Tomáš Holetz z Octopus Promotion: Chceme sa sústrediť na menší počet koncertov, ale s vyššou kvalitou

Agentúra Octopus Promotion prináša od roku 2012 na naše územie exkluzívne koncerty metalových kapiel a zvučné mená tohto žánru. Ústrednou postavou, ktorá stojí za „metalovou chobotničkou“ je Tomáš Holetz. Tu je náš veľký rozhovor s ním.

Tomáša Holetza niekto možno ešte pozná ako bývalého bulvárneho novinára, no našťastie svoju energiu a čas presmeroval na omnoho zmysluplnejšiu prácu. Niekoľko rokov pôsobil v organizačnom tíme mamutieho festivalu Nova Rock, aby neskôr mohol tieto získané skúsenosti pretaviť v profesionálne a úspešné organizovanie koncertov na Slovensku.

Tomáš ochotne odpovedal na mnoho našich zvedavých otázok, ktoré zachádajú až do zákulisia príprav gigantických koncertov. Tak, poďme na to!

Tomáš Holetz a KING DIAMOND, jeden z vydarených koncertov, ktorý organizovala agentúra Octopus Promotion.

V minulosti si bol členom organizačného tímu festivalu Nova Rock. Čo konkrétne si mal na starosti a akým spôsobom si sa dostal do zákulisia tohto obrovského festivalu?
Pre Nova Rock a organizátora Nova Music (dnes Barracuda Music) som pracoval niekoľko rokov a Nova Rock bola len čerešnička na torte. Mojou prácou bolo starať sa o médiá, publicitu, marketingové aktivity s dôrazom na Slovensko a Česko. Priamo na podujatí som sa už viac venoval vstupom, guestlistom, podmienkam pre médiá (fotografovanie, nakrúcanie), ako aj kapelám samotným. Najmä počas prvých rokov, kedy bola organizácia ešte živelná, sa neraz stalo, že som musel vziať lopatu a prehádzať kopu piesku (úsmev). Zákulisie samotné som nevnímal. Pre mňa to bolo pracovisko, ktoré som málokedy opustil, kým hrali kapely.

Skôr som mal na mysli, že ako sa ti podarilo zakotviť u spomínaných Nova Music, akým spôsobom si sa dostal do ich organizačného tímu…
V roku 2004 som sa spoznal s organizátormi slovenského festivalu Hodokvas. Začal som im pomáhať s organizáciou a do roku 2006 sme Hodokvas dostali na celkom slušnú úroveň. V tomto období sme začali rokovať s rakúskou skupinou Nova Music, ktorá mala záujem pomôcť nám s Hodokvasom. Spoločne sme robili Hodokvas až do roku 2008, kedy festival skončil. Za toto obdobie som sa spoznal s celým tímom rakúskej Nova Music a prakticky hneď po skončení Hodokvasu som dostal ponuku ísť pracovať pre celú rakúsku skupinu. Bola to pre mňa práca snov, takže som neváhal ani na sekundu a členom ich tímu som bol až do augusta 2015. Vtedy už naplno fungovala moja chobotnica.

Ide už v takto veľkom merítku (Nova Rock) hlavne o biznis a fanúšikovstvo ide bokom?
Áno aj nie. Ak má takýto kolos zostať živý, musí to mať organizátor dobre vypočítané a nastavené najmä po finančnej stránke. Ak to celé funguje a festival žije, môže sa organizátor nechať uniesť srdcom fanúšika a plniť si sny. Presne v tomto poradí. Začať organizovať takýto veľký festival treba s nadšením fanúšika, ale rozumom ekonóma.

V čom ti najviac pomohlo tvoje predošlé pôsobisko, aby si mohol aktuálne prinášať zvučné mená na Slovensko. Sú to získané kontakty alebo skúsenosti?
V prvom rade je to vedomosť, že to dokážem. Kým som nepracoval pre Barracudu a konkrétne pre Nova Rock, mohol som o organizácii takýchto koncertov iba snívať. Predtým som robil na Hodokvase a to bol čisto-čistý punk (úsmev). Vyskúšal som si na vlastnej koži čo je dobré a čo nie. Nova Rocku vďačím najmä za to, že som spoznal množstvo ľudí z branže, ale aj prežil veľa vecí. Vedel by som písať celé litánie o tom, čo v Rakúsku funguje a u nás nemá šancu na prežitie. To, čo som si priniesol domov na Slovensko, je najmä tá skúsenosť. To poznanie, že to vieme mať aj doma. Ďalšie kroky boli už ľahké – mali sme sen a stačilo ho začať plniť (úsmev).

Octopus organizovali v Bratislave aj koncert SLAYER. Zdroj: Octopus Promotion

Zameriavate sa v Octopus Promotion čisto len na rockový a metalový žáner alebo už máte za sebou aj akcie mimo tohto žánru?
Snažíme sa venovať rockovej hudbe, lebo ju máme najradšej. Je to pocitová vec. Som presvedčený – a je to aj skúsenosť napr. z Nova Rocku – že keby sme robili hudbu, ku ktorej nemáme vzťah, ľudia to vycítia. Nechcem sa tváriť na niečo, čo nie som. Mám rád rámus a keď idem autom, pustím si starý SLAYER a otvorím všetky okná. Taký som a taký je aj Octopus…

Aký veľký počet ľudí vlastne stojí za značkou Octopus Promotion? A čo je tvojou hlavnou náplňou práce?
Sme dvaja a robíme všetko, čo vládzeme a stíhame popri zamestnaní (úsmev). Vlastne pardón, už sme traja – máme stabilného produkčného. Takže sa to celé delí medzi troch chalanov, čo majú radi muziku.

V súčasnosti vidím vašu „chobotničku“ ako jedinú, ktorá by bola schopná a ochotná opäť dotiahnuť METALLICU na Slovensko. Ako reálne to vidíš bez toho aby nešlo o finančnú samovraždu?
Je to pekný sen. A občas sa stane, že sa sny splnia. Bol by som veľmi šťastný, keby sa chobotničke podaril takýto kúsok. Ale reálne to nie je. METALLICA je finančne mimo našich možností. A nie som si celkom istý, či by to u nás vôbec dopadlo ekonomicky dobre. Čo však môžem zagarantovať – hneď ako budem mať zarobený prvý milión eur z môjho hlavného živobytia, pôjdem do toho (úsmev).

V čom vidíš hlavné dôvody, že od roku 1993 tu už nikto nezorganizoval koncert tejto, dalo by sa povedať, najzvučnejšej kapely metalového žánru?
Pretože na to zatiaľ nikto nenašiel peniaze a odvahu.

Tomáš Holetz

Máš nejaké vytúžené kapely, ktoré by si chcel na Slovensko dotiahnuť?
METALLICA, SYSTEM OF A DOWN, FOO FIGHTERS, GREEN DAY, MUSE… a pozor, mám slabosť na kapelu ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA. Je to síce úplne mimo Octopusu, ale s Jeffom Lynnom by som ich dal okamžite.

Sú kapely na ktoré ešte Slovensko „nedorástlo“ a ich koncert by tu zmysel nemal?
METALLICA, SYSTEM OF A DOWN, FOO FIGHTERS, GREEN DAY, MUSE… (smiech)

Minulý rok ste si vyskúšali aj open-air akciu v Žiline. Vieš si predstaviť, že by ste spravili ďalšie podobné akcie, ale už rozšírené na viac dní?
Áno, mám bujnú fantáziu. Uvažujeme nad festivalom. Diskutujeme o tom každý deň. Vážne. Rozmýšľame, zisťujeme, skúmame. Boli sme si pozrieť už desiatky lokalít. Ale vieš, čo na tom tak trvá? Predtým, než sme založili Octopus, sme si povedali jednu vec: buď to spravíme poriadne, alebo to nerobme vôbec. A to platí aj pre open air festival. Áno, chceme spraviť festival. Slovensko si ho zaslúži. Ale musí byť kvalitný, s TOP službami, fakt akcia na veľmi vysokej úrovni. Aby sme sa pred zahraničnými návštevami nie že nemuseli hanbiť, ale aby sme sa mohli pochváliť a inšpirovať ostatných. To je sen. Uvidíme, či sa raz naplní.

Máš nejaké zlé skúseností z požiadaviek niektorých kapiel? Napr. o ANTHRAX som sa dočítal, že v roku 2013 keď jazdili po Európe, bol ich tour manažér už unavený z ich „hviezdnych“ manierov…
Vôbec. Keď si predstavím, aké maniere by som mal ja sám, keby ma na niekoľko mesiacov zatvorili do autobusu a každý deň by som vystupoval v inom meste… Obdivujem umelcov, že v podstate žiadne maniere nemajú.

King Diamond v Bratislave. Foto: Marius Sachtikus Photography

Aká situácia ti dala ako organizátorovi poriadne zabrať?
Pätnásť minút pred začiatkom koncertu IRON MAIDEN v Žiline prišiel ich manažér a povedal, že fúka príliš silný bočný vietor a že koncert nebude. Treba ďalší komentár? (úsmev)

Predpokladám, že máš civilné zamestnanie a organizovanie akcií berieš ako hobby. Nakoľko je zložité skĺbiť regulárnu prácu a popri tom zabezpečiť po všetkých stránkach napríklad veľký koncert IRON MAIDEN?
Profesionálne sa venujem marketingu a komunikácii, v tejto oblasti celkom úspešne podnikám. Vďaka tomu môžem byť sám sebe pánom a kombinuje sa to ľahko. Navyše, mám skvelé rodinné zázemie a manželka je rockerka a v mojom hobby ma podporuje. Takže to nie je žiadny stres. Jediná vec, ktorú sa mi ešte nepodarilo rozlúsknuť, je sedem rôznych e-mailových adries, ktoré používam. Občas sa stane, že z Octopusu napíšem riaditeľovi veľkej korporácie. A sú z toho vtipné príbehy. Jeden klient sa mi napríklad po takomto preklepe priznal, že bol na koncerte SLAYER, ktorý sme organizovali (úsmev).

Ako je to s honorárom kapiel? Vieš vždy presnú sumu vopred alebo sú aj situácie kedy musíš pri vyjednávaní ponúknuť naslepo za akú sumu by bola kapela ochotná prísť?
Všetko je vec vyjednávania, ale máme skúsenosti a vieme, kde sa daná skupina pohybuje aj s honorárom. Často je to o náhode, ale pracujeme s pomerne presnými číslami.

Ako náročné bolo vysporiadať sa so zrušením koncertu MOTÖRHEAD? Promo v plnom prúde, predaj lístkov taktiež…
Koncert bol takmer vypredaný. Bolo to ťažké najmä preto, lebo Lemmy bol legenda a pre nás všetkých to znamenalo omnoho viac, než „len“ vypredaný koncert. Dodnes mám odložené vstupenky na ten koncert.

FAITH NO MORE. Zdroj: Octopus Promotion

Ktorá z kapiel, s ktorými ste dohadovali koncert (môže byť aj z čias tvojho pôsobenia u Nova Rocku) má zmysel pre humor a neberie sa príliš vážne?
FAITH NO MORE. Najprv som ich zažil na Nova Rocku. Neskôr na Forestglade vo Wiesene spravil Mike salto na bicie, na Volte, kde mali na pódiu televízor a Mike sledoval futbal. No a v Bratislave si pri NTC po koncerte spravili grilovačku a do noci tam sedeli, pili pivo a rozprávali vtipy. (smiech)

Aký máš názor na slovenskú metalovú scénu?
Som rád, že existuje a napreduje. Každoročne hlasujem v kategórii hard & heavy v Radiohead Awards Rádia FM a som rád, že vždy natrafím na niečo kvalitné. Kiež by to mohli tvrdiť aj iné žánre.

Ako si sám spomenul si aj členom tzv. „Metalovej akadémie“, ktorá rozhoduje o žánrových cenách v kategórii hard and heavy. Aký máš názor na podobné súťaže a aké bolo pre Teba rozhodovanie v tomto roku?
Beriem to ako zábavku a verím, že podobne to vnímajú aj skupiny a fanúšikovia. O nič nejde. Ak sa nejaká nahrávka zapáči pár hudobným profesionálom, môže sa zapáčiť aj bežným poslucháčom. Priznám sa, že tento rok som ešte nehlasoval, mám ešte pár dní. Do konca týždňa to dám (úsmev).

Ako organizátor koncertov svetových mien, ako vnímaš, dávať viac príležitostí slovenským skupinám ako domáci support pred týmito šou?
Vždy, keď je možnosť, dám šancu slovenskej kapele. Vždy. Vnímam to ako povinnosť.

Kam chcete vašu činnosť do budúcnosti posunúť, prípadne vylepšiť?
Chceme sa sústrediť na menší počet koncertov, ale s vyššou kvalitou a snáď aj návštevnosťou. Chceme prinášať koncerty, aké tu nebývajú často. Aj preto sme začali robiť viac podujatí v Refinery Gallery. MMC je a vždy bude náš domov. Ale chceme sa posunúť a aj chobotnička potrebuje rásť.

Aké plány máte na tento rok?
Zatiaľ sme potvrdili 3 koncerty v Bratislave (BLUES PILLS, SABATON & ACCEPT, PARKWAY DRIVE) a jeden veľký v Prahe – LINKIN PARK na Aerodrome festivale. To je do júna celkom slušná agenda. Uvidíme, čo prinesie druhá polovica roku.