GOTHOOM 2014: V SOBOTU SI HEADLINERI PODMANILI FANÚŠIKOV

Prebudenie do sobotného rána nebolo pre mňa najľahšie. Dôvodom boli pretrvávajúce zdravotné problémy. Akoby boli pre mňa moji obľúbenci HYPOCRISY zakliati. Aj v októbri 2013 som bol na ich koncerte chorý a vyzeralo to tak, že tomu bude aj teraz. Našťastie, počas dňa sa mi podarilo ako tak preliečiť. A nečakali nás len HYPOCRISY, ale aj ďalšie ťaháky festivalu – FLESHGOD APOCALPYSE a ALCEST.
Chladné noci a ďalší výdatný lejak sa podpísal sprvu aj na tvárach návštevníkov Gothoomu. Bolo vidieť, že už majú toho dosť, no aj napriek tomu si všetci užili posledný festivalový deň. Celkovo bola sobota veľmi chladná a veterná, miestami som mal pocit, že je už jeseň. Viacerí sa preto počas dňa zahrievali čajmi a ja som nebol výnimkou.

Na pódiu to žilo už od 10:30, najskôr sa predviedli FDK a potom thrasheri VENDETA. Pod pódium som zavítal až na pravé poludnie, kedy svoj set odštartovali pražskí death/grinderi PERFECITIZEN. Pre mňa to bol naozaj výborný hudobný štart a nakopnutie do celého dňa. Silný dážď zanechal pod pódiom neuveriteľné množstvo blata, tak väčšina divákov stála počas ich koncertu až v strede priestoru pre divákov. Teda, až na jedného fanúšika. Tomu to bolo jedno, blato, neblato, na hudbu PERFECITIZEN sa bavil skákal a váľal. Nakoniec bol od blata doslova od nôh až po uši. Samozrejme, neunikol ani pozornosti speváka Oldu, ktorý mu povedal, že nech sa za nimi po koncerte zastaví, bude mať kapela pre neho darček. Hudobne sa PERFECITIZEN opierali najmä o ich stále aktuálny debutový album „Through“.

Môj zdravotný stav stále nebol nijak oslnivý a šetril som sa na večerné hviezdy FLESHGOD APOCALYPSE, ALCEST a najmä HYPOCRISY. Fanúšikom sa v popoludňajších hodinách predviedli zoskupenia RETURN TO INNOCENCE, VIRTUAL VOID, EMPYRION a ELYSIUM. Do areálu som sa vrátil späť až na konci setu košických OBLITERATE. Na ich ťažko zaraditeľný štýl, ktorý obsahuje prvky deathu, deathcoru a grindu si spokojne pokyvkávalo hlavami viacero fanúšikov. Aj z toho mála, čo som mal možnosť vidieť, Košičania odohrali naozaj vydarený set.



Miesto na pódiu už prenechali slovenským legendám DEPRESY z Trenčína. Ich set bol v podstate prierezom celej kariéry, ale dôraz kládli na stále aktuálny a posledný album „Morph – Near Death Experience“ z roku 2009. Táto formácia patrí medzi moje najobľúbenejšie z našej krajiny, žiaľ v tom čase som potreboval presunúť svoje veci z chaty do auta, ktoré ma po koncertoch malo brať domov. Čo už, verím, že si ich koncert vychutnám najbližšie, keď to bude možné a páni, už snáď aj ako turné k novej štúdiovke, čo vy nato?




Došlo aj na žrebovanie tomboly, ako ceny bola gitara podpísaná členmi FLESHGOD APOCALYPSE a chladnička Marshall podpísaná od HYPOCRISY. Vskutku štedrá tombola. Slečna, ktorá vyhrala gitaru bola radosťou bez seba, na výhercovi chladničky sa prejavovala už únava. Po krátkom príhovore dostal Peter Beťko aj originálny darček. Sliepku! A keďže heslom festivalu je „slobodu“, Peťo jej dal symbolicky slobodu vyhodením z pódia. Celkom vtipný moment.

Pred hlavnými ťahákmi celého festivalu okupovali stage ešte Brazílčania KROW hrajúci thrash/death metal. Po chvíli pod pódiom, to však balím, pretože mi to celé prišlo ako kopírka mnohých iných zoskupení a navyše čakal nás trojzáprah FLESHGOD APOCALYPSE, ALCEST a HYPOCRISY! Jednoducho, to najlepšie na koniec. Na sobotu boli v predaji aj jednodňové lístky, čisto kvôli týmto kapelám za 30 eur. A mal som veruže pocit, že pár nových tvárí v areáli veruže pribudlo.

Hlavné hviezdy celého Gothoomu mali ešte aj podpisovky. Ja som zavítal iba na HYPOCRISY meet and greet. Ľudia veruže stáli v pomerne dlhom rade a nechali si popodpisovať od Petra Tägtgrena a spol. veruže všelijaké raritky. K nim na fotku sa dostať nedalo, no aj napriek tomu využili niektorí fanúšikovia svoje foťáky a odfotili sa aspoň s kapelou v pozadí.



Ako prví sa predstavili fanúšikom na Gothoome FLESHGOD APOCALYSE. Na ich koncert som bol zvedavý, a najmä som bol zvedavý na ich zvuk, pretože pred troma rokmi v banskobystrickom Tirishi to nebola žiadna sláva. Navyše, veľké pódium im náramne svedčí. Členovia kapely mali na sebe už neodmysliteľné fraky a jemne primaľované tváre. Najviac zajala hosťujúca live sopranistka Veronica Bordacchini, ktorej hlas náramne zapasoval do death metalových riffov. Navyše výborne zapadla svojim čiernym oblečením s dlhými rukávmi, čiernym klobúčikom so zahalenou tvárou škraboškou. Po vizuálnej stránke sto bodov. Radosť bola pozerať sa aj na klaviristu Francesca Ferriniho, ktorý mal prekrásny starý klavír a bol otočený chrbtom k publiku. Hral s absolútnou noblesou, čo dodávala celému ešte väčší šmrnc. A zvuk? Nooo, určite omnoho lepší, ako v spomínanej Banskej Bystrici, ale rozhodne to žiadna extratrieda nebola. Nemám voči nemu nejaké väčšie výhrady, akurát mrzelo, že absolútne nevyzneli bicie Francesca Paoliho, tak ako na albume. Jednoducho sa v kope mnohých nástrojov stratili. FLESHGOD APOCALYPSE hrali najmä skladby z posledných dvoch albumov „Agony“ a „Labyrinth“. Azda najväčší ohlas zaznamenala kapela pri hitovke „The Violation“. Vystúpenie FLESHGOD APOCALYPSE taktiež patrilo k tomu najlepšiemu, čo ponúkol tohtoročný Gothoom.



Pomaly, ale isto padla v areáli tma a na pódiu sa už sami zvučili majstri atmosféry Francúzi ALCEST. Nesledujem ich tvorbu pozornejšie, no ich koncert spred dvoch rokov na Brutal Assaulte ma neuveriteľne zaujal. Sympatické mi bolo, že sa zvučili sami, no počas prvej skladby bol zvuk jedna veľká katastrofa! Neigeho spev nebolo vôbec počuť a myslím, že aj tí, ktorí majú tvorbu ALCEST napočúvanú mali čo robiť, aby vôbec rozpoznali, akú skladbu hrajú. Najmä pre fanúšikov tejto kapely bol tento koncert vrchol večera, iných táto hudba uspávala. Zlý zvuk z úvodu sa neskôr zlepšil, no môj dojem z koncertu to až tak nezlepšilo.



Vrchol celého festivalu prišiel nielen pre mňa, ale aj pre mnohých práve po koncerte ALCEST. Headlinerom 5. ročníku Gothoomu nebol totiž nikto iný ako Peter Tägtgren a jeho HYPOCRISY! Doteraz mám v živej pamäti ich nezabudnuteľný koncert z minuloročnej jesene v Zlíne, kde prezentovali svoj aktuálny album „End of Disclosure“. Na Gothoome som sa rozhodol ako puberťák predrať úplne dopredu, čo sa mi aj podarilo. Trošku ma zarazilo, že okolo mňa stáli už veruže miestami až príliš alkoholom navnadení fanúšikovia, ktorí zrejme HYPOCRISY ani nepočúvajú. Snažil som sa to nevnímať, aby som si nepokazil dojem z koncertu. Pravdou je, že HYPOCRISY sa veruže veľmi dlho zvučili, ale na dobré sa oplatí čakať, tak v tomto prípade mi to vôbec neprekážalo. Zachvíľu vyrástlo pódium presne také isté, ako na ich poslednom turné k poslednému albumu. A za úvodných tónov „End of Disclosure“ si usadol za svoju biciu súpravu Horgh, postupne prišli Mikael Hedlund, Tomas Elofsson a samotný metalový Boh Peter Tägtrgren. Spočiatku musel Peter fanúšikov nabádať na spev, headbangovanie, ale po čase to už nebolo treba. HYPOCRISY si podmanili a opantali celý Gothoom. Za seba som sa veľmi neobzeral, no mám informácie, že bavil sa snáď každý. Vpredu nebol zvuk najideálnejší, ale podľa slov iných fanúšikov bol v strede naozaj kvalitný a čitateľný.



Po úvodnej pecke nasledovala „Tales of thy Spineless“, „Fracured Millenium“, došlo aj na staručký hit „Killing Art“, ten vystriedal zas novučičký „The Eye“, ktorého refrén mám veruže doteraz v hlave. Celý playlist bol naozaj veľmi výživne zostavený. Myslím, že na prekvapenie všetkých zaradili HYPOCRISY aj skladbu „Elastic Inverted Visions“ z roku 1999! Pre mňa to však až takým prekvapením nebolo, pretože počas posledného turné ju zvykli hrávať. Skôr ma prekvapilo zaradenie piesne „Destroyed“ z albumu „Catch 22“. Príjemné prekvapenie! Na kapele bolo vidieť, že si tiež koncert užíva a keďže som stál úplne vpredu, tak bolo vidieť ako si Peter chodí odpíjať z piva a to svedčí iba jedno jediné.  Vtedy je uvoľnený a cíti sa dobre! Keď som pozeral playlist, aký mala kapela deň predtým na vychytenom Summer Breeze, myslím, že sme zažili oveľa exkluzívnejší koncert, ako bol ten v Nemecku. Odzneli ešte aj piesne „Valley of the Damned“, „Fire in the Sky“, nádherná „The Final Chapter“, a rozlúčili sa s Gothoomom „mimozemskou“ „Roswell 47“. HYPOCRISY si ako headliner dovoli natiahnuť svoj hrací čas a vrátili sa ešte na dva prídavky, ktoré obstarala moja obľúbená „Adjusting the Sun“ a „Eraser“. Záver patril ďakovačkám a klaňačkám.

Myslím, že HYPOCRISY boli skutočne vynikajúcou tortou na čerešničke za 5. ročníkom Gothoomu. Ten nebol úplne bez chýb, ale nakoniec dopadol k spokojnosti všetkých, začo patrí veľká vďaka najmä Petrovi Beťkovi.

Najlepší: HYPOCRISY, FLESHGOD APOCALYPSE, DECAPITATED
Potešili: ABORYM, SQUASH BOWELS, PERFECITIZEN, RUST2DUST, GALADRIEL, INFER
Sklamania: z kapiel nik vyslovene nesklamal, počasie sa ovplyvniť nedá, no sklamala tá vlna nevôle pred festivalom a množstvo „tajných“ na Gothoome, ktorí vlastne ani neviem, čo čakali, že sa na festivale bude diať…

Autor: Stillborn



Foto: Sachtikus



DEPRESY

ŠŤASTNÁ VÝHERKYŇA GITARY

FLESHGOD APOCALYPSE

ALCEST

HYPOCRISY