Eluveitie – Helvetios

Po necelých dvoch rokoch pripravila pre svojich fanúšikov nový album švajčiarska folková formácia ELUVEITIE. Predchádzajúcim albumom Everything Remains As It Never Was si latku nastavili naozaj vysoko, podarilo sa im ju teda ešte prekonať?
ELUVEITIE patria k lídrom vo svojom žánri a pri žiadnom z ich albumov sa v podstate nedá hovoriť o sklamaní. Prvá potešujúca správa teda prišla hneď pri pohľade na tracklist – na albume sa nachádza až sedemnásť skladieb. Album otvára Prologue, uvítacia reč pred nákladom, ktorý má prísť. Skutočná úvodná skladba Helvetios začína hymnicky, ako keby šlo o uvítací ceremoniál na pevnosti Boyard. Už počas tejto skladby je jasné, že ELUVEITIE sa nedali na žiadne experimentovanie a budú predvádzať osvedčený folk/melodic death metal. Píšťaly prepletené s klasickými metalovými nástrojmi a Chrigelov chraplák dostanú poslucháča presne tam, kde skončil pri počúvaní albumu Everything Remains As It Never Was. Aj keď sa v úzadí objavil aj vokál sympatickej Anny Murphy, ktorý spolu s vokálom kolegyne Meri dodáva kapele výnimočnosť, na ich výkon som si musel počkať do ďalšej skladby Luxtos. Najprv to slečny v prvej časti refrénu rozbehnú, neskôr im na „pomoc“ prichádza aj Chrigel. Nieže by túto „pomoc“ slečny potrebovali, ale prečo ešte nevylepšiť už aj tak výbornú a perfektne melodickú skladbu?

Treba však priznať, že aj keď majú skladby výborný náboj, nájdu sa na albume také, ktoré poslucháča viac zaujmú až na ďalšie vypočutie. Práve tu vedie predchádzajúca nahrávka, ktorá strhla okamžite ako celok.

Keďže je album Helvetios pomerne dlhý, bolo by zbytočné opisovať skladbu po skladbe. Čaro albumu spočíva v tom, že aj keď sa jasne drží konceptu, ktorý poslucháč očakáva, je dosť rozmanitý a jednotlivé skladby ponúkajú rôzne elementy. A práve toto si ELUVEITIE môžu dovoliť vďaka svojej početnej zostave a zoznamu používaných hudobných nástrojov, ktoré ovládajú muzikanti priam majstrovsky.

Aj keď sa ženský vokál objavuje vo väčšine skladieb (hlavne v polovici), koncept albumu je utkaný tak, že ak aj Anna s Meri v skladbe vystupujú, úvodnú hlavnú vokálnu linku vedie Chrigel, no dievčatá sa do deja vždy nenápadne vsunú a až počas skladby zistíte, že práve dievky piesne ťahajú a sú ich najzaujímavejším elementom. Takéto skladby sa umne striedajú s tými, kde sa k slovu dostane len Chrigel a tak je album vyvážený, pretože songy s  jeho vokálom pôsobia o niečo tvrdšie. Výnimkou je prvý singel albumu, skladba A Rose For Epona. Tu sa spevu zhostila Anna Murphy a Chrigel zostal v úzadí. Mne aj po mnohých vypočutiach ešte občas prebehnú zimomriavky po chrbte… Aj keď inštrumentálne je to od ELUVEITIE klasika, Annin vokál je v A Rose For Epona miestami až srdcervúci, čo ale skladbu nerobí vôbec mäkšou. K speváckemu prejavu patrí aj umenie predania emócií a ja som Anne v tejto skladbe uveril každé jedno slovo.

Kapela na celom albume predvádza výborné herecké výkony, ktoré sú precítené a tak má poslucháč z albumu viac, než len suché hodinové počúvanie. Z nahrávky je cítiť ťažkú drinu a obrovskú snahu, čo fanúšikovia určite ocenia. Druhá polovica albumu sa zdá byť o čosi tvrdšia. Skladieb sa čoraz viac zhosťuje len Chrigel. Švajčiari nám ponúknu aj čas na krátke uvoľnenie pri inštrumentálke Hope. Je to výborný krok, pretože po nej nasleduje skladba The Siege, ktorá sa radí k tým top na albume a Chrigel to opäť rozbalí naplno. Keď som si už myslel, že som počul všetko, tak do Chrigelovho chrapláku prišlo v polovici skladby elektrizujúce husľové  sólo, do ktorého sa oprela Anna. Zimomriavky číslo dva.

Album nekončí klasickou skladbou, ale opäť hovoreným epilógom, po pár vetách nasleduje inštrumentálny záver. Pri väčšine albumov by som to zrejme skritizoval, pretože by to albumu uberalo na šťave a posledný dojem by pokazil ten celkový, no atmosféra, ktorá vyžarovala z Helvetios si takúto rozlúčku priam pýtala. Novinka sa mi napriek nespochybniteľnej kvalite nehodnotí ľahko. Pôvodne som bol rozhodnutý dať jej trošku menšie hodnotenie ako jej predchodkyni, pretože tá strhla poslucháča okamžite ako celok. S odstupom času to však môžem hodnotiť trochu prvoplánovo. Helvetios je precízne premyslené dielo, ktoré stavia na dlhoročných kvalitách svojich rodičov.

Autor: Fiju

Hodnotenie autora: 9 / 10

Názor redakcie:
K novému albumu Helvetios si momentálna švajčiarska metalová jednotka ELUVEITIE urobila už obrovské promo. Veď posúďte sami, dva videoklipy ku skladbám A Rose For Epona a Havoc. Už podľa nich mohli fanúšikova zistiť, akým spôsobom sa bude nový album uberať. Na novinke nájdete až sedemnásť skladieb (vrátane prológu a epilógu), ktoré sa rozprestierajú na ploche necelej hodiny. Ešte pred vypočutím albumu sa mi stopáž zdala zbytočne dlhá, avšak má svoju podstatu. Helvetios je totiž koncepčným albumom a tým pádom väčší počet pesničiek chápem. Pravdou však je, že niektoré majú rovnakú os a pár ich je zbytočných, avšak treba brať do úvahy spomínaný príbeh. Po hudobnej stránke sa mi album zapáčil na prvýkrát, ale práve v tomto vidím jeho najväčší problém. Po viacerých vypočutiach stráca svoje čaro a prestáva ma baviť. ELUVEITIE vsadili na hitovosť a okamžitú chytľavosť, čo sa im časom môže vypomstiť. Mne sa narozdiel od kolegu dostával predošlý album Everything Remains As It Never Was pod kožu dlhšie a doteraz si ho s radosťou pustím. Obávam sa, že pri novinke sa stane pravý opak. Helvetios je však kvalitný album a ELUVEITIE sú už nepochybne veľkou kapelou (bez hviezdnych manierov, aspoň zatiaľ), o ktorú je čoraz väčší záujem. Vyzdvihnúť musím to, že čoraz viac priestoru dostáva vokál Anny Murphy, ktorý ja osobne mám veľmi rád.

Fanúšikovia prvých dvoch albumov Spirit a Slania budú iste so mnou súhlasiť, keď napíšem, že od folkových základov, na ktorých postavili svoju kariéru, sa komerčnejšou novinkou vzdialili na hony. Prím hrá najmä hitový melodic death metal a vsunuté folkové prvky sú na Helvetios v úzadí. Pravda, počuť ich tam, ale dnes sú ELUVEITIE už viac melodic deathovou kapelou ako folkovou. Zazlievať im to určite nemožno, pretože je to ich prirodzený vývoj. Osobne sa však oveľa radšej budem vracať k predošlým albumom.


Autor: Stillborn

Hodnotenie autora: 6,5 / 10

Žáner: folk/melodic death metal
Krajina pôvodu: Švajčiarsko
Vydavateľstvo: Nuclear Blast
Dátum vydania: 10.2.2012
Web: www.eluveitie.ch
Zostava:
Chrigel Glanzmann – vokály, mandolína, akustická gitara, píšťaly
Meri Tadic – vokály, husle
Ivo Henzi – gitara
Siméon Koch – gitara, vokály
Anna Murphy – vokály, hurdy gurdy, ninera
Kay Brem – basgitara
Päde Kistler – gajdy, píšťaly
Merlin Sutter – bicie
Diskografia:
Spirit – 2006
Slania – 2008
Evocation I – The Arcane Dominion – 2009
Everything Remains As It Never Was – 2010
Helvetios – 2012
Tracklist:
Prologue (1:25)
Helvetios (4:01)
Luxtos (3:55)
Home (5:17)
Santonian Shores (3:58)
Scorched Earth (4:18)
Meet The Enemy (3:46)
Neverland (3:43)
A Rose For Epona (4:26)
Havoc (4:05)
The Uprising (3:42)
Hope (2:27)
The Siege (2:45)
Alesia (3:58)
Tullianum (0:24)
Uxellodunon (3:52)
Epilogue (3:14)
Definitíva:
Bezpochyby je Helvetios výborný album,
 vychádzajúci z predchádzajúcej nahrávky.
ELUVEITIE vsadili na istotu, no pritom je Helvetios
 od staršieho brata, tak veľmi rozdielny.
Kapela predviedla opäť výborný hudobný výkon,
 ktorý podčiarkla vynikajúcim emocionálnym prejavom.
 Skvelý dôkaz toho, že aj výborné sa dá minimálne zopakovať, ak nie aj vylepšiť. 

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla