosti. Citlivých ľudí, ktorí majú väčšie sklony k depresiám by sme nemali odsúvať na okraj spoločnosti, ale o to viac ich počúvať, pretože hranica medzi životom a smrťou môže byť v skutočnosti veľmi tenká. V partnerskom vzťahu to podľa mňa platí ešte o čosi intenzívnejšie, pretože to, čo je dnes samozrejmé sa zajtra môže rozplynúť a stratiť. Z môjho pohľadu skladba „Noose“ veľmi priamo a možno až ironicky poukazuje na túto potrebu.

Albumu svedčí aj výraznejší ženský prvok v zmysle vokálov a zborov. Spomeniem hlavne Marcelu Jurčenkovú, ako ste dospeli k vzájomnej spolupráci? Čo tak možnosť naspievať vzájomný duet niekedy v budúcnosti?
Budúcej spolupráci sa samozrejme nebránime. Marcela je skvelá energická a charizmatická speváčka a ako človeka ju mám veľmi rád. Už na predošlom albume sme spolupracovali so speváčkou Natáliou Bučkovou a tak sa tento nápad, respektíve postup osvedčil. Spolupráca s Marcelou vznikla okrem iného aj z toho, že v minulosti spolupracovala s gothic metalovou kapelou FROWN, a teda už mala nejaké tie skúsenosti aj v tomto žánri. Do skladieb dala presne taký „feeling“, aký sme od nej očakávali. Ako keby nám čítala myšlienky. Mimochodom, je to rodená rocková speváčka, ktorá pôsobí vo svojich kapelách STOPA a DARK MOOD.

Doska vyšla v dôsledku celosvetovej pandémie s omeškaním, za to však pokrývate, resp. ešte len pokryjete všetky formáty. Ste na YouTube, Spotify, Deezer či Tidal. Chystáte LPčko a aj MC kazety a CD je samozrejmosťou. Aký je dopyt po albume? V akom náklade vyšla a ako je to s digitálnou distribúciou? Nie je to stratový podnik?
„Awaken“ doposiaľ vyšiel v náklade 500 ks vo formáte klasického CD. Najbližšie sa chystá LP, uvidíme aký o to bude záujem a keď všetko klapne ako má, tak vyjde v 100 ks limitovanej edícii. Zatiaľ je dopyt nad očakávania, predsa len je doska ešte horúca. Tak ako uvádzaš, zavesili sme ju pred vydaním fyzických nosičov aj na všetky streamy. Nerobili sme z toho žiadnu drámu, pretože kto chce skutočne podporiť kapelu kúpou fyzického CD alebo kúpou „merchu“, tak to urobí. Navyše, hneď po vydaní sa objavil album na rôznych zahraničných torrentoch a serveroch, kde bol voľne na stiahnutie. Nechávame to na našich fanúšikoch, či to chcú na streame, no s obmedzenou kvalitou zvuku, alebo si chcú vychutnať kvalitnejší menej komprimovaný zvuk z fyzického CD.

V súvislosti s tým sa natíska aj otázka zmeny vydavateľstva. Prečo prechod od Metal Age Productions ku Slovak Metal Army? Ako sa táto zmena rodila? Kto bol iniciátorom a ako to hodnotíte?
Ono to je v skutočnosti tak, že sme sa s Metal Age Production nikdy nedohodli na nejakej dlhodobejšej spolupráci na roky dopredu, preto v podstate nemôžeme hovoriť o nejakej zmene vydavateľa. Proste v dobe, keď sme nahrali „Catharsis“, prejavili záujem to vydať a my sme sa s nimi dohodli na podmienkach. Išlo teda o dohodu na spolupráci pri vydaní konkrétneho albumu. Rovnako to funguje aj v prípade „Awaken“. Nahrali sme ho, Slovak Metal Army sa náš nový materiál páčil, a tak do toho s nami šli. Okrem iného Metal Age Production bolo vždy zamerané na oveľa tvrdšie odnože metalu a tam sa naďalej upriamuje ich pozornosť. Patrí im veľká vďaka za to, že náš comebackový album „Catharsis“ zobrali pod svoje krídla a urobili k nemu masívne promo. Spoluprácu so Slovak Metal Army hodnotím ako veľmi pozitívny krok, pretože mám doposiaľ pocit, že v rámci proma fungujú na 120 percent.

Minulý album dostal do vienka videoklip, tentoraz ste sa prezentovali lyrics videom. Máte v pláne propagovať album „Awaken“ aj tentoraz videoklipom?
Prezentovať sa videoklipom vnímame ako veľmi dôležitú súčasť celého konceptu albumu, takže určite áno. Niečo sa už chystá, dávame dokopy nápady, tak uvidíme ako a kedy s tým vyjdeme von. Na akú skladbu, to si zatiaľ nechám pre seba.

Členovia GLOOM s najnovším cd. Foto: fb kapely

Čo vy a rádia alebo mainstreamové média? Zaregistroval som váš rozhovor v rádiu Anténa Rock, článok v denníku Korzár. Ako ťažké je takto sa zviditeľniť, kto vám manažuje tieto propagačné aktivity?
S promom v mainstreamových médiách nám pomohol náš kamarát a veľmi šikovný človek Edo Kopček. Samozrejme, pre metalovú kapelu je vždy ťažšie sa zviditeľniť aj v mainstreame, navyše niektoré kapely o to ani nestoja. My sme s tým nikdy nemali problém. Sme síce metalová kapela, no otvorená aj takýmto možnostiam. Vnímame to tak, že je to pre nás skvelá možnosť ako dostať našu hudbu medzi ľudí, ktorí by sa o ňu bežne nezaujímali. A musím povedať, že je vždy fajn počuť od niekoho takého vetu: „Metal síce nepočúvam, ale toto ma celkom chytilo“.

Koronakríza zmenila svet, dočasne nás ochudobnila o veci, ktoré sme brali ako samozrejmé. Váš plánovaný krst z 27.3. sa musel dočasne presunúť, vydanie albumu sa posunulo, koncertné aktivity ustali. Ako funguje kapela počas tejto doby? Stretávate sa? Tvoríte hudbu?
Tak ako vravíš, veľa plánov to pokazilo či presunulo. Kapela GLOOM momentálne trošku oddychuje, no pomaly sa prebúdza znova do režimu skúšok, kde sa sústredíme hlavne na nový koncertný program. Predsa len už sme nedočkaví a tešíme sa na to, kedy už budeme môcť naše nové „dieťa“ prezentovať aj naživo. Tešíme sa na výmenu energií na koncertoch, na všetky tie stretnutia s ľuďmi, s ktorými môžeme zdieľať našu hudbu. Viacero kapiel urobilo počas tejto koronakrízy nejaké online koncerty. My sme sa rozhodli to neurobiť a verím, že o to viac si to potom všetci užijeme. Virtuál dnes mnohé veci uľahčuje, ľudia môžu samozrejme omnoho ľahšie komunikovať, zdieľať pocity, dojmy, radosť, smútok… No živý osobný kontakt, to je to, čo by sme si mali ceniť najviac.

Ak si odmyslíme súčasnú krízu, tak aké najväčšie problémy kvária kapelu ako je GLOOM na našej domácej scéne? Ako je to s riadením času – súkromný život, povinnosti a kapela?
Ak si odmyslíme to, že nám koronakríza zasiahla dosť výrazne do plánov, na ktoré sme sa neskutočne tešili, tak mi momentálne nenapadá nič, čo by som mohol pomenovať ako problém priamo súvisiaci s kapelou GLOOM. Skôr ide o výzvy, ktoré nás v budúcnosti čakajú. Chceli by sme ešte intenzívnejšie koncertovať ako doteraz, a to neplatí len pre domácu pôdu, ale aj pre zahraničie. Ako som ti už vyššie spomínal, nikto z nás nemá hudbu ako hlavný príjem a každý máme aj civilné zamestnania. Tie dva „svety“ je niekedy veľmi náročné zladiť. No, snažíme sa, aby to všetko malo svoju úroveň aj v rámci týchto možností. Musím ale povedať, že ak by sa niekedy v budúcnosti naskytla možnosť sa živiť len hudbou, každý z nás by do toho s odhodlaním šiel. Naše mysle sú takto nasmerované, tak uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Osobne verím na výmenu energií, takže všetka energia, ktorú vynaložíš sa ti musí neskôr vrátiť.

Ako vnímate slovenského fanúšika? Jeho záujem o vašu tvorbu, koncerty? Ako vidíte slovenskú scénu, ako je ťažké na nej sa zviditeľniť a ako fungujú vzťahy medzi kapelami?
Pokiaľ ide o našich fanúšikov, veľmi si ich vážime, pretože ich záujem a podpora sa ukazuje aj v ich počte na koncertoch. Možno je to tým, že nekoncertujeme až tak často, no vždy sa teším z hojnej účasti aj vzhľadom na slovenské pomery. Téma návštevnosti ľudí na koncertoch či téma podpory scény ako takej, je témou mnohých internetových diskusií a dala by sa rozoberať hodiny a dni. Vždy keď mi nejakí o generáciu starší muzikanti hovoria o tom, aká bola návštevnosť v minulosti, ticho im závidím predstavujúc si v duchu atmosféru minulých dôb. No je rok 2020, veci sú tak ako sú, mnoho z toho, čo by malo fungovať nefunguje a naopak. Vznikajú nové zaujímavé prístupy či projekty. Chcem naivne dúfať a veriť, že táto kríza v niečom ľuďom otvorila oči a začnú si vážiť to, čo pred ňou brali ako samozrejmosť. Popočúvať hudbu alebo nejaký koncert cez online stream je fajn vec. No kúpiť si CD a ovoňať booklet na koncerte kapely, ktorú máš rád a vnímať tú energiu, ktorá medzi ľuďmi prebehne, to je to, čo je skutočné a robí scénu scénou. Myslím si, že toto si slovenský fanúšik začína znova uvedomovať.

Ak ti mám zodpovedať na otázku vzťahov na scéne, tak samozrejme, aj v tejto komunite sa nájdu ľudia, ktorí budú intrigovať, ohovárať či vrážať polená pod nohy. Asi je to do určitej miery aj prirodzené. Ja som veľmi hrdý na to, že GLOOM je od toho na míle ďaleko, a že dokážeme v rámci scény komunikovať myslím si, že so všetkými. Naša slovenská scéna je síce maličká, ale čo sa týka žánrov, je veľmi pestrá. Mali by sa preto navzájom podporovať a nie navzájom si hatať cesty.

V menej tímu Valhalla.sk a mojom by som vám chcel poďakovať za čas strávený nad týmto rozhovorom a za skvelú hudbu, ktorú vyvárate. Budeme radi za váš odkaz nám – vašim fanúšikom.
Ďakujem ti za fajn pokec. Valhalle.sk prajem veľa tvorivých síl a všetkým tým, ktorí nás podporujú, vnímajú, počúvajú posielam za GLOOM jedno veľké ĎAKUJEM za to, že ste. Nedočkavosťou čakáme, kedy to už celé skončí a v plnej sile budeme môcť vyraziť medzi vás na koncerty. Pozdravujeme vás. Stay gloomy!

Páčia sa vám naše autorské články? Ak máte záujem, môžete nás podporiť ľubovoľnou sumou. Peniaze využijeme na chod nášho webu.

Link na kapelu: https://www.facebook.com/gloomslovakia/