EdGuy – Age of the Joker

Chalani z nemeckej Fuldy vydali po troch rokoch a opäť pod krídlami spoločnosti Nuclear Blast dlhoočakávaný album Age Of the Joker. Akým smerom sa teda známa partia okolo workoholika Tobiasa Sammeta na tejto deviatej náhravke uberá? Dopredu upozorňujem, že ako veľký fanúšik budem aj veľmi subjektívny a budem sa snažiť túto čerstvú nahrávku dôkladne podrobiť aj naozaj subjektívnej kritike, nakoľko som bol sám vo veľkom očakávaní, čo nám EDGUY pripravili za špecialitku.
V úvode by som sa rád zastavil pri produkcii albumu, ktorú opäť obstarával Sascha Paeth. Kvalite zvukovej nahrávky nie je čo vytknúť, Sascha odviedol naozaj profesionálnu prácu. Ale. Ten zvuk 80. rokov ma naozaj nebaví. Posledný album, kde Sascha zvuk ešte na 100 % neovplyvňoval bol Hellfire Club. Neskôr bol už jeho zásah do samotnej zvukovej farby badateľný. Mäkšie gitarové zvuky cítiť napríklad aj na posledných dvoch albumoch metalovej opery AVANTASIA. A tento Saschov zásah udal smer EDGUY, no pre mňa nie zrovna v pozitívnom zmysle. Vlastne ani neviem prečo sa skupina dala na toto nahovoriť, pripadá mi to ako keby Sascha po rokoch realizoval svoje hudobné cítenie práve prostredníctvom EDGUY a AVANTASIE. Spomeňme si preto práve na roky 1997 až 2001, kedy bola v Európe v laufe práve silná éra speed/power metalu. EDGUY sa dostali ako relatívni nováčikovia a mladíci na výslnie a mohli hrdo konkurovať takým esám žánru ako RHAPSODY, HAMMERFALL, HELLOWEEN alebo GAMMA RAY. Skutočne netrvalo dlho a boli presne na tej istej úrovni. Ich ponímanie power metalu bolo drzé, nekompromisné a filozofia tohto žánru im zaslúžene priniesla hudobné ovocie. Neskôr sa začali od tohto svojho ponímania odkláňať a práve ich terajšie hudobné ponímanie mne osobne nevonia vôbec a navyše ma nudí.

Poďme už, ale k samotnej novinke. Úvodná skladba a prvý singel z albumu Robin Hood má vyše 8 minút. Robin Hood je ľahko zapametateľná, ale na rozjazd málo akčná skladba. V jej strede prichádza nepochopiteľné zabrzdenie a na mňa prichádza únava. Touto skladbou síce chceli nadviazať na tradíciu dlhších epických skladieb, ale zasa len v duchu albumu Rocket Ride. Ďaľšia Nobodys Hero je pomerne nadpriemernou na tomto albume, avšak čo z toho, keď práve podobné skladby boli na iných albumoch štandardom a u niekoho dokonca povinná vata. Trojku Rock of Cashel, štartuje v úvode pekná melódia, ale potom je zasa spev zasadený do basovej hry. Kazí mi to opäť chuť. Energia, ktorá sa vždy hrnula zo skladieb EDGUY je preč. Pandoras Box je veľmi zvláštna pesnička. Je to hard rocková záležitosť zabalená v bluesovom opare, ale nepáči sa mi to. Akurát refrén a doprovodné vokály stoja za povšimnutie. Takisto gitarové sóla Jensa Ludwiga, najmä s používaní „wah-wah“, sú veľmi nápadité, samozrejme nielen v tejto skladbe, ale na celom albume. Klávesové hrátky Tobiho Sammeta na celom albume používajú celú škálu zvukov, od hammond – v Arcane Guilt  až po disco sound – v skladbe Two Out Of Seven.

Ani jedna pesnička nejde celý čas v tempe, dôkazom je Breath, kde opäť a zasa, po dobrom úvode, príde spev, troška gitár a basa. Ale pozor! Vcelku počúvateľná pieseň je The Arcane Guilt. Skladba má v sebe skvelú melódiu, jedno z najlepších gitarových sól a skvelé bicie. Tobi si spev ustrážil, nelieta v zbytočných neprirodzených polohách. Možno je to najlepšia pieseň na albume. Vanhalenovská Fire In The Downline je taký priemer bez iskry, kde za zmienku stoja výhravky doprovodnej gitary. Vokály v refréne som už niekde v ich tvorbe počul.

Zastaviť sa chcem aj pri textovej stránke albumu. Keď dal Tobi na album raz za čas jednu skladbu s nejakým extra vtipným textom, tak to bolo ešte v poriadku. Teraz keď je ich tam viac, tak to podľa mňa stráca efekt. Najväčím prekvapením asi mala byť skladba Behind The Gates To Midnight World trvajúca takmer 9 minút. Áno, radí sa k tým lepším, sú v nej celkom fajn nápady, no pripomína mi to trošku Elements od STRATOVARIUS. Celý album uzatvára rocková balada Every Night Without You.

V jednom majú EDGUY u mňa plus, a to že Tobi pred vydaním Age Of The Joker netvrdil, že sa vracajú ku koreňom, ako to majú vo zvyku skupiny, ktoré sa snažia upriamiť pozornosť vždy na vychádzajúcu na novinku. Kontroverzný, nudný, jednotvárny album Age Of The Joker vo mne uhasil smäd po ďalšom obzeraní sa po tejto skupine. Novinka je definitívnym návratom k časom Rocket Ride a navyše bez záblesku mladíckej nostalgie za klenotmi z minulosti. Mimochodom za tie klenoty som veľmi vďačný, budú uložené navždy v mojej mysli, určite ostanú neprekonané a jednoznačne sa k nim budem rád vracať.

Autor: Scream

Hodnotenie autora: 4 / 10

Názory redakcie:

Nové albumy prevarených mien v hudobnej brandži vždy pritiahnu pozornosť kritiky aj fanúšikov.  Jedni sú potom spokojní a tí druhí nevedia prísť kapele na meno. Nie inak to je aj v prípade nemeckých EDGUY, ktorí do sveta vyexportovali svoj aktuálny počin.

Máme pred sebou „pop shit“ alebo „heavy metal masterpiece“? Pýtam sa sám seba, pretože tieto dve slovné spojenia stoja proti sebe v prípade EDGUY čoraz častejšie. Treba uznať, že celkom oprávnene. Odklon od power metalu smerom k rockovým vodám, kde to smrdí až rádiovou jednoduchosťou, to je šoková terapia aj pre ortodoxnejších. Nie je preto žiadnym prekvapením, že aj novinka sa drží radšej pokojnejších rockových brehov, ako by sa mala plaviť po rozbúrenom mori speed metalových motívov. Sammet akoby chytal Kiskeho maniere, ktorými popieral svoju vlastnú minulosť. Len tak ako sa Kiske vždy vrátil nejakým spôsobom tam, kde mu to ide najlepšie, Sammet tvrdohlavo ide hlavou proti múru s vidinou, že mu hudba po vzore jeho rockových idolov (QUEEN, AC/DC, BON JOVI) vydláždi cestu na Olymp. Zaujímavé je, že aj producentský spojenec Sascha Paeth, ktorý stál napríklad za skvelým počinom The Black Halo od KAMELOT, ho v tejto snahe podporuje. Voči tomu sa samozrejme nedá nič namietať, pretože je cítiť, že Sammet a jeho partia nahrávajú asi to, čo ich v súčasnosti baví (alebo lepšie živí?). No na druhej strane im to prudko uberá na vážnosti. Tam, kde to kedysi bývali silné momenty, je dnes len zábava a jednoduchosť.  A ani tá nie je už to, čo bývala. Takže aký je vlastne Age of the Joker? Tak trocha trápny ako klip k úvodnej Robin Hood, tak trocha klišovitý ako záverečná cukrová balada Every Night Without You, tak trocha mimo ako pokus o blues/country (???) v skladbe Pandoras Box (ktorú Sammet mimochodom v jednom interview označil ako svoju obľúbenú) a dosť šablonovitý a rozťahaný ako väčšina materiálu na albume. Nájdu sa samozrejme aj lepšie miesta, kde sa snažia EDGUY znieť tak trocha ako kedysi.  Taká Breathe alebo Arcane Guild sú toho živým dôkazom. No nie som si celkom istý, či tie snahy znieť metalovejšie nie sú len snahou o zmiernenie kritiky a obavy z toho, že by albumy EDGUY nehádzali do police „metal“, ale rock/pop. 

Tak či onak, nedá sa povedať, že by bol Age of the Joker zlý album. Dovolím si dokonca tvrdiť, že oproti dvom posledným počinom je z celkového hľadiska na tom o niečo lepšie. No marketingové bláboly hlásajúce tradične oslavné ódy budú tiež ďaleko od pravdy. Jednoducho to vyzerá tak, že EDGUY aj v pomerne mladom veku chytajú pomaly, ale isto šediny.

VERDIKT: Nový album od EDGUY nebude spoločníkom do vetra i do dažďa. A určite bude pre mnohých zaujímavý ako zvyšky jedla medzi zubami. No s istou dávkou nadhľadu si dovolím konštatovať, že je to pomerne štandardný počin, ktorý netreba brať príliš vážne a nemám s ním zásadný problém, ktorý by mi nedovolil sa k tomuto občas vrátiť. No ale stále platí, že kde sú tie časy minulé…

Autor: Dodo

Hodnotenie autora: 7 / 10

Hneď v úvode môjho postrehu k novému albumu EDGUY musím poznamenať, že som fanúšikom najmä ich rannej tvorby, teda asi po album Mandrake z roku 2001. Netvrdím, že sa mi nepáčia aj niektoré songy z albumov po roku 2001, to by som klamal, ale celý album počúvať veľmi nevydržím.

Tobias Sammet naznačil už dávnejšie cestu, ktorou sa budú EDGUY uberať. Taktiež sa priznám, že Tobiasa mám oveľa radšej v AVANTASII ako v jeho domovskej kapele. Dosť bolo mojich názorov, aký je nový album Age of the Joker? Čo to už skôr ako album vyšiel naznačil prvý singel Robin Hood, ku ktorému EDGUY natočili aj videoklip, ktorý je….no, radšej nech si urobí každý názor sám. Už po vypočutí singla a následného vzhliadnutia klipu som mal obavy, že táto skladba bude patriť medzi to lepšie, čo bude na albume a moje obavy sa aj naplnili. Ak sa vám Robin Hood nepáči, tak ako mne, vedzte, že táto skladba patrí medzi tie lepšie na novom albume. V podstate aj ďalšie, ktoré ako tak stoja za zmienku sú iba šedým priemerom, no na The Age of the Joker patria k tomu najlepšiemu na albume.

Sviežo znie úvodný rockový riff v Nobodys Hero a v podstate je sviežou a počúvateľnou celá pieseň. Ešte ako tak vás môže chytiť aj nasledujúca skladba Breathe, no nemôžem sa zbaviť pocitu, že jej melódiu som už počul u viacerých interpretov. Keď však zabudnete na tento fakt, tak naozaj patrí medzi tie počúvateľnejšie. Ako tak sa s prižmúrením oka dajú prežiť aj Rock of Cashel, alebo Behind the Gates To Midnight World. EDGUY opäť nezabudli ani na pomalú skladbu, ktorou je záverečná Every Night Without You, ku ktorej napíšem len toľko, že má naozaj skvelý text, ale kvalít slaďáku Save Me nedosahuje. No, opäť platí upozornenie, že stále je to tá lepšia skladba. Zvyšok albumu je totiž len vata, ktorá by mala zaplniť miesto. Ostatné skladby sú bez zaujímavých nápadov a niekedy sú melódie až neuveriteľne naivné. Taká Pandoras Box má až bluesový nádych, ktorý skladbu doslova ubíja.

Stále sa utvrdzujem v pocite, že Tobiasova tvorba je čoraz „sladšia“ a tohto pocitu sa nezbavím ani po vypočutí novinky EDGUY. Riffy a melódie sú ľahko predvídateľné a v niektorých momentoch absolútne nezáživné. Niektoré skladby by mi štylistikou viac sedeli možno v AVANTASII, ale v podstate som radšej, že si svoje hluché skladateľské miesto vybral Tobias práve v EDGUY. Možno sa niekomu bude zdať, že som k Tobimu až príliš kritický, no už dlhšie mám pocit, že pán Sammet by si mal dať nachvíľu pohov, pretože je vyčerpaný z nápadov. Ako sa EDGUY blížili predošlými dvoma albumami viac k hard rocku, tak novinkou sa blížia až k nechutnému popíku s gitarami. Zaslepení fanúšikovia ma budú určite chcieť ukameňovať, ale myslím si, že si ani netreba otvoriť oči alebo vyčistiť uši, aby pochopili, že Tobiasovi a spol. zrejme zachutili peniažky… Nový album je najhorším v diskografii EDGUY a mňa osobne už od albumovej tvorby odradili úplne. Iné to je pri koncertoch tejto kapely, kedy stále vedia strhnúť fanúšikov. Avšak to už zachádzam od novinky úplne niekde inde. Na záver ešte jedna poznámka. Ak sa vám nepáčili predošlé albumy Rocket Ride alebo Tinnitus Sanctus, tak vedzte, že oproti novinke sú to naozaj výborné diela…

Autor: Stillborn

Hodnotenie autora: 3 / 10

Žáner: heavy/power metal
Krajina pôvodu: Nemecko
Vydavateľstvo: Nuclear Blast
Dátum vydania: 26.8.2011
Web: www.edguy.net
Zostava:
Tobias Sammet – spev
Jens Ludwig -gitara
Dirk Sauer – gitara
Tobias Exxel – basgitara
Felix Bohnke – bicie
Diskografia:
Savage Poetry Studio – 1995
Kingdom Of Madness – 1997
Vain Glory Opera – 1998
Theater Of Salvation – 1999
The Savage Poetry – 2000
Mandrake – 2001
Hellfire Club – 2004
Rocket Ride – 2006
Tinnitus Sanctus – 2008
Age of the Joker – 2011
Tracklist:
Robin Hood (8:26)
Nobodys Hero (4:33)
Rock Of Cashel (6:20)
Pandoras Box (6:47)
Breathe (5:05)
Two Out Of Seven (4:29)
Faces In The Darkness (5:24)
The Arcane Guild (5:00)
Fire On The Downline (5:48)
Behind The Gates To Midnight World (8:58)
Every Night Without You (4:52)
Definitíva:
EDGUY s albumom Age of the Joker
 už definitívne pochovali svoj ťah na bránku
 z pozície power metalovej originality.
Novinka je náhravka motajúca sa na vlne hard rocku,
stredne rýchlej melódie s tematikou írskych tanečkov, (blues?!?)
 a dušou poslednej AVANTASIE. A to je na takúto
 skupinu veľmi málo. Zbytočný album,
na ktorom sa skupina určite nenadrela.
Age of the Joker okrem naozaj veľmi kvalitnej zvukovej obálky kapelu neposúva ničím dopredu.


1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla