CRADLE OF FILTH v Bratislave: Oslava 20. výročia vydania „Báthoričky“ sa vydarila, Marthus a Dani vo forme

Po necelom poldruha roka sa k nám na Slovensko vrátili CRADLE OF FILTH. A to za výnimočných okolností – aby nám na počesť 20. výročia vydania jedného z najkultovejších albumov v rámci symfonického black metalu – „Cruelty and the Beast“ odprezentovali toto dielo naživo v celej svoje dĺžke.

BRATISLAVA. Nie je žiadnym tajomstvom, že živé vystúpenia tejto formácie sú z hľadiska zážitku buď hop alebo trop. Bol som pre to zvedavý, či si svoju reputáciu, často pokazenú zlým ozvučením, počas posledného aprílového dňa napravia, alebo vo mne ostane rozpačitý dojem z posledného bratislavského vystúpenia v januári 2018. Zvedavosť bola o to väčšia, keďže obdobie, v rámci ktorého bol tento album vydaný, považujem za to najlepšie, ktoré kapela svojim poslucháčom ponúka.

ACOD v Bratislave. Foto: Alena Červeňanská.

Predskokanom tohto večera boli Francúzi ACOD, ktorí rozhodne nie sú žiadnymi nováčikmi na scéne. Za svoju existenciu stihli vydať štyri albumy a dve EP, no do tohto eventu som o nich netušil. Svoj set začínajú na minútu presne o 20. hodine servírujúc nám svoje veľmi sympatické podanie melodického black/death metalu s občasnými klávesovými podmazmi.

Myslím si, že svojej úlohy otvorenia koncertu pre legendu CRADLE OF FILTH sa zhostili veľmi dobre, ich hudba obsahuje veľa rýchlych „sypačiek“, veľmi vkusne kombinovaných s pomalšími pasážami, prípadne takých, ktoré človeka jednoducho donútili kývať hlavou. Dôkazom toho bol aj pohľad na približne 150 ľudí, ktorí si užívali vystúpenie presne týmto spôsobom.

ACOD síce v rámci svojho žánru nepredstavujú žiadny prevrat, ale to, čo robia, robia na úrovni, a to rozhodne nie je málo. Príjemným faktom bolo, že zvuk bol v rámci celého vystúpenia jasný a vyvážený, žiadny nástroj nevyčnieval a ani žiadny z nich nebol utopený. Čo by som kapele vytkol, je občasný statický dojem, ktorý som si odniesol z ich vystúpenia. A aj keď ku koncu bolo na muzikantoch vidieť menšie náznaky únavy, ich 40 minútový setlist, poskladaný zo skladieb z ich výlučne posledného počinu „The Divine Triumph“, mi ubehol príjemne rýchlo. Dúfam, že predskakovaním pred CRADLE OF FILTH na tomto mini-turné sa o kapele dozvie viac ľudí, som toho názoru, že si to určite zaslúžia.

Playlist ACOD: „L’Ascension Des Abysses“, „Omnes Tenebrae“, „Road to Nowhere“, „Broken Eyes“, „Between Worlds“ „Tristis Unda“, „Fleshcell“, „Sleeping Shores“

Dani Filth z CRADLE OF FILTH. Foto: Alena Červeňanská

O 21:10 začínajú úvodné tóny intra „Once Upon Atrocity“ a so zatajeným dychom očakávam, čo sa na nás bude valiť po ňom. Našťastie sa moje obavy ohľadom zvukovej katastrofy nekonajú a skladby z „Báthoryčky“ šlapú jedna radosť. Možno mi zvuk príde trošku prebasovaný a klávesové party, ktoré neboli púšťané zo samplov, boli veľmi potichu až utopené, ale keď mám porovnať zvukovú kvalitu s tou z posledného bratislavského vystúpenia, rozdiel je asi ako jedna a milión.

Ľudia si vystúpenie užívajú plnými dúškami, je to nefalšovaná radosť počúvať naživo album, ktorý tak dôverne všetci fans CRADLE OF FILTH poznáme. Skutočný ošiaľ prichádza so skladbou „Cruelty Brought Thee Orchids“, ktorej texty si spolu so mnou spieva aj hŕstka „true“ fanatikov, skandujúcich okolo mňa.

Gitaristi CRADLE OF FILTH. Foto: Alena Červeňanská

S príchodom ďalšieho intra v podobe „Venus in Fear“ sa ako keby mávnutím čarovného prútika odstraňujú aj tie malé zvukové neduhy popísané vyššie a celé vystúpenie tak naberá na obrátkach. Z kapely sála nevídaná energia, zažil som koncerty CRADLE OF FILTH niekoľkokrát a v rôznych zostavách (až na jeden prípad žiaľ všetky s trpkým dojmom), ale skupinu okolo Daniho Filtha som v takejto forme ešte nezažil. Výkony jednotlivých členov boli ako vždy na úrovni, no za špeciálnu zmienku stoja tie, ktoré podali bubeník Marthus a malý veľký muž za mikrofónom Dani.

Zasadnúť za bicie a odbúchať party po takej kapacite, akou je Nicholas Barker, to sa len tak nevidí (a hlavne nepočuje). Ani neviem, koľkokrát som album „Cruelty and the Beast“ počul, je to však veľmi vysoké číslo a z toho, čo som vnímal v tento večer, Marthus bol natoľko precízny, že dokonca aj jednotlivé prechody na bicích zahral presne tak ako jeho predchodca. Čo sa týka Daniho, je asi aj možné, že sa mu dostávalo spätnej väzby na jeho koncertné výkony, lebo kvalita jeho growlov a škrekov bola v tento večer na veľmi vysokej úrovni a ako sa zvykne hovoriť: „kokos, skoro ako z cédečka“! Síce som párkrát zachytil, že nie všetky texty sa mu podarilo zo seba vychrliť, no ale ruku na srdce, pri tak komplikovaných vokálnych častiach, aké majú CRADLE OF FILTH a zohľadňujúc aj fakt, že tento rok Dani oslávi 45 rokov, to ani po ňom nemôžeme chcieť!

Dani Filth. Foto: Alena Červeňanská

Veľmi potešujúcim faktom bolo aj to, že sa večer hralo aj z iných dosiek týchto anglických upírov. Zazneli skladby aj z posledného počinu „Cryptoriana – The Seductiveness of Decay“, „Midian“, „From the Cradle to Enslave“ a môj osobný vrchol tohto večera v podobe skladby „Malice Through the Looking Glass“ z kultového „Dusk and Her Embrace“. Mám pre túto skladbu slabosť, predsa len to bola úplne prvá pesnička, vďaka ktorej som sa dostal k hudbe CRADLE OF FILTH, ktorá svojou priamočiarosťou a v krásne čistom zvuku vyznela v tento večer priam magicky. Hudobná zložka šla tradične ruka v ruke s vizuálom kapely, pódium obsahovalo prvky s krásnou grafikou albumu, ktorému dominoval obskúrny Daniho stojan s motívom mačacieho skeletu.

Tomuto večeru nebolo veľmi čo vytknúť. Vďaka dobrému výberu predkapely, parádnemu setlistu CRADLE OF FILTH za asistencie kvalitného zvuku a hudobných výkonov istotne môžem skonštatovať, že väčšina návštevníkov odchádzala domov spokojná. Tak ako ja! K uvedenému prispel aj fakt, že klub nepraskal vo švíkoch v porovnaní s posledným bratislavským koncertom CRADLE OF FILTH. Podľa môjho skromného odhadu prišlo do MMC v tento večer približne 650 ľudí, človek sa tým pádom nemusel predierať davom, aby sa dostal bližšie ku kapele a mohol si tak vystúpenie vychutnať z rôznych miest pod pódiom.

Playlist CRADLE OF FILTH: „Once Upon Atrocity“, „Thirteen Autumns and a Widow“, „Cruelty Brought Thee Orchids“, „Beneath the Howling Stars“, „Venus in Fear“, „Desire in Violent Overture“, „The Twisted Nails of Faith“, „Bathory Aria: Benighted Like Usher / A Murder of Ravens in Fugue / Eyes That Witnessed Madness“, „Portrait of the Dead Countess,“ „Lustmord and Wargasm (The Lick of Carnivorous Winds),“ „Malice Through the Looking Glass,“ „Heartbreak and Seance,“ „Wester Vespertine“, „Saffron’s Curse,“ „From the Cradle to Enslave“

PLUSY:
Dobrý výber predkapely ACOD, zvuk oboch skupín, nepreplnený klub, atmosféra, organizácia koncertu

MÍNUSY:
Menšie zvukové nedostatky na začiatku vystúpenia CRADLE OF FILTH

Autor: Miloš

Foto: Alena Červeňanská