Dying Passion – Amplify

Limitovaných tristo kusov nového albumu „Amplify“ od DYING PASSION je príjemným spestrením na prekvasenej českej scéne. Neobsahuje priamočiare hity ani na prvé počutie (a viac už nie) chytľavé melódie. To, čo ukrýva, je útok na vaše podprahové vnímanie. Neuchopiteľné, znepokojujúce ale silne magnetické. Vyzretá muzikálnosť, aká sa u našich západných susedov vídava síce dosť často, no nie vždy ju sprevádza tak silný emočný výsledok.
Moje prvé stretnutie s DP sa udialo až príliš netradične. Pustil mi ho paradoxne muzikant, ten ktorý sa pohybuje v extrémnejších vodách a hlavne ich vytvára – Bruno (HYPNOS). Naznačil, že mu ich hudba imponuje. V tom čase som vnímal ich existenciu na scéne, no moje ušné bubienky ich tvorba obchádzala. Napriek dobrému pocitu z počúvania „Absorb“ som na nich v zhone bežných starostí na chvíľu zabudol. Život však beží rýchlejšie ako vnímame a uzatvára sa v kruhu. Aby sme mohli pochopiť jeho podstatu musíme pospájať minulosť s prítomnosťou a tak sa dá predpokladať, čo sa stane. To uzavretie stretnutia s DP sa uskutočnilo na tohtoročnom turné s prozaickým názvom „La Grande Amplify“, so zástavkou aj v Banskej Bystrici. Vystúpili tu v spoločnosti ešte legendárnejších FORGOTTEN SILENCE a poviem vám, bolo to dych vyrážajúce! Vráťme sa však na samotný začiatok a ja Vám skúsim opísať svoje dojmy z obsahu nachádzajúceho sa na „Amplify“.

Vstup do nahrávky obstaráva nasamplované skoro intro vtkané do úvodnej skladby „Path To The Land Of Visions“. Evokuje ostatné nahrávky DEPECHE MODE. Je vkusné a znepokojujúce tak ako celá skladba. Pomalá, akoby sa vôbec nechcela rozbehnúť. Záver vygraduje spojením Zuzaninho až jazzového prejavu s dôrazným growlingom, geniálne! „Thousand Eyes“ je o poznanie živšia. Tu však opäť dostanete aj výraznú dávku pomalých emócií. Jedna z mojich TOP skladieb. Ich práca s náladami je väčšmi vybičovaná pri živom vystúpení, čo mi na albume trošku chýba. Prechody spájajúce jednotlivé tracky evokujú, ako som už spomenul DEPECHE MODE a to doslova. Nič to ale nemení na celkovom pozitívnom dojme.V prípade, že by sa dvojka javila priveľmi optimisticky rozbehnutá, tak „My Best Friend“ je dostatočne ťaživá, až znepokojujúca. To všetko sa stratí s nádhernou „Back Of Beyond“ s podporou doprovodných nástrojov. Tichá, bez zbytočného tlaku na nástroje a vokály.

Pri počítaní výnimočných skladieb nemôžeme vynechať „See The Bottom“ a „Illusion“. V „Electra“ a „A Strange Something“ je Zuzanin hlas ako z post jazzovej až doomovej formácie. Rozlúčková „Two Of Us Alone“ je ako ušitá pre záverečné rozlúčenie a mne jej ťaživá nálada pripomína feeling, aký niesol album od BEYOND DAWN „Pity Love“. Keby nenasledoval tzv. bonus track „Čí to husličky“ odspievaný mladšou rodinnou príslušníčkou (nehovorím, že sa jedná o zlú skladbu, no v celom kontexte „trošku“ vybočuje), núti ma posledná skladba stlačiť play opakovane.

Čo dodať na záver? Možno len to, že v priehrští hudobného „odpadu“, ktorý produkuje česká scéna produkuje po stovkách, pôsobí „Amplify“ ako z inej galaxie. Prerod DYING PASSION z gothic rocku do neuchopiteľnej alternatívy kvitujem, to ako dnes chápu a vnímajú hudbu je prínosom pre nás všetkých.

Žáner: alternative rock
Krajina pôvodu: Česká republika
Vydavateľstvo: Epidemie Records
Dátum vydania: 7.5.2012
Web: www.dyingpassion.com
Zostava:
Zuzana Jelínková – spev
Stanislav Jelínek – gitara
Dušan Mikulec – gitara
Filip Chudý – basgitara
Jan Kylar – bicie
Hostia:
Miroslav Kolacia – viola
Miroslav Havlík – čelo
Josef Kozumplik – trubka
Korny – Growling
Eliška Jelínková – spev v skladbe „Čí to husličky“
Diskografia:
No Time – 1999
Secretly  – 2000
Voyage – 2002
Sweet Disillusions – 2004
Relief – 2007
Absorb – 2009
Amplify – 2012
Tracklist:
Path To The Land Of Visions (8:28)
Thousand Eyes (5:51)
My Best Friend (6:23)
Back Of Beyond (4:40)
See The Bottom (7:10)
Illusion (4:33)
Electra (4:35)
A Strande Something (4:00)
Two Of Us Alone (6:24)
Bonus:
Čí to husličky
Definitíva:
„Amplify“ je výtvorom hudobníkov,
 ktorí sa neboja produkovať hudbu tak, ako ju cítia.
Príjemný alter rock, ktorý je na českú scénu
 až nezvyklý. Neobsahuje recyklované melódie
 a primitívne texty, nesnaží sa nám natisnúť
 za každú cenu do priazne.
Album na spríjemnenie večerov.

Autor: Ruun

Hodnotenie autora: 8,5 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla