Burzum – The Ways of Yore

Hneď na úvod priznávam, že nie som fanúšikom, ale ani odporcom Varga Vikernesa. O jeho čine sa popísalo toho veľa, rovnako aj o jeho extrémistických názoroch. Nejdem rozoberať ani jedno ani druhé, ale budem sa sústrediť čisto na jeho najnovšiu tvorbu. Po minuloročnom návrate BURZUM  k ambientu vo forme predchádzajúceho albumu „Sol austan, Mani vestan“, ktorým sa vrátil k tvorbe ktorú produkoval spoza múrov väzenia viac menej z donútenia, keďže nemal k dispozícií iné nástroje, prichádza opäť s ambientným počinom.
V porovnaní s predošlým albumom mi príde novinka „The Ways of Yore“ podstatne živšia, energickejšia a rozmanitejšia. Kým „Sol austan, Mani vestan“, na mňa pôsobil depresívne, jednotvárne a nudne, tak „The Ways of Yore“ je miernym posunom k zlepšeniu.

Naďalej sú klávesové linky dosť jednoduché a jednotvárne, avšak pomedzi dlhé ponuré a pomalé skladby zaradil mantrické energické skladby, ako „The Portal“, „Heill Ódinn“ alebo veľmi podobnú „Heil Freya“. Okrem klasického syntetizárového zvuku a gitary začal Varg experimentovať aj s inými zvukmi.

V prvej skladbe niektoré efekty znejú ako harfa, iné zas ako lutna alebo balalajka, všetko podfarbené náznakom tamburíny. Samozrejme, veľký priestor dal opäť svojim obľúbeným kozmickým zvukom, čo mňa osobne už prestáva baviť. Našťastie ich nepoužíva v celej minutáži skladieb a tak je možnosť si vychutnať aj krištáľovo čisté klepnutia kláves. Veľmi pekné a výrazné sú v skladbe „The Reckoning of Man“, kde sú ako aj v iných piesňach , doplnené hovoreným slovom v pozadí. Práve hovorené slovo je tiež silným elementom tohto albumu. Pre niekoho je možno málo výrazné, mne to však príde ako úmysel zlúčiť posolstvo a pritom nestlmiť emócie z inštrumentálnej zložky.



V titulnej skladbe „The Ways of Yore“ sa mu ako v jedinej podarilo navodiť výraznejšie severskú atmosféru, ostatné mi znejú skôr orientálne ako škandinávsky. V skladbe „Ek Fellr (I Am Falling)“ som sa doteraz nedopátrala, či použil skutočný strunový nástroj na dotvorenie atmosféry, alebo aj tento zvuk vytvoril klávesovým efektom, každopádne to melancholickú atmosféru značne  podčiarklo.

Skutočný black ambient je na tomto albume zastúpený snáď len v piesňach „Hall of the Fallen“ a „Autumn Leaves“, kde sú jasné rýchle gitarové riffy avšak, k celkovej nálade albumu viac tohto elektronického riffu ani nebolo treba. Práve „Autumn Leaves“ je z môjho pohľadu najzaujímavejšia skladba zo všetkých, či už rôznorodosťou alebo silnými emóciami. Každopádne, táto veľmi citlivo a plynulo zvolená kompozícia ma dostala. V závere som mala silný pocit pozitívnej energie, ktorá z albumu ide. Je to oproti pôvodnej tvorbe BURZUM paradox, avšak aj po opakovaných počúvaniach ma tento pocit neopúšťal.

Samozrejme, ako každý ambient, aj tento pôsobí na človeka podľa jeho momentálneho rozpoloženia a schopnosti vnímania obrazov, ktoré majú jednotlivé prvky a zvuky vytvárať. Beriem to ako zjavné duševné vyzretie a smerovanie Varga Vikernesa, ktoré smeruje k hľadaniu a nachádzaniu pokoja a vyrovnanosti, pretože presne tak tento album pôsobí. Zverejnený motív európskej histórie a evolúcie som však v pocitoch neobjavila, dokonca ani „Heill Ódinn“ a „Heil Freya“ mi tieto obrazy nenavodili vyslovene jednosmerne, čo však nehodnotím negatívne. Je to jednoducho princíp tohto žánru, že na každého vie zapôsobiť inak a každý si pri jeho počúvaní vytvára vlastné emócie.

Autorove anotácie a podrobné vysvetlenia, čo nám chcel básnik povedať,  môžu naviesť ľudí na to, čo by mali vnímať. Toto dielo však ponúka viac možností  a ľudia s vlastnou schopnosťou vnímania môžu objaviť neobmedzené množstvo emócií. Musím však podotknúť že v niektorých chvíľach som mala pocit, že ide o naťahovanie času, hlavne v závere albumu sa vyskytujú opakované zdĺhavé pasáže, ktoré vyslovene nudia a priznávam, že som po niekoľkých počutiach jednoducho posúvala prehrávanie dopredu.

Na záver sa vyjadrím aj k artworku tohto albumu, kde Varg použil už tradične maľbu svetového umelca, tentokrát si vybral maľbu „Viviane a Merlin“ od francúzskeho maliara Gustava Dorého.

Žáner: ambient
Krajina pôvodu: Nórsko
Vydavateľstvo: Byelobog Productions
Dátum vydania: 2.6.2014
Web: www.burzum.org
Zostava:
Varg Vikernes – vokály, všetky nástroje
Diskografia:
Burzum – 1992
Det Som Engang Var – 1993
Hvis Lyset Tar Oss – 1994
Filosofem – 1996
Dauoi Baldrs – 1997
Hlioskjálf – 1999
Belus – 2010
Fallen – 2011
From the Depts of Darkness – 2011
Umskiptar – 2012
Soul austan, Mani vestan – 2013
The Ways of Yore – 2014
Tracklist:
God from the Machine (1:40)
The Portal (2:19)
Heill Ódinn (3:11)
The Lady in the Lake (4:39)
The Coming of Ettins (4:36)
The Reckoning of Man (7:16)
Heil Freyja (1:56)
The Ways of Yore (6:11)
Ek Fellr (I Am Falling) (2:54)
Hall of the Fallen (5:06)
Autumn Leaves (4:50)
Emptiness (13:13)
To Hell and Back Again (10:44)

Definitíva:
Legenda BURZUM prichádza s jedenástym albumom,
avšak priaznivci starého agresívneho
 blackového Varga Vikernesa si môžu nechať zájsť chuť. 
Album „The Ways of Yore“ je v poradí štvrtým
 jeho dielom z žánru dark ambient. Tak, ako zreje víno,
tak zreje aj Vargova tvorba v tomto duchu,
iným slovom, už neprechádza búrlivým kvasením,
ale nachádza pokoj a dokáže ho aj sprostredkovať poslucháčom.

Autor: Anula

Hodnotenie autora: 7 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla