ELUVEITIE – Evocation II: Pantheon

Švajčiari ELUVEITIE si za posledné dva roky prešli doslova katarziou, keď v rokoch 2015 a 2016 opustilo ich zostavu dohromady až päť členov. Frontmana Chriegela Glanzmanna to však nezlomilo, na začiatku roka 2017 kapela oznámila takmer kompletne prekopaný line-up a pred pár týždňami uzrel sveta prvý album v novej zostave „Evocation II: Pantheon“.

Znalci ELUVEITIE už určite podľa názvu vyšípili, že ide o pokračovanie albumu „Evocation I: The Arcane Dominion“ z roku 2009. Hlavným spoločným znakom obidvoch dielov je fakt, že sú naspievané v starobylej galštine (nemýliť si s kelštinou, ktorá je podobným jazykom a na albume taktiež zohráva dôležitú rolu). ELUVEITIE v novej zostave nešetrili nápadmi. V poradí siedma štúdiová nahrávka obsahuje až osemnásť (!) zásekov. V niekoľkých prípadoch ide o akustické, či hovorené intermezzá, no aj tak je to úctyhodný počin.

ELUVEITIE – Evocation II: Pantheon

Album po úvodnom intre otvára klipovka „Epona“ a ja si musím hneď z úvodu vyliať svoje folk metalové city. Ak by som mal novinársku prax v Novom čase, tak mi moje zhodnotenie vyzeralo asi takto: „Neuveriteľné! ELUVEITIE predviedli šokujúce povstanie z popola!“. A nebol by som vôbec ďaleko od pravdy. „Epona“ vás okamžite priklincuje do sedadla, skladba je tak dokonale zvládnutá melodicky s (ako je to už u ELUVEITIE zvykom) obrovským mixom hudobných nástrojov, že sa vám ani nechce v albume pokračovať a máte chuť si túto pieseň púšťať stále dokola. To by však bola obrovská chyba!

Hneď o niekoľko minút totiž nasleduje pecka „Nantosvelta“, kde prím hrajú hlavne husle a píšťaly a vy sa prenesiete o niekoľko storočí dozadu. A tam v podstate nielen vďaka vokálom v galštine, zostane takme celú hodinu. Keďže si ELUVEITIE vybrali tento zvláštny jazyk (ktorý ale v ich diskografii nie je žiadnou výnimkou), je celkom pochopiteľné, že album za sebou skrýva nejaký príbeh. Textovo sa nahrávka venuje keltským bohom, každá jedna skladba je venovaná jednému (čo vysvetľuje na prvý pohľad podivné názvy jednotlivých piesní). Skupina dokonca pri príprave albumu spolupracovala s rôznymi odborníkmi na keltské jazyky a históriu, za čo im skladám pomyselne folk – metalovo – keltský klobúk.

ELUVEITIE

Presuňme sa ale ďalej. Keby som mal opisovať každú jedno z osemnástich skladieb, tak by bol tento článok veľmi dlhý a opakoval by sa superlatívmi, preto sa pristavím už len pri niekoľkých najvýraznejších. Prvou z nich je „Lvgvs“, ktorá si už taktiež vyslúžila natočenie vlastného videoklipu. Priam hymnické vzývanie v refrénoch znejúce ako ťažko špecifikovateľná prosba je dokonalým mystickým zážitkom. Skladby sú namiešané tak, že v každej je v popredí iný nástroj, niekedy sú to píšťaly a husle, inde zas gitary a bicie. To je aj prípad spomenutej „Lvgs“.

Taktiež sa striedajú aj štýly spievania. Kým v skladbe „Catvrix“ sa k vzývaniu boha konečne naplno dostane Chriegel Glanzmann so svojim chraplákom, už v nasledujúcej „Artio“ si môžme vychutnať jemný, priam až lyrický ženský vokál.

Aj keď u mňa silno zarezonovali aj posledné štyri albumy od ELUVEITIE, novinka dokazuje, že vysoko nastavená latka sa dá posunúť ešte vyššie. Album „Evocation II: Pantheon“ ponúka dokonalý mix všetkého, čo k folk metalu patrí. Chrapláky striedajú jemné ženské vokály, tradičné inštrumenty strieda veľká škála tých netradičných a rýchle pecky striedajú pomalé, mystické ódy. Tento album sa nemôže len tak nikomu zunovať.

Je preto viac než potešujúce, že ELUVEITIE spoločne s AMARANTHE a THE CHARM THE FURY práve v týchto dňoch vyrážajú na veľké európske turné, kde bude pochopiteľne hrať hlavnú úlohu práve najnovšia nahrávka. Slovenskí fanúšikovia to budú mať najbližšie do zlínskeho Masters of Rock Cafe 28. októbra.

Hodnotenie autora: 10 / 10

Krajina pôvodu: Švajčiarsko
Žáner: folk metal
Vydavateľstvo: Nuclear Blast Records
Dátum vydania: 18.08.2017
Web: http://www.eluveitie.ch
Zostava:
Chrigel Glanzmann – vokály, mandola, píšťaly, akustická gitara, harfa
Rafael Salzmann – gitara
Jonas Wolf – gitara
Kay Brem – basgitara
Nicole Ansperger – viola, vokály
Matteo Sisti – píšťaly, mandola, gajdy
Alain Ackermann – bicie
Michalina Malisz – hurdy-gurdy
Fabienne Erni – vokály, keltská harfa, mandola
Tracklist:
Dureddu (1:23)
Epona (3:47)
Svcellos II (Sequel) (1:28)
Nantosvelta (2:45)
Tovtatis (1:05)
Lvgvs (4:16)
Grannos (3:23)
Cernvnnos (2:54)
Catvrix (2:44)
Artio (5:11)
Aventia (3:30)
Ogmios (3:13)
Esvs (3:48)
Antvmnos (3:43)
Tarvos II (Sequel) (2:43)
Belenos (3:09)
Taranis (2:41)
Nemeton (1:23)
Diskografia:
Spirit – 2006
Slania – 2008
Evocation I: The Arcane Dominion – 2009
Everything Remains (As It Never Was) – 2010
Helvetios – 2012
Origins – 2014
Evocation II: Pantheon – 2017
Definitíva:
Hovorí sa, že aj pád na hubu je krok vpred. V prípade ELUVEITIE to platí úplne. Po takmer kompletnom rozpadnutí a odchode kľúčových členov sa kapele podaril jav nevídaný. „Evocation II: Pantheon“ je majstrovským dielom, ktoré je prešpikované rôznymi hudobnými náladami a podkuté skvelým scenáristickým príbehom. Za mňa jednoznačne najlepší folk metalový počin za posledné roky!

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla