BE’LAKOR – Coherence

Austrálski hudobníci BE’LAKOR vydali v týchto dňoch už piaty štúdiový album.

Severoamerický kontinent a Škandinávia boli (a zrejme do dnešného dňa stále sú) pre vývoj death metalu dve najvýznamnejšie hudobné teritóriá. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že kým za veľkou mlákou postupom času stále nadobúdal na rýchlosti a brutalite, sever Európy bol vždy v tomto smere naklonený skôr k jeho tvárneniu za účelom vyťaženia pochmúrnejšieho a sychravejšieho zvuku.

BE’LAKOR – Coherence

Kapitolou samou o sebe bolo pridanie ingrediencie, ktorá do dnešného dňa dokáže fanúšikov tých našich obľúbených metálov donútiť sa pohádať, ponadávať si a dokonca si odsadnúť(!) od jedného lepkavého stola k druhému na nejednom festivale. To je predsa melódia.

Donedávna platilo, že za najlepším melodickým smrteľným kovom bolo treba ísť smerom hore a nabrať si ho do bandasky z jedného z tisíc jazier v krajine, ktorá je ním známa, poprípade odbehnúť k ich susedom, kde mimo iného robia fakt pekný nábytok. Nájsť sa však dá aj inde. Austrálsky BE’LAKOR sú toho jasným dôkazom.

Banda je na scéne už 17 rokov. Albumová novinka „Coherence“ je ich piatym štúdiovým počinom a v samej podstate sú, ale aj nie sú, typickými predstaviteľmi tohto subžánru. Mohutné klávesy, výrazné melódie, ktoré s emóciami poslucháča hádžu ako vlny s loďou na rozbúrenom mori a silná atmosféra – to všetko sú teda typické elementy, s ktorými operuje prakticky každá kapela hrajúca melodický death metal, a rovnako tak aj BE’LAKOR.

Pätica muzikantov z Melbourne však navyše v rámci kompozície jednotlivých skladieb tak trocha kašle na zaužívané skladateľské postupy, čoho dôsledkom je veľké množstvo nápadov a riffov, ktoré by niektorým kapelám vystačili na jeden samotný album. BE’LAKOR sú schopní ich napchať do 10 minút, avšak vo veľmi príjemnej nadväznosti, ktorá nepôsobí nekonzistentne a neunavuje sluchovody. Skrátka, funguje im to aj takto nadivoko.

Všetko, čo BE’LAKOR robia, od spomínaného skladateľského prístupu, cez žánrové smerovanie, až po „anti image“ jednotlivých členov kapely, mi veľmi sedí a je pre mňa aj vcelku náročné pozrieť sa na novú placku objektívne a kriticky, pretože môj inštinkt mi napovedá jasnou rečou. Značný podiel úspechu na tejto nahrávke bude tkvieť už len v samotnom fakte, že je to jednoducho nový album kapely s hudobným feelingom, do ktorého som sa zamiloval. Ale sľubujem, že sa posnažím byť objektívny.

BE’LAKOR

„Coherence“. Doslovný preklad tohto slova (súdržnosť/spojitosť) akoby podčiarkoval predošlé riadky o prirodzenej plynulosti jednotlivých nápadov napriek ich variabilite a početnosti. Hneď z úvodnej skladby „Locus“ je počuť, že kapela si svoju vlastnú cestu našla a pokračuje tam, kde skončila na predošlých nahrávkach.

Naďalej ťaží zo silnej atmosféry, dáva prednosť skôr dlhším kompozíciám a napriek výraznému murmuru Georga Kosmasa (ktorý mi v istých momentoch silne evokuje nášho domáceho hrdlomajstra Dragana z DEHYDRATED) sa nebráni ani inštrumentálnym pasážam, či rovno celým skladbám, čo má za dôsledok lepšiu orientáciu na albume pre poslucháča nováčika. Ak sa chceme hrať na škatuľky, tak v rámci novej placky sa dá konštatovať, že BE’LAKOR koketujú aj s progresívnymi prvkami.

Čo je však ale veľmi dôležité, nemôžem si pomôcť a musím konštatovať, že celé to je sakramentsky veľmi dobré. Po niekoľkonásobnom vypočutí aj naďalej nachádzam nové súvislosti medzi pasážami. Napríklad v strede a na konci jednotlivých skladieb. Z gitarových riffov padám na zadok, rytmicky je to namiešané bravúrne, nakoľko spokojne počas celého albumu kyvkám hlavou a naliehavosť v speve kombinácii s trefnými klávesmi spôsobujú môjmu ochlpenia hotové husacie hody.

Absolútny vrchol celého albumu určite predstavuje skladba „Hidden Window“, po ktorej by záverečná inštrumentálna „Indelibe“ síce mohla byť pokojne outrom celej nahrávky, no aj 12-minútová „Much More Was Lost“ obsahuje veľa vydarených momentov, na základe ktorých si svoje miesto na novinke určite zaslúži.

Chalani z Austrálie mi opäť spravili veľkú radosť. Bude určite zaujímavé sledovať, kam ich to na scéne ešte zaveje. Zatiaľ im to hrá až nebezpečne dobre.

Hodnotenie autora: 9 / 10

Páčia sa vám naše autorské články? Ak máte záujem, môžete nás podporiť ľubovoľnou sumou. Peniaze využijeme na prevádzku Valhalla.sk.

Žáner: melodic death metal
Krajina pôvodu: Austrália
Vydavateľstvo: Napalm Records
Dátum vydania: 29.10.21
Web: https://belakorband.com/
Zostava:
George Kosmas – gitary/vokály
Shaun Sykes – gitary
John Richardson – basgitara
Steve Merry – klávesy/piano/sample
Elliott Sansom – bicie
Tracklist:
Locus (10:49)
The Dispersion (01:53)
Foothold (07:19)
Valence (09:10)
Sweep of Days (05:17)
Hidden Window (08:24)
Indelible (04:59)
Much More Was Lost (12:11)
Diskografia:
The Frail Tide – 2007
Stone’s Reach – 2009
Of Breath and Bone – 2012
Vessels – 2016
Coherence – 2021
Definitíva:
Austrálčania BE’LAKOR navzdory svojmu pôvodu, z ktorého by človek kapelu holdujúcu melodickému smrteľnému kovu neočakával, triafajú na piatom štúdiovom počine priamo do čierneho. Melodický death metal zahraný nápadito, od srdca a bez kalkuku a zaužívaných klišé. To všetko počuť na novinke „Coherence“, ktorá je v rámci žánru rozhodne jednou z najlepších nahrávok roka 2021.

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla

Odporúčané články