IRON MAIDEN – Senjutsu

Začiatok septembra 2021 sa niesol v znamení IRON MAIDEN. Táto legendárna britská skupina vydala nový album po šiestich rokoch.

Nemalé očakávania a následná rozsiahla názorová búrka sprevádzajú nejednu novinku heavy metalovej inštitúcie menom IRON MAIDEN. „Senjutsu“ nie je výnimkou. Neprekvapí pripraveného fanúšika, a tých trpezlivých, odmeňuje nejednou pôsobivou a dych berúcou scenériou.

IRON MAIDEN – Senjutsu

O to viac, ak patríte medzi tých, ktorých oslovuje tvorba týchto legiend od vydania „A Matter of Life and Death z roku 2006. Súčasný IRON MAIDEN nedbá na absenciu dravých a energických singlových tutoviek ako z legendárnych osemdesiatkových dosiek. Netrápi ho možno až príliš submisívny producentský dohľad Kevina Shirleyho spolupracujúceho so Železnou pannou od pamätného návratového kúsku „Brave New World“. A vonkoncom nemá potrebu hľadať vnútornú reflexiu, či meniť niečo na svojom rozvážnom až budovateľskom prístupe nabaľujúcom na seba priehrštie motívov žmýkajúc každý jeden do poslednej kvapky.

Materiál skompletizovaný v parížskom štúdiu Guillaume Tell Studios už začiatkom roka 2019 sa podarilo udržať pod pokrievkou viac ako dva roky. Začalo to vrieť až Bruceovou pozvánkou na fiktívnu hostinu Baltazára (Belshazzar’s Feast) z polovice júla tohto roka. Z udalosti provokujúcej zvedavosť prítomnou symbolikou sa nakoniec vykľulo ohlásenie prvého singla sedemnástej radovej dosky nazvaného „The Writing on the Wall“.

Neskôr zverejnený zoznam skladieb a ich príslušných autorov len prilial olej do ohňa. A začalo sa lámať palicou nad doskou, ktorá ešte ani neuzrela svetlo sveta. Čo bolo do istej miery aj pochopiteľné, keďže plochu dvoch nosičov (po vzore „Book of Souls“ – recenzia TU) zabral takmer sám Steve Harris známy svojou neukojiteľnou túžbou po výpravnosti.

„Senjutsu“ je albumom do istej miery predvídavým. Deje sa tak hlavne pri piesňach, pod ktorými je autorsky podpísaný už spomenutý Harris. Tieto kúsky sa vyvíjajú podľa nám už známej a neprekvapujúcej šablóny. Ba niekedy sa pritrafí aj menšie retrospektívne poohliadnutie za náladovo a melodicky už poznanými momentmi. Tak ako to už býva Stevovým protipólom sú príspevky Adriana Smitha a Brucea Dickinsona. Tie obohacujú album nielen svojou atmosférou, príhodne inovujú jeho výraz, ale hlavne prispievajú k výraznejšej bezprostrednosti.

Celou novinkou sa vinie charakteristický sedemdesiatkový opar budovaný klávesovým rázom, ktorého intenzita je premenlivá a aj týmto spôsobom buduje charakterové pnutia v skladbách. Toto emočné napätie si netreba však zamieňať s nejakým zrazu progresívnym smerom, ktorý by prevrátil tvorbu IRON MAIDEN naruby. Bohatosť prítomnej hudobnej mozaiky uchvacuje, ale aj komplikuje prvotnú vstrebateľnosť. Odzbrojujúca je i spleť vnemov vtkaná v jednotlivých položkách. Ich početnosť v kombinácii s epickým rozmerom piesní pohlcuje a prinúti vstrebávať tieto dojmy na niekoľkokrát.

IRON MAIDEN

Inštrumentálne i vokálne ma doska parádnu fazónu. Bruce a jeho hlasová charizma ťahá materiál bez zaváhaní a to dokonca aj vzhľadom na nedávne zdravotné problémy. Trojica sekerníkov Murray, Gers a Smith ostáva verná zvuku IRON MAIDEN, sem-tam málinko vybočí či oblaží túžbu po miernom inovovaní a v dlhánskych skladbách jeden druhého predbieha v gitarovom šperkovaní. Takýmto príkladom je aj titulný kúsok „Senjutsu“ od Adriana Smitha. Nezvyčajný otvárák , nie zriedkavý pre Britov, s bicími sťaby poháňajúcimi šíky bojovníkov, majestátne vznešeným vokálom sprevádzaný tklivo vyšívajúcimi gitarami. Klávesy v tomto prípade dokonca ešte zhusťujú atmosféru danú strojovo odsekajúcimi riffmi a nervózne sa zvíjajúcimi sólami.

Nasledujúci Janickov príspevok „Stratego“ patrí medzi tie konzervatívnejšie a súčasne všednejšie kusy s typickým „maidenovský“ galopom. Naopak, už spomenutá „The Writing on the Wall“ z pera Adriana Smitha, začínajúca apokalypticky znejúcimi gitarami, na ktoré nadviaže hutný južanský riff, ukáže parádnu gradáciu a ťah na bránu s úžasnými hammondmi v pozadí.

Prvý Harrisov výpravnejší zárez „Lost in a Lost World“ nepoprie inštrumentálnu hravosť a precíznosť či refrénovú údernosť, aj napriek prostrednej mierne naťahovanej časti. „Days of Future Past“ je skladbou najviac príbuznou svojou uvoľnenosťou a hymnickosťou ku kultovým singlom z osemdesiatok. Rockový riff, famózny refrén, suverénny Bruce a ukážkové Adrianovo sólo. Gersova „The Time Machine“ sa doslova vracia v čase a pripomenie momenty z „The Talisman“ (album „The Final Frontier“ – recenzia TU) a „The Edge of Darkness“ (doska „The X Factor“).

„Darkest Hour“ ponúka najemotívnejší baladický moment novinky so sólami mraziacimi až do morku kostí. „Death of the Celts“ a „The Parchment“ majú spoločné nenáhliace tempo vyplnené máličko gradujúcou inštrumentálnou spleťou. Prvá spomenutá je ozvláštnená nenútenými folkovými motívmi a tá druhá zase nekončiacimi vrstviacimi gitarovými sólami. Klenot na záver – „Hell on Earth“ je výstavným kusom novinky bez akéhokoľvek náznaku strnulosti či prešľapovania s nekončiacou gradáciou.

Starí harcovníci si idú evidentne to svoje. Bez ohľadu na to či sa v dnešnej dobe 80-minútová dĺžka albumu nosí alebo nie. Je však aj nad slnko jasnejšie, že práve táto aktuálna tvár britských legiend je synonymom ich vlastnej bezprostrednosti.

Hodnotenie autora: 8,5 / 10

Páčia sa vám naše autorské články? Ak máte záujem, môžete nás podporiť ľubovoľnou sumou. Peniaze využijeme na prevádzku Valhalla.sk.

Žáner: heavy metal, NWOBHM
Krajina pôvodu: Veľká Británia
Vydavateľstvo: Parlophone Records
Dátum vydania: 03.09.2021
Web: https://www.ironmaiden.com/
Zostava:
Bruce Dickinson – spev
Steve Harris – basgitara
Dave Murray – gitary
Adrian Smith – gitary
Janick Gers – gitary
Nicko McBrain – bicie
Tracklist:
Senjutsu (08:20)
Stratego (04:59)
The Writing on the Wall (06:13)
Lost in a Lost World (09:31)
Days of Future Past (04:03)
The Time Machine (07:09)
Darkest Hour (07:20)
Death of the Celts (10:20)
The Parchment (12:39)
Hell on Earth (11:19)
Diskografia:
Iron Maiden – 1980
Killers – 1981
The Number of the Beast – 1982
Piece of Mind – 1983
Powerslave – 1984
Somewhere in Time – 1986
Seventh Son of a Seventh Son – 1988
No Prayer for the Dying – 1990
Fear of the Dark – 1992
The X Factor – 1995
Virtual XI – 1998
Brave New World – 2000
Dance of Death – 2003
A Matter of Life and Death – 2006
The Final Frontier – 2010
The Book of Souls – 2015
Senjutsu – 2021
Definitíva:
„Senjutsu“, sedemnásta radovka IRON MAIDEN, je obrazom toho, ako vyzerá tvorba hudobných legiend majúcich za sebou štyridsať rokov na scéne. Rozvážne, hĺbavé a emotívne dielo udržiavajúce si nenútenosť. Tvorené nie podľa očakávaní, ale z vlastného cítenia.

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla