Accept – Stalingrad

Ani nie celé dva roky po vynikajúcom comebackovom albume „Blood of the Nations“ prichádzajú ACCEPT s druhým albumom v tzv. novej ére. Novinka je trinástym štúdiovým albumom tejto legendárnej kapely a nesie názov „Stalingrad“. Kto ste čítali moju recenziu práve na ich comebackový album, určite si pamätáte, že som pri ňom chrochtal blahom a aj preto som sa na nový album veľmi tešil.
„Blood of the Nations“ bol v roku 2010 určite comebackom roka a jedným z najlepších albumov na scéne, o tom niet pochýb. A práve aj kvôli tomu, že touto nahrávkou nastavili ACCEPT latku naozaj neskutočne vysoko, mal som aj mierne obavy, ako dopadne „Stalingrad“.

Úvodná skladba „Hung, Drawn and Quartered“ a hneď ďalšia rovnomenná „Stalingrad“ však akoby pokračovali presne v tempe a atmosfére predošlého albumu. Skladby sú úderné, majú nádych 80. rokov, pritom sú hutné, energické a dodávajú ozaj pozitívnu energiu. Vo všetkých skladbách opäť vyčnieva gitarový dvojzáprah Hoffmann-Frank a vokalista Mark Tornillo. Vynikajúcu prácu odviedol aj producent Andy Sneap, ktorý aj z priemerných piesní dokázal spraviť zaujímavejšie kúsky.

Nemôžem sa však zbaviť pocitu, že ACCEPT vsadili na istotu a servírujú poslucháčom a svojim fanúšikom presne to, čo chcú počuť. Na „Blood of the Nations“ nebolo hluchého (rozumej slabšieho) miesta, oproti tomu mi niektoré skladby na novinke prídu bez šťavy a výraznej energie. Nerozumejte ma zle, pretože keby nahrala takúto „slabšiu“ skladbu hociktorá mladá kapela, bola by považovaná a braná inak. Medzi tieto piesne radím „Revolution“, hard rockom nasiaklu „Twist of Fate“ alebo aj „Hellfire“, ktorú však ťahá Sneapova produkcia. Dosť mi prekáža v úvode záverečnej skladby „The Galley“ podobný úvodný riff (v 38 sekunde) ako v „Teutonic Terror“. Toto si páni mohli odpustiť, pretože pozornému poslucháčovi to určite neunikne. Celkovo mi z albumu ako celku chýba bombastičnosť a ona atmosféra z minulej nahrávky, ktorá ma posadila na riť.

Najskôr som vypichol to, čo mi vadí, teraz poďme chváliť. Podobné pocity ako pri predošlom albume prežívam okrem prvých dvoch skladieb aj v „Shadow Soldiers“, ktorá sa zo začiatku javí ako balada, ale neskôr sa mierne zrýchli a dostane správne grády. Ďalej aj v energickej „Against the World“ alebo „The Quick and the Dead“. Ak som pri recenzii na predošlý album spomínal, že v podstate náhodné stretnutie s Markom Tornillom vypálilo pre túto legendárnu kapelu najlepšie ako len mohlo, tak si za tým stojím aj teraz. Zarytí fanúšikovia Uda Dirkschneidera so mnou zrejme nebudú súhlasiť a pár slabších momentov na „Stalingrad“ im bude hrať v prospech. Jedným dychom však dodám, že ACCEPT sa po tak skvelom albume, akým bol predošlý, museli vyrovnať aj s väčším tlakom, ktorý si myslím, že zvládli obstojne.

„Stalingrad“ sa zaradí k ďalším podareným albumom v bohatej diskografii týchto Nemcov. Je pravda, že album nie je taký silný ako najslávnejšie nahrávky tejto kapely, no novinka sa taktiež v ich diskografii nestratí. Počujeme klasický energický heavy metal v podaní ACCEPT, aj keď s pár slabšími miestami. V podstate som im to aj tak odpustil, pretože album sa počúva veľmi dobre aj napriek tomu. Fanúšikov táto nahrávka rozhodne poteší a ja nie som výnimkou.

Žáner: heavy metal
Krajina pôvodu: Nemecko
Vydavateľstvo: Nuclear Blast
Dátum vydania: 6.4.2012
Web: www.acceptworldwide.com
Zostava:
Mark Tornillo – vokály
Wolf Hoffmann – gitara
Herman Frank – gitara
Peter Baltes – basgitara
Stefan Schwarzmann – bicie
Diskografia:
Accept – 1979
Im A Rebel – 1980
Breaker – 1981
Restless and Wild – 1982
Balls To the Wall – 1983
Metal Heart – 1985
Russian Roulette – 1986
Eat the Heat – 1989
Objection Overruled – 1993
Death Row – 1994
Predator – 1996
Blood of the Nations – 2010
Stalingrad – 2012
Tracklist:
Hung, Drawn and Quartered (4:35)
Stalingrad (5:59)
Hellfire (6:07)
Flash to Bang Time (4:06)
Shadow Soldiers (5:47)
Revolution (4:08)
Against the World (3:36)
Twist of Fate (5:30)
The Quick and the Dead (4:25)
The Galley (7:21)
Definitíva:
Acceptovská klasika pokračuje
 aj na druhom albume s Markom Tornillom
 za mikrofónom. Je pravda, že „Stalingrad“
 nie je takým bombastickým albumom
 ako comebackový „Blood of the Nations“,
 no svetlé momenty prevažujú.

Autor: Stillborn

Hodnotenie autora: 7,5 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla