NA KONCERTE DECAPITATED A SPOL. POTEŠILI VŠETKY KAPELY

Začiatkom decembra do banskobystrického Tirishu zavítalo The Decimation of Europe Tour na čele s poľskými DECAPITATED, ktorí podporujú aktuálny comebackový album Carnival Is Forever. Na turné ich sprevádzajú Belgičania ABORTED, Taliani FLESHGOD APOCALYPSE, Angličania CYANIDE SERENITY a Kanaďania ARCHSPIRE.
Pri pohľade na túto zostavu bolo rozhodnuté, že sa tohto nepochybne zaujímavého turné zúčastním. Hlavným ťahákom pre mňa boli Taliani FLESHGOD APOCALYPSE a Belgičania ABORTED, no nakoniec potešila moje uši každá kapela, ale o tom sa dočítate o pár riadkov nižšie. Podľa mojich informácií toto turné sa na Slovensku ani nemalo zastaviť, ale nakoniec manažment DECAPITATED po dobrej skúsenosti z jarného koncertu v Košiciach kontaktoval samotného organizátora, s tým, že majú voľný termín a radi by si na Slovensku zahrali. Po viacerých zrušených koncertoch zahraničných kapiel som nesmierne rád, že sa konečne stal pravý opak.

Ešte pred koncertom samotným som sa obával ako zvládne banskobystrický Tirish nápor fanúšikov. Hneď v úvode prezradím, že s prehľadom, pretože podľa môjho odhadu nebola v klube ani stovka fanúšikov. Na jednej strane mi to vyhovovalo, pretože pod pódiom nebola žiadna neznesiteľná tlačenica a ani sa dlho nečakalo pri bare. Na druhej strane by si však takéto kapely určite zaslúžili početnejšie publikum.

Plánovaný začiatok akcie na 18. hodinu sa trošku posunul, ale to myslím nikomu neprekážalo. Ako prví sa postavili pred nielen banskobystrické publikum Kanaďania ARCHSPIRE. Sám som nevedel čo mám čakať od tejto kapely, pretože ich tvorbu nepoznám. ARCHSPIRE majú na konte jeden štúdiový album All Shall Align, ktorý vydali v apríli tohto roku. Na fanúšikov kapela vybalila kvalitný technický death metal s množstvami zaujímavých a parádnych vyhrávok. Kapela šlapala ako švajčiarske hodinky a k tomu dopomohol, naozaj famózny zvuk, ktorý mal v tomto prípade na starosti domáci zvukár Miro Spevák.

Po ARCHSPIRE prišli na rad CYANIDE SERENITY, ktorí hrali už o niečo priamočiarejšie ako ich predchodcovia. Ich muzika však pôsobila na mňa dosť rozhádzane. Ťažko mi je zaškatuľkovať ich štýl, keďe ani ich tvorbu som nepoznal, ale poväčšine prevládali prvky metalcoru, ktoré zachádzali až do hardcoru. Mimochodom za mikrofónom tejto kapely stál Travis Neal, ktorý pôsobí okrem CYANIDE SERENITY aj v druhej bande Dina Cazaresa (FEAR FACTORY) DIVINE HERESY.  V prípade CYANIDE SERENITY to taktiež bolo po zvukovej stránke v poriadku. Celý ich set som neodsledoval, pretože bolo sa treba venovať aj viacerým známym, ktorých človek postretáva iba na podobných akciách.

Po prvých dvoch predkapelách sa už pripravovali na koncert FLESHGOD APOCALYPSE a pri nich som bol najviac zvedavý na zvuk a nato, ako si Francesco Ferrini zmestí na pódium svoje piáno. Nebudem vás napínať, zmestil si ho, ale stál v podstate na úrovni bicích a nebolo ho ani veľmi vidieť. Taktiež som bol veľmi zvedavý na prevedenie ich skladieb z aktuálneho albumu Agony. Kvinteto muzikantov odohralo svoj koncert vo frakoch, tak ako sme mali možnosť vidieť v ich videoklipe The Violation. Talianski hudobníci odohrali naozaj energický set a do už početnejšieho publika naliali svoj death metal so symfonickými prvkami priamo od podlahy. Pravda po zvukovej stránke to nebola žiadna sláva, ale pozor, nebolo to ani také strašné, aj keď z pätice kapiel mali práve FLESHGOD APOCALYPSE najhorší zvuk. V niektorých pasážach pri novších skladbách nevyznel tak dobre čistý Paolov vokál, ktorý bol doslova „utopený“ a tak sa trošku vytratil aj mrazivý pocit, ktorý vo mne vyvolával na štúdiovom albume. Tu však musím podotknúť, že od koncertu FLESHGOD APOCALYSPSE mali kapely už svojich zvukárov. Ak ma pamäť neklame, tak z debutového albumu Oracles odzneli dve skladby, ale nechcite po mne ich názvy. Podstatu ich hracieho času tvorili skladby z aktuálneho albumu Agony. FLESHGOD APOCALYPSE nezapreli svoj taliansky temperament a do vystúpenia dali všetko. Vidieť sme tak mohli aj pokusy o „vrtule“, ale, kto ste boli v Tirishi viete, že keď je kapela početnejšia pódiový prejav musí ísť bokom. Či sa to niekomu páči či nie, tak najviac ľudí prišlo práve kvôli týmto Talianom, pretože práve na nich bolo pod pódiom najviac fanúšikov.

Výhodou bolo, že sa počas koncertu v menšom prostredí Tirishu nemôže fajčiť. Mne ako fajčiarovi to vyhovovalo a po FLESHGOD APOCALYPSE som si upravil nikotínový dlh a hor sa na ABORTED. Tí naliali hneď od začiatku do ľudí obrovskú energiu. Ich modernejšie poňatý death/grind doslova prevalcoval Tirish Pub. Spevák Sven de Caluwé sa snažil divákov rozprúdiť, ale podarilo sa mu to iba nachvíľu. Vznikol aj pokus o circle pit a wall of death, ale predsa len, priestor tohto klubu takéto divácke radovánky veľmi nedovoľuje. Pre mňa samého boli ABORTED vrcholom večera. Svenov chorobný growlingový vokál spojený s grindovým kvílením znie naživo oveľa presvedčivejšie a devastujúcejšie ako zo štúdiových albumov. Taktiež vám ani v prípade ABORTED neprezradím názvy skladieb, ktoré v tento večer odzneli, ale došlo na zárezy z albumov Engineering the Dead, The Archaic Abattoir a Slaughter & Apparatus: A Methodical Overture. Odznela však minimálne jedna skladba aj z pripravovaného albumu Global Flatline. Heroický výkon podala celá kapela, ale najviac vynikali forntman Sven de Caluwé a bubeník Ken Bedene. Niekto by mohol povedať, že ich koncert bol jednotvárny, no milovníkov deathu a grindu jednoducho musel potešiť. A aby som nezabudol, koncert ABORTED vynikol aj vďaka zvuku.

Mňa osobne ABORTED naozaj dostali a bol som rozhodnutý si kúpiť aj ich tričko. Už dlhšie som rozmýšľal nad jeho kúpou, ale stalo a tak až v tento večer. Predal mi ho samotný Sven. Už keď spomínam merchandise, tak kapely si stánok s distrom rozložili priamo oproti baru hneď pri vchode do Tirishu a tým pádom vznikol dosť malý priestor na prechod, ale to sú už len detaily. Hlavnými hviezdami večera boli znovuzrodení DECAPITATED, ktorí prezentovali na tomto turné novinku Carnival Is Forever. Nebudem tu v reporte opisovať už veľakrát zmieňovanú tragickú nehodu. DECAPITATED sú späť a v plnej sile. To predviedli aj v Banskej Bystrici. To, že najviac ľudí prišlo práve na FLESHGOD APOCALYPSE sa mi potvrdilo práve pri koncerte DECAPITATED. Dredatý vokalista Rafal Piotrowski dal do prejavu všetko, niekoľko krát burcoval publikum, no chytalo sa iba pár fanúšikov. Piotrowski sa slovenským fanúšikom prihovoril párkrát aj v polštine. Z nového albumu odzneli skladby The Knife, United, 404, Pest a Homo Sum. Zo starších skladieb som rozoznal piesne z albumu Organic Hallucinosis. Členovia kapely boli v dobrej nálade a to sa podpísalo aj pod kvalitu setu a opäť, ale už naposledy musím napísať, že DECAPITATED mali taktiež zvuk dobrý, aj keď boli možno až príliš nahlas.

Aj napriek mierne posunutému začiatku sa koncert skončil približne polhodinu pred polnocou. Tejto akcii sa nedá nič vyčítať. Organizačne bol zvládnutý naozaj dobre, kapely predviedli pozoruhodné výkony a v Tirishi panovala uvoľnená a priateľská atmosféra. Menšou chybičkou krásy bolo to, že za barom vyhadzovalo čašníkom elektrinu a celú ju nachvíľu vyhodilo práve pred koncertom DECAPITATED, ale našťastie to „domáci“ dali rýchlo doporiadku. Aj keď som sa v úvode obával práve prietoru, ktorý ponúka Tirish Pub, koncerty svetových kapiel majú v jeho priestoroch neopakovateľné čaro a už teraz sa teším na ďalšiu podobnú akciu.

PLUSY:
Výkony všetkých kapiel, ale najmä ABORTED, zvuk, uvoľnená a priateľská atmosféra
MÍNUSY:
V klube si nemáte kde odložiť vetrovku, nezaškodilo by o pár fanúšikov naviac a trošku živšie publikum

Autor: Stillborn

Foto: Sachtikus

ARCHSPIRE

FLESHGOD APOCALYPSE

ABORTED

DECAPITATED