SABATON – The War to End All Wars

Prvá svetová vojna v podaní vojenských historikov SABATON po druhýkrát! Reparácia alebo predsa len nevyčerpateľné žriedlo inšpirácii? „The War to End All Wars“ je neprekvapujúco suverénnym a účelovým produktom, ktorý u svojej cieľovej skupiny bude triafať do čierneho.

Jedným z nosných prvkov úspechu Švédov je neustále sa točiace marketingové súkolesie tejto power metalovej mašiny. Bez zadrhávania a v tom správnom takte nás previedla aj tým najtemnejším Covid obdobím a cestou mnohých spoluprác (počítačová hra WORLD of TANKS), singlov vzdávajúcich hold významným príležitostiam („The Royal Guards“) vyhrotila očakávania z najnovšieho albumového prírastku u svojich verných na maximum.

SABATON – The War to End All Wars

Opätovná voľba reálií 1. svetovej vojny sa zaobalila do potreby rozrozprávať ďalšie ťažiskové príbehy tohto krvavého podujatia. Tie, na ktoré na minulom kotúči neostalo miesto, a ktoré iniciovali fanúšikovia zásobujúci kapelu nespočetným množstvom materiálov odkazujúcich práve na tento konflikt.

Ostrieľaní borci, akými sú Pär Sundström (basgitara) a Joakim Brodén (spev), ku ktorým sa výraznou mierou skladateľského vkladu pridal aj Chris Rörland (gitara) vystužili svoj melodicky chytľavý, bombastický, nadýchaný a mohutnými zbormi rozpínajúci sa power metal adekvátnou dávkou pátosu, heroizmu, dravosti či koncentrovanosti. Ujde sa nám tak síce šťavnatý a chutný, zato ale očakávane ochutený pokrm s nízkou výživnou hodnotou.

Dlhodobo nepokorené dosky „Carolux Rex“ z roku 2012 (recenzia TU) a „The Art of War“ (2008) ostali aj naďalej nezdolanými. Napísať však, že aktuálny zápis je okamžite zameniteľný s hociktorým kúskom od „Heroes“ (recenzia TU), je prisilným „matrošom“. Novinka sa odlišuje svojou výpravnosťou či výraznejšou koncepčnosťou, a hlavne, sýtejším a hravejším prejavom v oblasti gitarového zdobenia skladieb a prirodzenosti samotných sól. Tento fakt sa stáva citeľnejším hlavne od príchodu Tommyho Johanssona (MAJESTICA).

Naopak album potvrdzuje istý rekapitulačný charakter umožňujúci nám nahliadnuť do rôznych vývojových období kapely. Tým samozrejme pripomína aj Achillovu pätu SABATON, ťahajúcu sa s ich doskami ako sopeľ. To je istá miera recyklovania sa, ktorá je prítomná ah na tomto záseku. Nie je však natoľko rušivá a do očí bijúca, aby zbytočne strhávala na seba pozornosť.

SABATON. Foto: Tim Tronckoe

Absencia výraznejšieho hitu môže pre niekoho byť však slabinou. Skladby symbioticky fungujú v rámci albumu, nevyčnievajú svojou nápaditosťou, neurážajú priemernosťou, a ich výrazová osobitosť napomáha plynulosti v rámci stráviteľnej trištvrte hodiny. Momentálna forma SABATON a ich limitujúci prejav nemá na dlhšiu stopáž.

Úvodná skladba „Sarajevo“ plniaca funkciu intra nás zasväcuje do okolností začiatku 1. svetovej vojny. Postupne však prerastie do pochodového maršu s mohutným refrénom a stupňujúcim sa hrmiacim záverom deklarujúc tak prepuknutý konflikt. Piesne „Stormtroopers“, „The Valley of Death“, „Soldier of Heaven“ alebo „Race to the Sea“ možno so spokojným svedomím ociachovať ako SABATON štandard s prílišnou kompozičnou bezradnosťou a zameniteľnosťou.

„The Unkillable Soldier“ ponúkne rezký „sabatonovský“ odzemok, dusivá a naliehavá „Dreadnought“ zase návrat do čias prvotiny „Primo Victoria“ (konkrétne piesne „Wolfpack“). „Hellfighters“ je riffovo najvýraznejším a najreprezentatívnejším kúskom ponúkajúc tak chcenú prieraznosť a agilnosť. „Lady of the Dark“ zase servíruje žiadaný odpich v podobe halového refrénu s máličko rockovo infikovaným riffom.

To najvýstavnejšie čo možno na novinke nájsť je „Christmas Truce“. Skladba popisuje dočasný pokoj zbraniam na západnom fronte v období okolo Vianoc 1914. SABATON tu predáva svoj pátos na výbornú. Mrazivé a nástojčivé klávesy, intímny Joakimov prednes predchádzajú vrcholiacej majestátnej popínavosti zborov a inštrumentálnej ornamentálnosti.

„Versailles“ s oslavnou pompou ukončuje dosku, ktorá do bodky napĺňa parametre „sabaton“ power metalu a je „len“ ďalším zručným zárezom komerčne vypiplaného produktu.

Hodnotenie autora: 6 / 10

Žáner: power metal
Krajina pôvodu: Švédsko
Vydavateľstvo: Nuclear Blast Records
Dátum vydania: 04.03.2022
Web: https://www.sabaton.net
Zostava:
Joakim Brodén – spev, klávesy
Chris Rörland – gitara
Tommy Johansson – gitara
Pär Sundström – basgitara
Hannes van Dahl – bicie
Tracklist:
Sarajevo (04:37)
Stormtroopers (03:56)
Dreadnought (04:58)
The Unkillable Soldier (04:11)
Soldier of Heaven (03:38)
Hellfighters (03:26)
Race to the Sea (03:47)
Lady of the Dark (03:03)
The Valley of Death (04:13)
Christmas Truce (05:18)
Versailles (04:14)
Diskografia:
Primo Victoria – 2005
Attero Dominatus – 2006
Metalizer – 2007
The Art of War – 2008
Coat of Arms – 2010
Carolus Rex – 2012
Heroes – 2014
The Last Stand – 2016
The Great War – 2019
The War to End All Wars – 2022
Definitíva:
Napĺňa albumová novinka Švédov SABATON očakávania? Áno! „The War to End All Wars“ je pre fanúšikov ďalším vybrúseným klenotom. Pre zvyšok metalovej obce bude iba opäť raz recyklovaným materiálom, ktorý aj vďaka mohutnému zvuku a profesionálnemu marketingu má nárok na tesný nadpriemer.

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla

Odporúčané články