Cradle of Filth – Darkly, Darkly, Venus Aversa

Po dvoch rokoch sa opäť o slovo hlásia Briti Cradle of Filth so svojim jubilejným desiatym albumom Darkly, Darkly, Venus Aversa. Partia okolo Daniho Filtha si zvolila ako hlavnú tému novinky príbeh o ženskom démonovi Lillith. Podľa slov samotnej kapely vraj nejde o koncepčné dielo, no skladby na seba nadväzujú.
Ide o hororový príbeh, kde Lillith hľadá cestu z pekla späť na zem. Dani sa vyjadril, že jednotlivé skladby na seba chronologicky nadväzujú, takže celý album, aj keď nie je koncepčným dielom má hlavu a pätu. Dokopy za rok tvrdej driny Cradle of Filth stvorili veľa materiálu, ale na oficiálny album sa dostalo len jedenásť z nich. Číslo jedenásť  má svoj význam, pretože to je číslo samotnej Lillith, ktorá je mimochodom protikladom Venuše. Zvyšné skladby sa nachádzajú na limitovanej edícii alebo na špeciálnom fanúšikovskom disku a to preto, lebo nemajú nič spoločné s hlavným tematickým príbehom.

Ešte pred samotným vypočutím novinky som mal veruže obavy. Komerčné albumy Nymphetamine a Thornography ma nezaujali vôbec a zatiaľ posledný album spred dvoch rokov Godpeed On the Devils Thunder som považoval tiež za krok vedľa. Novinka však na svojho predchodcu nadväzuje. Úvod albumu nám obstarajú klávesy a „samotný“ príhovor Lillith. Myslím, že nielen na moje milé prekvapenie to Cradle of Filth na nás vyvalia hneď od začiatku. Tak ako kapela avizovala, že pôjde o ich najrýchlejší a najbrutálnejší album sa v podstate aj stalo. O tej brutalite by sa dalo určite polemizovať, ale o rýchlosti v žiadnom prípade. Darkly, Darkly, Venus Aversa nie je až taká gotická nahrávka ako Thornography a nie je ani prehnane heavy ako predošlý album. Novinka nesie aj niektoré typické prvky tvorby Cradle of Filth a samozrejme, že Daniho nezameniteľný vokál, ktorý sa stal jedným z poznávacích znakov kapely. Cradle of Filth sa opäť prezentujú svojou zvrátenosťou a aj novinka sa pokúša nezainteresovanú verejnosť šokovať.

Musím sa priznať, že po albume Midian som nad tvorbou Cradle of Filth dávno už iba mávol rukou a ich albumy potom som vypočul iba zo zvedavosti. Tak som pristupoval aj k novinke, ale po dôkladnejšom počúvaní musím uznať, že Darkly, Darkly Venus Aversa je naozaj veľmi vydarený album. Po niekoľkých razoch sa vám dostane pod kožu a máte ho chuť točiť v prehrávači dokola. Album treba určite vnímať ako celok, avšak nad všetkým vyčnievajú tri skladby. The Persecution Song mi zo začiatku prišiel ako nepodarená kópia hitovky Nymphetamine. Ono to tak vlastne aj je, ale časom si túto skladbu obľúbite. Je tvrdá, rýchla, ale zároveň prístupná ľuďom. Lillith Immaculate je azda najlepším songom. Tvrdý, rýchly a orchestrálny úvod, podporený Daniho škrekom vynikajúco oživí ženský spev novej posily klávesistky Ashley „Ellyllon“ Jurgemeyer. Klávesové prvky znejú nevtieravo a príjemne aj pri ultra rýchlej časti. Ashleyin vokál dodáva skladbe zvláštnu noblesu a trošku jemnosti. Kontrast jej hlasu s Daniho je naozaj vynikajúci. Spomínal som skladby tri. Tú tretiu však nechcem vyzdvihnúť, ale skôr označiť za najväčší omyl celého albumu. Je ňou singlovka Forgive Me Father (I Have Sinned). Skladba by sa svojou kostrou hodila niekde do obdobia albumu Thornography. Má azda najviac gothic prvkov a je oproti celému albumu najpomalšou, aj keď túto pomalosť treba brať s rezervou. Doslova a do písmena mi pripadala až neskutočne gýčová a koniec koncov, ani klip ku nej nie je nijak oslnivý. Fakt škoda tejto skladby, lebo opäť sa mi trošku potvrdilo, že Dani a spol. mysleli najmä na „širšiu verejnosť.“ Jedna skladba však nekazí môj viac ako kladný dojem z nového albumu.

Darkly, Darkly, Venus Aversa je ozaj veľkým pozitívnym prekvapením tohto roka. Či sa to niekomu bude páčiť alebo nie, tak Cradle of Filth je stále kapela, ktorú pri vydávaní albumu sprevádza veľký „humbuk“. Nie je tomu inak ani teraz, ale v tomto prípade je to oprávnené. Novinka je azda najrýchejším albumom. Oplýva zaujímavými prechodmi a v neposlednom rade aj zaujímavým príbehom. Na novinke však nechýbajú ani typické prvky pre túto kapelu.

Časy výborných a nadčasových albumov ako The Principle of Evil Made Flesh, Dusk…and Her Embrace alebo Cruelty and the Beast sú nenávratne preč. Nie každému je terajšia tvár Cradle of Filth po chuti. No novinke by mali dať šancu, aj fanúšikovia staršej tvorby, ktorí na kapelu v podstate zanevreli, tak ako ja. Hodinka pri počúvaní novinky vás určite nezabije.

Žáner: Extreme heavy/gothic metal
Krajina pôvodu: Veľká Británia
Vydavateľstvo: Peaceville Records, 2010
Web: www.cradleoffilth.com, www.myspace.com/cradleoffilth
Zostava:
Dani Filth – vokály
Paul Allender  -gitara
James McIlroy – gitara
Herr Pubis – basgitara
Martin „Marthus“ Škaroupka – bicie
Ashley „Ellyllon“ Jurgemeyer – klávesy, vokály
Diskografia:
The Principle of Evil Made Flesh – 1994
Dusk…and Her Embrace – 1996
Cruelty and the Beast – 1998
Midian – 2000
Bitter Suites To Succubi – 2001
Damnation and A Day – 2003
Nymphetamine – 2004
Thornography – 2006
Godspeed On the Devils Thunder – 2008
Darkly, Darkly, Venus Aversa – 2010
Tracklist:
The Cult of Venus Aversa (7:07)
One Foul Step From the Abyss (4:53)
The Nun With the Astral Habit (4:55)
Retread of the Sacred Heart (3:56)
The Persecution Song (5:34)
Deceiving Eyes (6:32)
Lillith Immaculate (6:12)
The Spawn of Love and War (6:19)
Harlot On A Pedestal (5:09)
Forgive Me Father /I Have Sinned/ (4:33)
Beyond the Eleventh Hour (7:16)

Definitíva:
Myslím, že po hudobnej stránke spravila
 kapela kompromis, kedy sa novinka
bude páčiť aj fanúšikom ich tvorby
 do roku 2000 a aj fanúšikom tvorby po albume Midian. Dobre zvolený kompromis, na ktorý prišli
 Cradle of Filth prirodzenou cestou.

Autor: Stillborn

Hodnotenie autora: 8 / 10
1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla