Job for A Cowboy – Sun Eater

Deathcoreová vlna, ktorá sa pred pár rokmi prehnala metalovým podsvetím, zanechala vo vlnách extrémnej muziky značné stopy. Niektorí tento žáner prijali, iní ho odsúdili a niektorí (ako v mojom prípade) si v tejto škatuľke našli zopár svojich obľúbencov, ale neprepadli mu na plnej čiare. Kopec zoskupení patriacich do tohto štýlu sa však časom vykryštalizovalo a našli si svoju vlastnú, viac progresívnu tvár. JOB FOR A COWBOY medzi tieto spolky patria a to je pravým dôvodom, prečo som o ich tvorbu (ktorú som donedávna nesledoval) prejavil záujem. Novinka týchto arizonských pánov nazvaná „Sun Eater“ bola viac než len vhodnou príležitosťou.
Na úvod by som vyzdvihol dve veľmi významné prvky tejto nahrávky. Tým prvým je basová gitara. Tá na nahrávke neplní iba úlohu kopírovanej gitarovej linky, poprípade rytmickú funkciu, ako je často v metalovej muzike zvykom, ale v mnohých prípadoch je veľmi silným článkom albumu.

Tým druhým je fakt, že placka nezačína ultrarýchlou šlehou, ktorá má poslucháča upútať nekompromisnou paľbou klepačiek a šialených vyhrávok. Prvé dve skladby („Eating the Visions of God“ a „Sun of Nihility“) sa nesú v pomalom až strednom tempe, v ktorých JFAC dávajú viac priestoru pre atmosféru a náladovosť ich hudby, pričom nezabúdajú na technické ozdôbky. Kapela tým vyvrátila mýtus, že metalový album vás musí po prvých tónoch posadiť na stoličku. Poriadne sa treba pripútať až pri „The Synthetic Sea“ (s hosťujúcim Georgeom „Corpsegrinderom“ Fisherom z CANNIBAL CORPSE) a nasledovnej „The Global Shift“, po ktorých však opäť nastáva zvoľnenie.



Netvrdím, že fantastická death metalová nahrávka musí byť zákonite rýchla a nekompromisná (AUTOTHEISM od THE FACELESS je pre mňa osobne výborným príkladom) a preto  nápad poňať album s dôrazom na plynulosť a pomalšie až stredne rýchle tempá rozhodne nechcem  odsúdiť. Pri počúvaní sa však nemôžem zbaviť dojmu, že páni pri skladaní tohto technicky veľmi bohatého a vyzdobeného diela zabudli na celkový dojem, ktorý má nahrávka vyvolať. V skladbách mi totižto často chýbajú  zaujímavé a dobre zapamätateľné nápady, ktoré by ma motivovali si album pustiť znova. Jediným takýmto naozaj svetlým momentom je pesnička „Burning Monuments“, ktorá celkovo svojim šťavnatým obsahom ani nezapadá do koncepcie viac – menej pochmúrnej atmosféry celého albumu. Jej úvodný riff je presne to, čo chýba celému zvyšku nahrávky.

V strehu ma však osobne nechávajú muzikantské výkony zúčastnených hudobníkov (vrátane spomínanej basovej gitary) a osobitý vokál patriaci Jonnymu Davymu (s jeho hlasovým prejavom som mal už tú možnosť stretnúť sa pri jeho bočáku FLESHWROUGHT), ktorý v rámci žánru rozhodne patrí k tým rospoznateľnejším.

Napriek tomu mám však pochybnosti, či sa k novinke  „Sun Eater“ budem vracať, pretože nadšenie počas počúvania tohto albumu stále kolíše v dôsledku striedanie technicky zaujímavých riffov a (často) nudných pasáži. Škoda, nabudúce to snáď bude o niečo lepšie.

Žáner: progressive death metal/deathcore
Krajina pôvodu: USA
Vydavateľstvo: Metal Blade Records
Dátum vydania: 11.11.2014
Web: www.jfacmetal.com
Zostava:
Jonny Davy – vokály
Alan Glassman – gitara
Nick Schendzielos – basgitara   
Tony Sannicandro – gitara
Diskografia:
Genesis – 2007
Ruination – 2009
Demonocracy – 2012
Sun Eater – 2014
Tracklist:
Eating the Visions of God (6:30)
Sun of Nihility (5:33)
The Stone Cross (3:40)
The Synthetic Sea (4:50)
A Global Shift (3:58)
The Celestial Antidote (6:08)
Encircled by Mirrors (4:46)
Buried Monuments  (4:56)
Worming Nightfall (6:20)
Definitíva:
Arizonská partička JOB FOR A COWBOY
 nahrala po technickej stránke výborný album
 „Sun Eater“, v ktorom však chýbajú naozaj
 silné nápady. Po nahrávke by mali siahnuť všetci tí,
ktorí dostanú chuť na progresívny moderný death
 metal poňatý pomalším a atmosférickejším spôsobom.

Autor: Čviro

Hodnotenie autora: 6,5 / 10

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla