DOOMAS – R´lyeh

Slovenská formácia DOOMAS vydala v januári svoj v poradí tretí štúdiový album s názvom „R´lyeh“.

Zoskupenie okolo Petra Beťka sa tentokrát rozhodlo pre koncepčný počin, keď spracovalo témy okolo mýtického tvora Cthulhu od spisovateľa a majstra hrôzy H.P. Lovecrafta. Doom metalová škatuľka je s novým albumom kapele už primalá a aktuálnu tvorbu posunuli aj vzhľadom na koncept smerom k death/black metalovému štýlu s gotickou atmosférou. Aj vďaka tomuto môže poslucháč vyčkávať momenty, kedy to DOOMAS naplno rozbalia, ale fakt, že obľubujú pomalšie bahno, nezmizol.

DOOMAS – R´lyeh

Novinka sa nahrávala v ich domovskom štúdiu Gothoom a kapela sa rozhodla po prvýkrát pre reamping, čo znamená, že gitary sa nahrávali v počítači ako digitálna linka, a tá sa potom prehrávala na rôznych aparátoch, čím chceli dosiahnuť veľkú hutnosť a hĺbku. A aj keď mali vyhotovený mastering v nórskom Kark Studios, tak nakoniec pristúpili na použitie mixu a masteringu, o ktorý sa postaral Adam Mičinec. Výsledkom je výrazný a „tučný“ zvuk nahrávky.

DOOMAS boli vždy aj o atmosfére, čo tentokrát platí dvojnásobne. Zvukovú paletu obohatili o početné množstvo nasamplovaných chorálov a ďalšie zvukové doplnky. V ideálnom prípade by som si ich vedel predstaviť ako reálne nahraté zborové časti, čo je však veľmi drahá záležitosť.

Svoj účel plnia, to bez debaty, ale možno je na škodu, že aj cez ich bohaté využitie sa potom mohli menej zamerať na budovanie atmosféry či zaujímavých pasáží prostredníctvom riffov a gitarových postupov. Ale nedá sa povedať, že by práve tieto prvky absentovali.

DOOMAS. Foto: Lucia Zimerman

Takáto myšlienka sa vynára predovšetkým v úvode nahrávky pri istej jednotvárnosti skladieb „Cult Yog-Sothoth“ a „Abyss“. Môže byť prekvapujúce, že pri atmosférických plochách stavili viac na veľkoleposť ako hrôzu. Žeby išlo poukázanie na malosť človeka v porovnaní s ozrutnosťou tvorov, ktoré tento svet obývali pred nami, a v hlbinách čakajú na svoj opätovný návrat?

„Kto pozná koniec? Čo povstalo, môže sa potopiť, a čo sa potopilo, môže povstať.
Ohavnosť čaká a sníva v hlbinách a rozklad sa rozprestiera po vratkých mestách ľudí.“
H.P. Lovecraft

A tak z prvých troch piesní osloví najviac spočiatku rezká „Ia Kingu!“, kde Peter Beťko sympaticky skúša iný, vyššie položený štýl vokálu, ktorým skladbe vdýchne čerstvý závan a má obrátené garde, keďže hlavná časť songu je v pomalom tempe.

Práca gitaristov vynikne najviac pri vytváraní melancholických či pochmúrnych náladách („Abyss“, „A & Ω“) a pri vydarených sólach („A & Ω“, „Consumed by the Ocean: Father!“).

Album začne odokrývať svoje kvality hlavne od polovice hracieho času. Symbolicky to prichádza so skladbou „Portal“, ktorou pomyselne vstupujeme do potopeného mesta „R´lyeh“. Toto je proste hitovka ako lusk. Pieseň s vynikajúcim nástupom, zosobňujúca v sebe zlovestnú a hrozivú atmosféru s očakávanou gradáciou a tvrdými sekajúcimi riffmi. A je v omnoho lepšej zvukovej kondícii ako verzia na rovnomennom EP. Povinná položka v koncertnom setliste!

DOOMAS. Zdroj foto: fb Doomas

„Hounds of Tindalos“ predostrie svojou náladou istú osudovosť a k tomu dodáva výborné harmonické party. Po náladovke „A & Ω“ s rituálnym nádychom sa opäť pritvrdí v „The Crown“, avšak ako protipól slúži silné gotické cítenie.

Skrytý klenot albumu je ukrytý v záverečnej skladbe. Kým hitovka „Portal“ vystaví všetky svoje kvality v podstate okamžite, tak „Consumed by the Ocean: Father!“ má v sebe prepracovanosť, smútok a krehkosť, čím nadobúda silný umelecký rozmer a dopraje možnosť na hlbšie ponorenie a preskúmanie.

Záver je vyšperkovaný operným spevom (predpokladám, že opäť nasamplovaným), kde mám podozrenie, že sa kapela výrazne inšpirovala u SATYRICON (narážam na skladbu „The Ghost of Rome“). Každopádne to tam pred finálnym vygradovaním sedí vynikajúco. Takéto epické ukončenia mám rád.

Ak by bol úvod albumu o niečo pútavejší, tak výsledná známka by bola vyššia, ale ani to nič nemení na tom, že DOOMAS nahrali veľmi dobrý a v ich doterajšej diskografii aj najvyzretejší materiál.

Hodnotenie autora: 7 / 10

Žáner: melodic doom/death metal
Krajina pôvodu: Slovensko (Nová Baňa)
Vydavateľstvo: Gothoom Productions
Dátum vydania: 21.01.2023
Web: https://doomas.com/
Zostava:
Peter Beťko – vokály, basgitara
Martin Kalmancai – gitary
Noro Bajzat – gitary
Erik Šabo – bicie
Tracklist:
Cult Yog-Sothoth (07:55)
Ia Kingu! (05:50)
Abyss (07:32)
Portal (05:33)
Hounds of Tindalos (05:45)
A & Ω (05:43)
The Crown (05:42)
Consumed by the Ocean: Father! (09:14)
Diskografia:
Seven Sins – 2008
La Muerte – 2015
R´lyeh – 2023
Definitíva:
Lovecraftovská tematika doviedla kapelu DOOMAS k výrazne atmosférickému albumu „R´lyeh“. K úplnému naplneniu jeho potenciálu mu čo-to chýba, ale aj tak predstavuje ich doteraz najvyzretejší materiál.

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla

Odporúčané články