HAMMERFALL – Hammer of Dawn

Spanilá jazda mocných templárov či unavené prepletanie dobitej mrciny? HAMMERFALL nás svojou novinkou „Hammer of Dawn“ utvrdzujú o svojej trvácnosti a hlavne agilnosti.

Pridlho rozjímať nad predpokladaným obsahom najnovšieho kotúča Švédov nemá zmysel. Aj na dvanástej radovke tvorivé duo Oscar Dronjak (gitary) a Joacim Cans (vokály) neuhne ani o piaď. Predkladá nám svoj desaťročia zušľachťovaný heavy/power metal prejav, ktorý na konci temných deväťdesiatok nečakane priniesol osviežujúcu brízu v podobe tradičného a oceľovými okovami cvendžiaceho metalu.

HAMMERFALL – Hammer of Dawn

Nepopierateľnou devízou HAMMERFALL je schopnosť využiť na maximum žánrovo tesný manipulačný priestor, vymiesť v ňom pomaly každú pavučinu a prísť s materiálom, ktorý osobitým spôsobom ohýba platiace heavy metalové klišé ochutený mimoriadnou esenciou Joacimovho vokálu. Takýto štatút si kapela bez kompromisov držala v úvodnej časti diskografie, ktorá dala svetu nejeden zásadný hit. Pribúdajúcimi albumami a ich úrovňou strmhlav narazila dno, aby sebavedomo povstala solídnym kúskom „(r)Evolution“ z 2014 (recenzia TU).

„Hammer of Dawn“ je ďalším v rade z poctivých zárezov na templárskom kladive. Hoci triezvo a bez zveličovania treba priznať, že nie v každom momente sa podarilo vyhnúť opakovaniu, či istému šablónovitému kompozičnému prístupu. Nie raz nám tohto sezónna nádielka melodicky, ba i vokálne, pripomenie minulú tvorbu alebo tvárni už známe, a to s takmer nepostrehnuteľnými odtieňmi.

Týmto poznaným ingredienciám sa Švédom aj tak podarilo vtisnúť punc suverénnosti a životaschopnosti. Fredrik Nordström (DREAM EVIL) opätovne vtkal skladbám dravý, nekompromisný a prierazný zvuk kladúci na piedestál heavy metalovú húževnatosť, ktorý však súčasne nedegraduje emočne vypätejšie a koncentrovanejšie momenty.

Bravúrne sa podarilo vystužiť inštrumentálnu časť, ktorá je odrazom skúseností týchto heavy metalových veteránov, vzájomnej zohratosti a o nič menej dokonalej znalosti žánrových požiadaviek. Precízne a bez zadrhávania nám šlape rytmická sekcia. Pontus Norgren za sólovou gitarou už po niekoľký krát potvrdzuje zmysel pre sviežosť a prirodzenosť svojich partov. Jeho rukopis sa za tie roky stal nedeliteľnou súčasťou HAMMERFALL a je to práve jeho hra a Joacimov vokál, ktoré neraz ťahali kapelu zo šedi priemernosti.

HAMMERFALL. Foto: Taggee Savage

To však nie je príklad dosky „Hammer of Dawn“, pretože tá si aj napriek očakávaným charakteristikám a značnej dramaturgickej predvídavosti udržiava nadhľad. Je pozbavená akejkoľvek sterilnosti, hoci i malý náznak topornosti je v začiatkoch pochovaný tým ako sebaisto je vyskladaná mozaika inštrumentálnej, vokálnej a melodickej výbavy.

Najnovší prírastok diskografie nám predkladá každú doteraz poznanú tvár HAMMERFALL. Úvodný power metalový výpad „Brotherhood“ hľadiaci do albumových začiatkov je vyšperkovaný famóznym sólom. Typickú koncertnú pochodovú hymnu „Hammer of Dawn“ vybavenú prostým riffovaním a skandovaným refrénom, ktorá sa tesne vyhne otrepanosti len vďaka vkusnému sólu a melodickému záveru. Energickú, ale o čosi v refréne výpravnejšiu „No Son of Odin“ začínajúcu mátožným riffom.

Vo „Venerate Me“ hosťuje eminencia metalového hororu KING DIAMOND a vtisne (hoci len na pár sekúnd), už tak zádumčivo pôsobiacej skladbe s kaskádovito sa nesúcim sólom, vybičovanejší ráz. Obdobne prehustenú atmosféru buduje „Reveries“, avšak tú zráža otravne sa vtierajúci popevok. Naopak „Too Old to Die Young“ rozjasní pozitívne vzletným refrénom, ku ktorému sa prerúbeme spleťou melodických motívov.

Povinná baladická jazda „Not Today“ s výrazným „acceptovským“ požmurkávaním a tklivým gitarovým vyšívaním príjemne zvoľní pred excelujúcim záverom dosky, v ktorom sa klbčia „Live Free or Die“ a hlavne „State of the W.I.L.D.“ s „No Mercy“ ako nespratné power metalové dravce, ktoré neradno skúšať skrotiť.

Z minulosti vieme, že forma HAMMERFALL vie nepredvídavo oscilovať medzi nezáživnou rutinou až heroickým výkonom. Novinka „Hammer of Dawn“ to má nachýlene tým správnym smerom.

Hodnotenie autora: 7,5 / 10

Žáner: heavy/power metal
Krajina pôvodu: Švédsko
Vydavateľstvo: Napalm Records
Dátum vydania: 25.02.2022
Web: https://www.hammerfall.net/
Zostava:
Joacim Cans – vokály
Oscar Dronjak – gitary
Pontus Norgren – gitary
Fredrik Larsson – basgitara
David Wallin – bicie
Tracklist:
Brotherhood (04:40)
Hammer of Dawn (04:02)
No Son of Odin (04:00)
Venerate Me (04:43)
Reveries (04:45)
Too Old to Die Young (05:07)
Not Today (05:41)
Live Free or Die (03:51)
State of the W.I.L.D. (04:52)
No Mercy (04:04)
Diskografia:
Glory to the Brave – 1997
Legacy of Kings – 1998
Renegade – 2000
Crimson Thunder – 2002
Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken – 2005
Threshold – 2006
No Sacrifice, No Victory – 2009
Infected – 2011
(r)Evolution – 2014
Built to Last – 2016
Dominion – 2019
Hammer of Dawn – 2022
Definitíva:
Najnovší štúdiový počin Švédov HAMMERFALL síce možno ociachovať ako kompozične predvídavý kúsok. Doske nazvanej „Hammer of Dawn“ však aj napriek tejto bezpodmienečnej oddanosti žánru nechýba kusisko zanietenosti, suverénnosti a poslucháčskej výživnosti.

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla

Odporúčané články