Cavalera Conspiracy – Pandemonium

Pravdu povediac, netušil som, že napísanie recenzie na najnovší počin „Pandemonium“ od CAVALERA CONSPIRACY bude taký tvrdý oriešok. Nie že by som o legendárnych spoluzakladateľoch jednej z najznámejšej a najvplyvnejšej metalovej kapely SEPULTURA vedel málo, ba naopak, tá na mňa mala obrovský vplyv. Problémom je však uhol pohľadu, z akého sa na nový album bratov Cavalerovcov pozrieme . Poďme však pekne poporiadku.
Z úvodnej skladby „Babylonian Pandemonium“ možno hneď zacítiť rukopis súrodeneckej dvojice a od prvých tónov je zrejmé, odkiaľ vietor fúka. Maxov hlas mi osobne znie trošku nižšie, Iggor však svoj  bubenícky  thrashový feeling nestratil. V „Banzai Kamakazi“ možno počuť viacej old schoolovejších prvkov typických pre staršie obdobie SEPULTURY, ale nechýbajú však ani nápady v štýle groove (inak, zo sirén v skladbe ide skutočný strach). „Scum“ sa nesie v podobnom duchu, je však priamočiarejšia a kratšia. Istý problém však nastáva v ďalších skladbách. Zvyšok albumu sa už ďalej nesie viac-menej v podobnom duchu a človek sa musí na nahrávku naozaj sústrediť, aby jednotlivé pesničky dokázal rozlíšiť.

Značná väčšina skladieb je totiž postavená na rovnakom koncepčnom základe, pričom texty v refrénoch často tvoria iba názvy pesničiek. Gitarové riffy sú väčšinou priamočiare, na druhej strane im však nechýba údernosť a sú doprevádzané  agresívnymi bubeníckymi nápadmi, ktoré sú pre Iggora tak typické. O Rizzových  zručnostiach nemôže byť pochýb, mnohé jeho vyhrávky na tomto albume sú sviežim obohatením Maxových riffov, miestami však vytvárajú rozpačitý dojem (nemôžem si pomôcť, v „Cramunhao“ sa mi napríklad vybavili niektoré staré SEGA hry).

 
Vcelku príjemným osviežením sú skladby „Father of Hate“, „Deux Ex Machina“ a záverečná  „Porra“, v ktorej (ako to na väčšine Maxových nahrávkach býva) nechýbajú perkusie, akustická gitara (predpokladám, že ide o prácu Marca Rizza) a portugalčina.

Ak by ste sa ma spýtali, čo je na novom  počine CAVALERA CONSPIRACY zlé, zrejme vám odpoviem, že vlastne nič. Je to presne tá death/thrash/groove nakladačka, akú môžete od tejto bandy čakať. Lenže to je možne aj škoda, pretože nahrávka v podstate ničím neprekvapuje. Na druhej strane, od Cavalerovcov s spol. ani viacej čakať nemôžme. Max svoju tvár už dávno našiel a myslieť si, že začne k svojim projektom pristupovať inak, je naivné (malou výnimkou je možno  KILLER BE KILLED). Navyše CAVALERA CONSPIRACY zrejme treba brať iba ako akúsi „oslavu“ toho, že legendárni metaloví súrodenci sú ešte stále v kontakte a že im to stále hrá na jednotku. Som si istý, že naživo to musí fungovať výborne.

CAVALERA CONSPIRACY a SOULFLY sú si v súčasnosti v mnohom podobné. Ak by Max  svoje úsilie sústredili iba na jednu z nich, tak by sme sa dočkali možno menšej, ale o to šťavnatejšej úrody. Kto vie…

Žáner: groove/thrash/death metal
krajina pôvodu: USA
Vydavateľstvo: Napalm Records
Dátum vydania: 31.10.2014
Web: www.cavaleraconspiracy.com
Zostava:
Max Cavalera – gitara, vokály
Marc Rizzo – gitara
Nate Newton – basgitara
Iggor Cavalera – bicie
Diskografia:
Inflikted – 2008
Blunt Force Trauma – 2011
Pandemonium – 2014
Tracklist:
Babylonian Pandemonium (3:35)
Banzai Kamakazi (4:04)
Scum (2:28)
I, Barbarian (3:24)
Cramunhao (5:28)
Apex Predator (3:45)
Insurrection (3:49)
Not Losing the Edge (5:10)
Father of Hate (3:31)
The Crucible (3:27)
Deux Ex Machina (6:29)
Porra (6:00)
Definitíva:
„Pandemonium“ od CAVALERA CONSPIRACY nie je
rozhodne zlou nahrávkou, jej hlavným nedostatkom
 je koncepčná však jednoduchosť, akou je album
 robený a hlavne slabšia inovatívnosť.
Fanúšikovia SEPULTURY a SOULFY si však na svoje prídu.

Autor: Čviro

Hodnotenie autora: 6,5 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla