Pestilence – Doctrine

Pestilence patrili k jedným z tvorcov nezabudnuteľnej holandskej death metalovej scény. Prvé dva albumy s nimi nahral vokalista s nesmrteľným a nezameniteľným hlasom Martin van Drunen (Asphyx, Hail of Bullets). Od tretieho albumu Testimony of the Ancients sa vokálov v kapele ujal dovtedajší gitarista a basák Patrick Mameli. Kapela sa však rozpadla po albume pomerne progrsívnom albume Spheres. To sú všeobecne známe veci. Potom ako v roku 2006 vydala kapela Live album a výberovku začali silnieť hlasy o obnovení kapely. Stalo sa tak v roku 2009, kedy Patrick Mameli ako jediný pôvodný člen spojil svoje sily s basákom Tonym Choyom (nahral album Testimony of the Ancient) a bubeníkom Petrom Wildoerom. Obnovená kapela Pestilence nahrala v trojici vynikajúci album Ressurection Macabre. Pravda, nešlo už len o priamočiary death metal, ale nové trio sa do svojej tvorby snažilo vniesť aj niekoľko technických prvkov a v podstate pokračovalo v duchu albumu Spheres. S Ressurection Macabre obišla kapela najväčšie európske festivaly a fanúšikovia ich novinku prijali s nadšením. Po dvoch rokoch vychádza Pestilence nový album nazvaný Doctrine.
Avšak Doctrine už nahrala okrem Mameliho úplne iná (avšak viac typická pre Pestilence) zostava a z tria sa stala štvorčlenná kapela. K Mamelimu, ktorý má na starosti vokál a gitaru, pribudol druhý gitarista Patrick Uterwijk (nahral s kapelou Consuming Impulse, Testimony of the Ancient a aj Spheres). Basu si vzal na starosti Jeroen Paul Thesseling (Spheres) a nový bubeník Yuma van Eekelen. V porovnaní so zostavou z roku 2009 sa práve aktuálna zostava dá nazvať tou pravou.

Poďme sa, ale novinke pozrieť pod pokrievku. Ešte v úvode musím napísať, že s predošlým albumom Resurrection Macabre som bol veľmi spokojný a novinku som očakával s veľkým napätím. A v konečnom dôsledku neviem, či moje rozpačité dojmy z novinky nesúvisia aj s prehnanými očakávaniami, ale poďme pekne poporiadku.

Novinku otvára veľmi zaujímavé intro The Predication, ktoré vás prenesie do kostola a vy sa stanete súčasťou bohoslužby. Avšak farársky spev prejde do chorého satanistického odriekania. Vskutku impozantný úvod. Koniec koncov, v takomto duchu je poňatý aj artwork Doctrine. Hneď v nasledujúcej skladbe sa na vás vyvalí klasický death metal v podaní Pestilence, avšak rýchla deathová jazda sa pomaly začne zasekávať a na povrch sa dostávajú rôzne technické prvky a zákutia. Patrick spieva až od podlahy. Avšak disharmonické prvky v strede songu, dobre rozbehnutú skladbu zastavia a späť do tempa sa dostanete až vďaka jednoduchšiemu tempu a Patrickovmu vokálu. Pozorného poslucháča však hneď pri tejto skladbe zarazí pár skutočností. Je pravdou, že už na Resurrection Macabre sa snažili byť Pestilence o čosi technickejší, avšak na Doctrine sa stali doslova až progresívni. Deathové tempo je vo všetkých skladbách popretkávané rôznymi gitarovými sólami, progresívnymi prvkami, ktoré vytvárajú až disharmónie. Vo viacerých prípadoch sa kapela pohybuje v death metalových vodách len vďaka gitarovým riffom a Patrickovmu vokálu. Apropó, už keď som pri jeho vokále. Nemôžem sa zbaviť pocitu, že sa Patrick Mameli snaží farbou hlasu prispôsobiť ich prvému vokalistovi, nesmrteľnému Martinovi van Drunenovi. Schválne, pustite si hneď po sebe predošlý album a novinku a zistíte ako Mameli zmenil štýl spievania. Nechcem mu krivdiť, ale osobne si myslím, že to bol zámer. Je pravda, že takto Mameli svoj vokál oživil a v niektorých častiach znie naozaj smrteľne, ale je až príliš okaté ako sa chce podobať na prvého vokalistu Pestilence. Mameli má všaj aj na Doctrine kričané pasáže a taktiež mu nechýba ani klasický deathový rev, avšak o všetky tieto prvky sa snaží v duchu van Drunena.

Doctrine mi miestami príde ako veľmi chaotický album. Je jasné, že sa kapela snažila niekam posunúť a nechcela prísť s tým istým. Nielen na Spheres, ale už aj na Ressurection Macabre naznačila kapela svoje progresívne chúťky, no myslím si, že na novinke ich rozvinula až príliš. Všetkého veľa škodí a tento odklon nebude povôli každému. Je pravdou, že po viacerých počutiach si na rôzne progresívne vsuvky a hračky začnete zvykať a objavovať ich krásu, no zároveň Pestilence strácajú čaro jednoduchosti. Áno, ono Pestilence nikdy nehrali úplne priamočiary a jednoduchý death metal, no to, čo predviedli na Doctrine nebude jednoduché vstrebať. Nieže by bola novinka zlá, to nie. Len sa musíte pripraviť nato, že je ťažšie stráviteľná a jej krásy vyplávajú na povrch až oveľa neskoršie. A k tomu sa dopátrajú iba tí trpezlivejší.

Pestilence nahrali naozaj náročný album na počúvanie a bude zaujímavé sledovať ako sa novinke bude dariť. V niektorých prípadoch icg progresívne pojatie death metalu je vskutku vynikajúce, v niektorých častiach mi však liezlo krkom. Pomerne časté disharmónie sa im nie vždy vydarili podľa predstáv. Medzi azda najlepšie songy na albume patrí skladba Divinity a v podstate od nej aj celý záver novinky Doctrine. Pozornému poslucháčovi neujde jasný posun vpred týchto Holanďanov, no je otázne ako ho fanúšikovia staršej tvorby prijmu. Aj ja sám mám z novinky naozaj rozpačité dojmy.

Foto: Stefan Schipper

Žáner: progressive death metal
Krajina pôvodu: Holandsko
Vydavateľstvo: Mascot
Dátum vydania: 24.4.2011
Web: http://pestilence.nl/
Zostava:
Patrick Mameli – vokály, gitara
Patrick Uterwijk – gitara
Jeroen Paul Thesseling – basgitara
Yuma Van Eekelen – bicie
Diskografia:
Malleus Maleficarum – 1988
Consuming Impulse – 1989
Testimony of the Ancients – 1991
Spheres – 1993
Resurrection Macabre – 2009
Doctrine – 2011
Tracklist:
The Predication /Intro/ (2:00)
Amgod (3:33)
Doctrine (3:07)
Salvation (3:40)
Dissolve (3:39)
Absolution (3:38)
Sinister (3:58)
Divinity (4:06)
Deception (3:57)
Malignant (3:49)
Confusion (3:55)
Definitíva:
Po návrate v roku 2009 sa z tria stala
 opäť štvorica a kapela sa posunula opäť niekde ďalej.
Patrick Mameli sa vo vokálnych častiach
 až príliš snaží podobať Martinovi van Drunenovi
 a zvyšok kapely to miestami až príliš prekombinoval
 a pretechnizoval. Pestilence znejú až príliš progresívne.
Netvrdím, že je to úplne zle,
avšak bude záležať na fanúšikoch ako tento posun prijmú.

Autor: Stillborn

Hodnotenie autora: 6,5 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla