Achsar – Septentrionalis

Keď som dostala na recenzovanie debutový album našej kapelky ACHSAR nazvaný „Septentrionalis“, dosť som sa potešila, nakoľko túto kapelu poznám z live koncertov, ktoré bývajú vždy neuveriteľne energické a dovolím si povedať, že aj kvalitne zahrané. Ani ma neprekvapilo, že sa ich ujalo naše veľmi dobre rozbehnuté vydavateľstvo Gothoom Productions, nakoľko po minulom ročníku vlastného festivalu sa určite presvedčili o obrovskom potenciále tejto kapely. Takže, ACHSAR z Levíc majú jednoznačne dobre našliapnuté presadiť sa aj v zahraničných vodách.
Čo sa týka vizuálnej stránky albumu „Septentrionalis“, tak ACHSAR zvolili jednoduchosť a originálne kresby znázorňujúce tematiku textov. A to schvaľujem, v jednoduchosti býva krása.

Celým albumom sprevádza hovorené slovo, ktoré mi v úvodnej skladbe „In Regio Septentrionalis „ pripomenulo koniec známeho intra z „The Warriors Prayer“ od MANOWAR . Tu je však podané temnejšie s podkladom bubnov a pokrikom. Tematika je v podstate tiež inšpirovaná nehynúcimi eposmi o bojovníkoch a vojne temna a svetla.

Skladby sú prevažne kratšie, niektoré sú ukončené až príliš rázne, dokonca mi to prišlo až ľúto, lebo mi byť rozvinuté aj ďalej. A kam zaradiť hudbu ACHSAR? To je trošku problém, ak sa mám zahrať na škatuľkovača, tak hudobná zložka je najbližšie k symfonickému death metalu s podstatnou melodickosťou a hravosťou folk metalu, avšak vokál je miestami blackový a striedaný s growlom. Dá sa povedať, že ACHSAR si našli svoju cestu plávajúcu medzi štýlmi vyťahujúc si z nich pre nich to, čo im sedí. Práve striedanie typov vokálu dodáva skladbám jedinečnú rôznosť. Samozrejme, aj kompozície sú rôznorodé, čo ja osobne mám v skladbách rada. Striedanie temp a rytmov, gradovanie rýchlosti spolu so zmenami hlasu naozaj nedovolí poslucháčovi ani na chvíľu sa nudiť. Miestami sa niektoré skladby dajú prirovnať k niektorým legendám, avšak prevažnú časť považujem za svojský originál.



Medzi piesňami mám jednoznačného favorita a to priamočiarú veselú skladbu „Old Tavern Song“, ktorá je tak hravá a melodická, že je ťažké pri nej sedieť za PC a písať, lebo núti človeka poskakovať a pospevovať si.  Práve tento song bude tým, ktorý si poslucháči zapamätajú už po prvom vypočutí.

Samozrejme sú tu aj hudobne náročnejšie veci ako „Glory Ride“, kde je striedanie hlasu azda najvýraznejšie, bicie najrýchlejšie a gitarové sólo sa šplhá do najvzdialenejších končín hmatníka. Pri „New Heroes Rise“ v prvej časti zas krásne dostávajú priestor klávesy. Celkovo musím vyzdvihnúť, že kapela je zložená z naozaj výborných muzikantov, ktorých podiel v jednotlivých skladbách je vyvážený a každý nástroj má svoj priestor. Možno o kúsok menej výrazná je basa, avšak je ju cítiť všade ako zhutňujúci element, najzreteľnejšie v skladbe „Lost in Dungeons of Ungor-Hel“ . 

Veľmi dobrú náladotvornosť plodia klávesové pasáže, po ktorých nasledujú gitarové sóla. Veľmi pekné a aj náročné sólo je napríklad v inštrumentálnej skladbe „Through Waters Untamed“, ktorá mi zaváňa inšpiráciou aj v klasike. Pred záverom príjemne zamrazila nakladačka „March of Terror“, ktorá pôsobí naozaj temnejšie a drsnejšie. Úplný záver zaklincovala zaujímavá ukážka odskoku do progressu preplávajúc cez renesančné riffíky a odchádzajúc do stratena.

Jednoznačne ide po všetkých stránkach o naozaj prepracovaný album. Každá skladba je originál a nenašla som ani jednu slabšiu alebo nezáživnejšiu v porovnaní s ostatnými. Každá ma vlastnú atmosféru a vývoj, avšak so zachovaním vlastného štýlu a celistvosti. Proste žiadna vata sa na tomto nosiči nenachádza. Je pravda, že existujú podobné kapely, ale aj napríklad tie známejšie nemajú až tak prepracovanú kompozíciu jednotlivých piesní, ktorá j tu tak zreteľná. Toto je nosným pilierom kapely. Proste hrajú na dejovú líniu a nie jednoliatu jazdu.  Malé nedostatky, ako som už spomínala, vidím v useknutých koncoch a menšom priestore pre basgitaru.

Metal nie je len o rýchlej strhujúcej jazde, ale aj o emóciách a náladách. Dobrá skladba musí mať vývoj, rozbehnutie, spomalenie a ďalší rozbeh, ktorý strhne poslucháča a nenudí ho fádnosťou a nepúšťa jeho pozornosť. Práve to zaujatie od začiatku do konca každej skladby, dokázali chlapci z ACHSARU na svojej prvotine tak bravúrne, že nepochybujem o tom, že si získajú množstvo fanúšikov, ktorí vedia oceniť naozaj dobré metalové skladby.

Album na recenziu poskytlo vydavateľstvo Gothoom Productions.

Žáner: metal
Krajina pôvodu: Slovensko (Levice)
Vydavateľstvo: Gothoom Productions
Dátum vydania: 1.6.2014
Web: http://bandzone.cz/achsar
Zostava:
Anton Kalmancai
– gitara, spev
Michal Ag
– gitara, spev
Peter Patai
– gitara
Rado Botka
– klávesy
Ján Nilaš
– basgitara
Milan Krištofík
– spev, bicie (CD)
Martin Sivák
– bicie (live)

Diskografia:
Septentrionalis – 2014
Tracklist:
In regio Septentrionalis
(1:42)
Glory Ride
(3:02)
Praedictum Ex Tenebrae
(0:30)
Shadowless
(3:36)
New Heroes Rise
(3:42)
Old Tavern Song
(3:01)
Through Waters Untamed
(3:19)
Lost In Dungeons of Ungor-Hel
(4:26)
In Dark Remembrances
(3:30)
Sign of Light
(3:52)
March of Terror
(4:06)
Anthem
(6:57)
Definitíva:
Prvorodený album ACHSAR (keďže vyšiel práve
na Deň detí a každé dielo je pre autora,
 akoby dieťaťom) je naozaj ukážkou, že kapela
 z Levíc dozrela a vyhrala sa na množstvách
 koncertov, aby vyprodukovala niečo naozaj zaujímavé
 a dobré. Debut „Septentrionalis“ je toho dôkazom.


Autor: Anula



Hodnotenie autora:  8 / 10


1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla