LIPTÁCI FEEL A CURSE: ZMENIL SA CELÝ HUDOBNÝ BIZNIS

FEEL A CURSE je nová kapela z Liptovského Mikuláša, avšak jej zostavu tvoria ostrieľaní muzikanti, ktorí sa momentálne na svojom 4-skladbovom EP „Corroded Time To Come“ prezentujú melodickým death metalom. Ešte doplním, že spomínané zoskupenie vzniklo na základe rozpadu liptovskej legendy DESECRATED DREAMS. Viac o kapele samotnej či plánoch do budúcnosti sa rozhovoril gitarista a spevák Milan „Jozzo“ Jozefek.
Zdravím Ťa Jozzo! Na úvod nám predstav vašu kapelu…
Aj ja Ťa zdravím, rovnako aj čitateľov Valhalla.sk! Voláme sa FEEL A CURSE, hráme death metal, vznikli sme na začiatku roku 2013 v Liptovskom Mikuláši, momentálne sme traja a nedávno sme dokončili naše debutové EP, ktorým sa chceme dostať do povedomia fans.

Na základe čoho si si vyberal parťákov do kapely?
Andrej (bicie) mi po mojom odchode z DESECRATED DREAMS povedal, že keď budem chcieť riešiť nejaký projekt, tak sa mu kľudne môžem ozvať, a tak som sa o pár dní ozval. Pala (basa) som oslovil hneď ako sme sa dohodli s Andrejom. Chalani už toho majú dosť odohraté vo svojich kapelách, tak som mal predstavu, čo od nich môžem po hudobnej stránke očakávať a predpokladal som, že by im tento druh muziky mohol vyhovovať, a že by v ich prípade ani nemal byť problém s motiváciou…

Nedá mi nespomenúť ešte DESECRATED DREAMS a ukončenie činnosti, pričom pár mesiacov pred týmto ohlásením ste fanúšikom dávali do pozornosti práce na novom CD. Čo stálo za rozpadom kapely?

Problémom DESECRATED DREAMS bola stagnácia, s ktorou som sa nevedel zmieriť a moje snahy na tom niečo zmeniť celú situáciu skôr zhoršovali. Po určitom čase som si postupne uvedomil, že nie je v mojej moci na tom niečo zmeniť a oznámil som svoj odchod z kapely, čím fakticky došlo k zániku DESECRATED DREAMS. Ver mi, že to vôbec nebolo jednoduché rozhodnutie, lebo DESECRATED DREAMS som venoval veľký kus svojho života. Z tých nápadov, na ktorých som pracoval v poslednej fáze existencie DESECRATED DREAMS čerpám pri rozbehu FEEL A CURSE a tak aspoň nevyjde celá moja práca za posledné 2 roky úplne nazmar.

Na vašom EP „Corroded Time To Come“ ma príjemne prekvapil fakt výborný zvuk. O mastering sa postaral známy Jacob Hansen. Prečo padla voľba práve na neho?
Jacobovu prácu sledujem už pár rokov, jeho nahrávky mi zvukovo veľmi vyhovujú a mal som pocit, že keď sa ujme masteringu, tak sa aspoň trochu priblížime tým zvukom, ktoré vychádzajú z jeho štúdia. Kvôli tomu, aby mal väčší priestor na prácu sme zvolili stem mastering – bolo to síce drahšie, ale myslím, že to stálo za to. Samozrejme všetko vychádzalo hlavne z toho, ako sme to nahrali s Cacom v RcR štúdiu a následne ako to zmixoval Maťo Barla. Obidvaja prispeli k celkovému zneniu množstvom nápadov a detailov a ak by oni svoju robotu neodviedli na úrovni, tak by s tým ani Jacob nič nespravil… Ale ani tie mastre, ktoré sme mali od Maťa nezneli vôbec márne a to ani v porovnaní s Hansenovými mastrami, len takto máme vo zvuku ten nádych severu, ktorý sme tam chceli mať…

Na novinke produkujete death metal s dôrazom na melódie. Budete v tomto smere pokračovať aj v budúcnosti?

Nemyslím, že by sme sa mali v blízkej budúcnosti výrazne odkloniť od toho čo hráme na našom prvom EP. Pri tvorbe sa nebudeme snažiť silou-mocou držať nejakého žánru, ale budeme sa skôr venovať tomu, ako sa nám riffy a skladby, s ktorými budeme pracovať páčia, ako znejú pri skúšaní a podobne. Avšak ja, aj kebyže som skúsil zahrať nejaký iný žáner, tak mi z bedne vylezie metal… Iné žánre si vypočujem a niekedy skutočne veľmi rád, ale moja hra je takáto…

Nemal som možnosť prečítať si vaše texty, tak ma zaujíma, o čom hovorí textová stránka na vašej aktuálnej nahrávke? A na čo poukazujete názvom „Corroded Time To Come“?
Názov EP je totožný s názvom prvej skladby, ktorej témou je ekológia, vyčerpávanie zdrojov a znečistenie planéty. Pieseň „Gods Betrayal“ sa venuje otázke bezvýhradného nasledovania viery a cirkvi. Skladba „Burning Desires“ je skôr osobnejšia a týka sa straty motivácie a vôle sa posunúť v živote ďalej a „Intrigues And Hatred“ sa venuje medziľudským vzťahom, konfliktom, ich priebehu aj dopadom.

Keďže je textový obsah titulnej skladby o znečisťovaní planéty tak mi napadlo, že podobne ladený text má aj skladba „Doubtful Evil“ z demonahrávky „Raven Forest“ práve od DESECRATED DREAMS. Je problematika znečisťovania našej planéty, či vyčerpávania zdrojov témou, ktorej sa nejak extra venuješ?
Medzi napísaním týchto dvoch textov uplynulo veľa rokov. Nedá sa teda povedať, že by som sa týmto témam venoval nejako extra. Moje texty sú o rôznych témach a píšem hlavne o veciach a udalostiach, ktoré ma nejakým spôsobom zaujali a niekedy sa text potom zvrtne iným smerom. Ak sa vrátim k spomínaným textom, tak ten prvý „Doubtful Evil“ som písal v období, keď rôzne eko-organizácie viedli kampane proti testovaniu kozmetických výrobkov na zvieratách a niekedy v tom období som sa dopočul o problémoch pri odstraňovaní toxických a rádioaktívnych odpadov – o tom ako sa korumpovali štátnici rozvojových krajín, aby sa tam tento „sajrajt“ mohol uskladniť. Ten druhý text som písal v období havárie ropnej plošiny Deepwater Horizon v Karibiku, čo bol impulz trochu nad týmito vecami porozmýšľať v takej všeobecnejšej rovine.

Všimol som si, že si jediným autorom hudby aj textov (okrem skladby „Gods Betrayal“ kde ti vypomohol Ján Salva). Ako to bude do budúcna? Dáš svojim súputníkom šancu prejaviť ich nápady?
Myslím, že aj pre budúcnosť bude tvorba hudby hlavne moja úloha, ale ak chalani s niečím zaujímavým prídu, tak sa na to určite pozrieme. Textovo je to trochu zložitejšie, pre najbližšie obdobie už máme pripravených pár textov – niektoré sú moje a mám aj zopár od Jana, ktorý pripravil úvodnú verziu „Gods Betrayal“.

V skladbe „Burning Desires“ ste použili piáno. Môžeme očakávať podobné oživenie vo vašich piesňach aj v budúcnosti?

S piánom som už v minulosti pracoval. A práve piáno ako doplnenie klasického metalového soundu mi veľmi vyhovuje. Záver „Burning Desires“ si niečo takéto vyslovene pýtal, takže keď sme to nahrali, nemali sme najmenšie pochybnosti o tom, aby sme to tam nechali. Či niečo podobné zopakujeme v iných skladbách sa uvidí. Ak áno, tak ja sám osobne preferujem použitie klasických nástrojov, ako nejakých ultramoderných, avantgardných alebo iných uletených samplov – veľmi sa v tejto sfére nepohybujeme, takže je lepšie neriskovať, že pri vyberaní sampla v štúdiu sa unáhlime a 2 týždne po dokončení nahrávky budeme ľutovať, čo sme to vybrali… Toto by mal riešiť niekto, kto je v tejto oblasti doma, a to my veruže veľmi nie sme.

Momentálne sa prezentujete v trojčlennej zostave, ale ako to bude vyzerať na koncertoch? Druhá gitara mi príde ako nevyhnutnosť…

Túto otázku nemáme definitívne uzavretú, zatiaľ sme traja a funguje nám to, ale ak sa nájde niekto, kto by to chcel s nami skúsiť a bude to nám to prospievať, tak prečo nie… Naše skladby by zneli naživo s dvoma gitarami určite hutnejšie. Takto s jednou gitarou je to celkom fajn, ale kladie to o dosť vyššie nároky na kvalitu hry. Každé zaváhanie alebo chybička sú počuteľnejšie a zreteľnejšie, ako pri dvoch gitarách. Je viacero kapiel, ktoré dokazujú, že aj s jednou gitarou to ide – nedávno som takto videl PSYCROPTIC a znelo to fantasticky. Chlapi už skladajú pesničky tak, aby vyzneli len s jednou gitarou, k tomu to dokonale zahrajú a nazvučia a výsledok potom stojí za to.

Budete sa snažiť nájsť nejaké vydavateľstvo, alebo ste rozhodnutí si riešiť všetko sami?

Samozrejme, porozosielame pár CD aj do vydavateľstiev, ale nespoliehame sa na to, pretože etablované vydavateľstvá dostávajú množstvá nahrávok a je to dosť o náhode, či na tú našu hudbu natrafí človek, ktorého to osloví. Nie sme etablované meno, takže sa nedá povedať, že by náš promo balík očakávali. Preto sme si EP zrealizovali vo vlastnej réžii a ak nebude iná alternatíva, tak budeme takto postupovať aj s našimi budúcimi nahrávkami.

V minulosti si bol členom viacerých kapiel spomeniem napríklad DEMENTOR či EMBALMED. Ako hodnotíš tieto skúsenosti s odstupom času?
S DEMENTOROM som si skúsil zahrať brutal death, čo bola fajn skúsenosť a aj ma to bavilo, ale horšie pre mňa bolo dochádzanie na skúšky do Martina a celkovo časové zladenie kapely, práce a rodiny. To bolo v rokoch 2006 až 2007. S EMBALMED som hral v roku 1997, čo bolo už dosť dávno a rád na to spomínam. Páčila sa mi ich muzika z toho obdobia – jednoduchá a chytľavá so super vokálmi. Tiež som mal problém so zladením štúdia v Bratislave, jednej kapely v Liptovskom Mikuláši a ďalšej v Ružomberku, tak som musel niečo vypustiť.

Na scéne si aktívny takmer 20 rokov. Ako vnímaš momentálny stav metalovej scény na Slovensku oproti tomu, keď si v roku 1996 začínal s DESECRATED DREAMS?
Za tie roky sa úplne zmenil celý hudobný biznis a pochopiteľne sa mení aj slovenská UG scéna. Trochu ma mrzí skôr to, čo sa nezmenilo a to je to, že sa žiadnej našej kapele nepodarilo urobiť dieru do sveta. Myslím tak, ako sa to podarilo napríklad VADER, čím otvorili cestu aj ostatným poľským kapelám a celá ich scéna získala celosvetový rešpekt. Možno keby MASTERS HAMMER po vydaní „Ritual“ koncertovali po Európe, tak by sa z nich stal tiež taký pojem ako VADER a z úspechu českých kapiel by možno ťažila aj slovenská scéna. Pravda, KRABATHOR a následne HYPNOS to slušne rozbehli, ale ostatné kapely sa tak ďaleko už nedostali. Pred 20 rokmi sme tu mali skvelú kapelu DISSONANCE s albumom „Look To Forget“ – to bol veľmi solídny debut aj na európske pomery, chalani hrali super aj naživo – par krát som ich mal možnosť vidieť a sám neviem, prečo ich v zahraničí neprijali. Bolo by fajn, keby sa to ešte niekomu od nás podarilo, aby vo svete videli, že aj tu sa hrá zaujímavá muzika…

S tou nahrávkou od DISSONANCE úplne súhlasím. V dobe vzniku to bol album, ktorý mal svetové parametre. Keď už si spomenul Poľsko, tak som jeden z tých, kto si túto krajinu berie ako dôkaz toho že s extrémnou muzikou sa dá „preraziť“. Čím si myslíš že to je, že kapely ako BEHEMOTH, VADER či DECAPITATED sú známe aj vo svete?
V prvom rade tieto kapely prinášajú špičkovú kvalitu na albumoch aj na pódiách a ich muzika aj imidž sú nejakým spôsobom osobité, takže nejde o kópiu niektorej inej bandy. Netvrdím, že tie kapely, čo prerazili sú prevratne originálne, ale určite sú jasne rozoznateľné na scéne. Každopádne svoj podiel na ich úspechu má ich intenzívna koncertná činnosť po celom svete a možno im pomohli aj také faktory, ako veľkosť krajiny a fanúšikovské zázemie u nich doma, ako aj početné poľské komunity v západných krajinách, ktoré tiež mohli prispieť k šíreniu ich mena. K tomu všetkému ešte treba trochu šťastia v podobe byť v správnom čase na správnom mieste. Vidíš a možno aj v týchto faktoroch je odpoveď na otázku prečo sa slovenské kapely veľmi nepresadili.

Čo chystáte s kapelou v nasledujúcich mesiacoch?

Momentálne pracujeme na príprave koncertného programu, do ktorého ešte chceme doplniť pár nových skladieb a chceme začať koncertovať. Popritom sa budeme snažiť dostať EP, kde to len bude možné, nech nám disky nezostanú v krabiciach. Neskôr by sme chceli spraviť nejaké video k jednej zo skladieb z EP a postupne budeme pripravovať materiál na album. Chceme, aby naša produkcia mala určitú kvalitatívnu úroveň, čo sme sa snažili ukázať už na našom EP, takže aj keď naše plány znejú celkom jednoducho, tak sa máme čo obracať…

Čo by si chcel na záver odkázať?

My ďakujeme za priestor na Valhalla.sk a pozdravujeme všetkých, čo tento rozhovor prečítali. Vypočujte si naše skladby na Youtube alebo Bandzone a FEEL A CURSE!

Autor: Prco

Foto: Henrich Kaczor