Anathema – Distant Satellites

Ubehli dva rýchle roky, a to je jasné znamenie, že je čas na dávku novej hudobnej drogy od britských náladotvorcov ANATHEMA. Tí už pradávno definitívne rezignovali na tvrdý sound (posledná relatívne tvrdá pecka „Pulled Under At 2000 Metres A Second“ má už dobrých jedenásť rokov!), takže potenciálny návrat ku koreňom by od tejto šestice očakával snáď len obyčajný blázon. Naopak, smerovanie do popovejších vôd jasne dokazuje aj aktuálna novinka s názvom „Distant Satellites“, ktorá je v poradí už jubilejným desiatym dlhohrajúcim počinom. Žiaľ, tentokrát asi nebudú tiecť žiadne potoky šampanského. Suverénne najnudnejší a zároveň najhorší album ANATHEMA je totiž na svete.
Verím, že množstvo fanúšikov bude proti a rôzne námietky sa budú vynárať ako huby po daždi, avšak v tak kvalitatívne nabitej diskografii akou disponujú títo páni a jedna dáma, nemá tak slabý hudobný odvar čo robiť. Už predchodca „Weather Systems“ dokázal poriadne potrápiť a dostať sa do neho nebola žiadna prechádza ružovou záhradou. Svoje plody ale predsa nakoniec priniesol. No s „Distant Satellites“ jednoducho nie a nie pohnúť! Nepomohla „slúchadlová terapia“ a ani dlhšia pauza. Záverečné vysvedčenie preto asi nebude príliš zhovievavé a pohľad na množstvo čiernych bodiek nepríjemne zabolí, ale to všetko má svoje jasné dôvody. Poďme si ich preto rozobrať o niečo podrobnejšie.



ANATHEMA sa v minulosti nezvykla opakovať, či dokonca vykrádať. S novinkou je však tomu rázny koniec, keďže sa kapela od spomínaného predchodcu prakticky nikam nepohla a len zrecyklovala osvedčené postupy s tým rozdielom, že na novinke to akosi nefunguje. Paradoxne je „Distant Satellites“ jednoznačne najsilnejší tam, kde občas kráča svojou vlastnou cestou. Jedná sa o totiž záverečné trio (so silným dôrazom na nádhernú titulnú suitu) skladieb, ktoré možno suverénne zaradiť k tomu najpopovejšiemu, čo kedy táto banda splodila. Pamätáte sa na depešácku „The Storm Before the Calm“ z predošlej dosky? Tu sa ide ešte ďalej! K vrcholom novinky možno taktiež zaradiť úžasne odspievanú „Anathema“ s hypnotickým sólom v jej závere. Gitarista Daniel Cavanagh sa blysne aj v „Youre Not Alone“, kde si zobral na starosť aj vokál. Na pomery ANATHEMY ďalšia vskutku netradičná vec.

Tu ale súhrn pozitív náhle končí. Jedna zaujímavosť na okraj? Ako ste si určite všimli, ide presne o celú druhú polovicu dosky, takže koreň celého problému jednoducho tkvie v jej prvej polhodinke. Prvých päť skladieb totiž pôsobí ako súhrn rôznych nepodarkov z minulosti. Trojblok „The Lost Song, Part 1,2,3“ ako keby vypadol z „Weather Systems“, no kvalitatívny rozdiel je priam priepastný. Istá forma monotónnosti s následnou gradáciou je kapele veľmi blízka, no tu je to už vážne na hrane. Jednotlivé motívy sú častokrát nezaujímavé, nudné a opakujú sa do zbláznenia. Nezameniteľná speváčka Lee Douglas síce opäť exceluje v „Ariel“, no spolu s „Dusk (Dark Is Descending)“ sme svedkami tak uťahaných a nudných vecí, že je čas na kúpu nového výkonného kávovaru. V inom prípade tu nepomôže ani princ a jeho tisíc bozkov. Blížiaci sa bratislavský koncert v MMC bude i napriek citeľnému sklamaniu z novinky priam povinnosťou…

Žáner: atmospheric post-rock
Krajina pôvodu: Veľká Británia
Vydavateľstvo: Kscope Music
Dátum vydania: 9.6.2014
Web: www.anathema.ws
Zostava:
Vincent Cavanagh – spev, gitara
Danny Cavanagh – gitara, spev, klávesy
Lee Douglas – spev
Jamie Cavanagh – basgitara
Daniel Cardoso – klávesy
John Douglas – bicie
Diskografia:
Serenades – 1993
The Silent Enigma – 1995
Eternity – 1996
Alternative 4 – 1998
Judgement – 1999
A Fine Day to Exit – 2001
A Natural Disaster – 2003
Were Here Because Were Here – 2010
Weather Systems – 2012
Distant Satellites – 2014
Tracklist:
The Lost Song, Part 1 (5:53)
The Lost Song, Part 2 (5:48)
Dusk (Dark Is Descending) (6:00)
Ariel (6:28)
The Lost Song, Part 3 (5:22)
Anathema (6:40)
Youre Not Alone (3:26)
Firelight (2:43)
Distant Satellites (8:17)
Take Shelter (6:07)
Definitíva:
Až doteraz nemala ANATHEMA na svojom konte
 nevydarené cd. S novinkou „Distant Satellites“
 sa však veci tak trochu menia.
Kapela takmer výhradne rezignovala na skreslené gitary
 a prináša nám dosku, kde po prvýkrát v kariére
 prešľapuje na mieste. Nebyť skvelej a značne
experimentálnej druhej polovice albumu,
máme tu čo dočinenia s prúserom roka.

Autor: Demonick

Hodnotenie autora: 6 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla