OPETH – In Cauda Venenum

Po novinke Švédov HAMMERFALL, si tentokrát beriem na paškál ich krajanov OPETH. Úplne iný žáner ako power metal a taktiež odlišný žáner v porovnaní s doterajšou diskografiou dnes recenzovaných melancholikov.

OPETH sa každým zásekom v diskografii vyvíjali. Od progresívneho death (a čiastočne aj black) metalu k melodickejším polohám, rockovým jemnostiam, až k dnešnej tvári zoskupenia, ktorá sa zrkadlí vo vodách staručkého progresívneho rocku.

OPETH – In Cauda Venenum

Novinka má krásnu obálku v staroanglickom štýle. Mystický zámoček ponárajúci sa do tmy. Či ide o západ alebo východ Slnka nechávajú OPETH na predstavivosti každého z nás. V každom prípade má obal zaujímavú atmosféru, takisto ako hudobná náplň „In Cauda Venenum“, ktorého názvov by sa dal do slovenčiny preložiť ako „Jed v chvoste“.

Ďalšou zaujímavosťou je použitie rodnej švédčiny. Album síce vychádza zároveň v anglickej verzii, ale zámerom autora bolo použitie materinčiny a teda aj recenzia sa bude zaoberať touto jazykovou alternatívou čerstvého materiálu.

Ako už bolo avizované, OPETH už dávnejšie upustili od agresívnych vokálov a moderného zvuku. Tento retro nános hrdze však neuberá skupine na svojskosti. Stále je prítomná konštrukcia postupov, ktoré sú pre OPETH poznávacím znamením. Či už je to zasnený vokál Mikaela Åkerfeldta, gitarová košatosť a rytmická nápaditosť, či hra s dynamikou a atmosférou.

OPETH

Prekrásna je v tomto ohľade „Svekets Prins“ s emotívnym refrénom, ďalej nekonvenčne baladická „Minnets Yta“ s výraznou úlohou klavíra. Celkovo klávesy však na „In Cauda Venenum“ dostávajú obrovský priestor, častokrát s použitím archaických (myslené v tom najlepšom zmysle slova) zvukov, dodávajúcich skladbám okultnú a mysterióznu atmosféru.

Jedným z vrcholov je okrem iných aj skladba „Ingen Sanning Ar Allas“ prešpikovaná kreatívnymi vyhrávkami a melódiami. Je to obdivuhodné aký je nový album inovatívny napriek staromódnemu odéru.

Atmosféru nahrávky tiež dotvárajú rôzne zvuky ako zvony, rozhovory, detské hlasy, nepríjemný smiech a dokonca aj úpenlivý plač v strašidelnej „Banemannen“ , ktorý pôsobí vskutku mrazivo. Počuť (nielen) v nej taktiež môžeme klarinet alebo nejaký podobný dychový nástroj a celá sa rozbieha flamenco-klasickým introm na akustickej gitare, aby sa napokon kompozícia utopila v jazzových sólach.

Negatíva by sa dali teda zhrnúť len do niekoľkých slov. Príliš bohaté kompozície môžu byť pre netrénované ucho príliš veľkým sústom, čomu nepomáha ani dlhá stopáž novinky, ktorá jej ku koncu trochu uberá dych.

Napokon však môže byť toto veľké sústo aj výhodou, pretože nahrávka sa tak postupne odkrýva – vrstva po vrstve – každým ďalším počutím a to je predsa dôležité pre album, ktorý má ambície na to, aby ste si ho púšťali viackrát dookola. A ja odporúčam tieto vrstvy objavovať.

Hodnotenie autora: 8 / 10

Žáner: progressive rock/metal
Krajina pôvodu: Švédsko
Vydavateľstvo: Moderbolaget Records
Dátum vydania: 27.09.2019
Web: www.opeth.com

Zostava:
Mikael Åkerfeldt – spev, gitary
Fredrik Åkesson – gitary, vokály
Joakim Svalberg – klávesy, vokály
Martin Méndez – basgitara
Martin Axenrot – bicie

Hosť:
Dave Stewart – orchestrácie

Tracklist:
Livets trädgård (03:29)
Svekets prins (06:35)
Hjärtat vet vad handen gör (08:30)
De närmast sörjande (03:53)
Minnets yta (06:34)
Charlatan (05:29)
Ingen sanning är allas (07:21)
Banemannen (06:44)
Kontinuerlig drift (07:23)
Allting tar slut (08:31)
Diskografia:
Orchid – 1995
Morningrise – 1996
My Arms, Your Hearse – 1998
Still Life – 1999
Blackwater Park – 2001
Deliverance – 2002
Damnation – 2003
Ghost Reveries – 2005
Watershed – 2008
Heritage – 2011
Pale Communion – 2014
Sorceress – 2016
In Cauda Venenum – 2019
Definitíva:
Zmena zvuku neuberá OPETH na svojskosti a autenticite. Stále píšu kvetnaté a kvalitné kompozície s veľkým citom pre atmosféru. Veľký priestor na „In Cauda Venanum“ dostávajú klávesy či rôzne mysteriózne zvuky. Album sa každým ďalším počutím odhaľuje po vrstvách.

1 – absolútny prepadák, 2 – otrasné, 3 – slabé, ale stojí za povšimnutie, 4 – priemer s nedostatkami, 5 – priemer s ambíciami, 6 – dobré, 7 – veľmi dobré, ostane dlho v pamäti, 8 – výborné, 9 – strhujúce, nezabudnuteľné dielo, 10 – genialita, pravá Valhalla